poniedziałek, 4 maja 2020

Krasnoludki -05.05.2020 r. /wtorek/- propozycje zajęć


Krasnoludki -05.05.2020 r. /wtorek/- propozycje zajęć
TEMATYKA TYGODNIA: W KRAINIE MUZYKI
TEMAT: GRAMY NA INSTRUMENTACH!
CELE OGÓLNE: rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania; wspólne muzykowanie – zwracanie uwagi na znaki dawane przez Rodzica-dyrygenta.
I.Witam Was bardzo serdecznie. Na początek spróbujemy rozwiązać zagadki.
 „Co to? Kto to?” – wprowadzenie w temat dnia. Wdrażanie do umiejętności roz­wiązywania zagadek.

Może być dęty, może być i strunowy,
ważne, aby był do gry gotowy.
Piękne dźwięki nam wygrywa,
z nim piękna muzyka jest możliwa. (instrument muzyczny)

Jest to zespół niemały,
mogą w nim być skrzypce, a nawet organy.
Gdy wszyscy razem zaczynają grać,
to aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra)

Zna go każde w przedszkolu dziecko,
zawsze stoi przed swoją orkiestrą
i porusza drewnianą pałeczką. (dyrygent)

Dyrygenta wszyscy się słuchają,
tylko na nią patrzeć mają.
Dzięki tej drewnianej pałeczce
wszystko uda się w każdej pioseneczce. (batuta)


II.„Orkiestra” – rozmowa na temat wspólnego muzykowania na podstawie doświad­czeń dzieci i wiersza Mysia orkiestra Doroty Gellner. Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i odpowiadania na pytania.

„Mysia orkiestra” Dorota Gellner
  
Dla kotów w Sylwestra gra mysia orkiestra.
Stanęła pod bramą, gra w kółko to samo.
Mysz pierwsza po strunach ogonem przebiera.
Mysz druga się śmieje jak głupi do sera.
A trzecia i czwarta ze złotym bębenkiem, fałszując okropnie, śpiewają piosenkę.
Więc koty z piwnicy stos waty przyniosły i uszy zatkały i gdzieś się wyniosły, wołając:
– Ach, nie ma jak kocia muzyka! Od mysiej niestety dostaje się bzika!

Porozmawiajcie Państwo nt. tekstu wiersza. Rodzic zadaje pytania: Co to jest orkiestra? Jaka orkiestra grała dla kotów w sylwestra? Ile myszek było w tej orkiestrze i na czym grały? Czy kotom podobała się mysia muzyka? Gdzie możemy zobaczyć i posłuchać orkiestry? Czy widzieliście kiedyś orkiestrę? Jak wyglądała? Czy dużo było w niej ludzi i instrumentów?
Obejrzyjcie Państwo wspólnie z dzieckiem fotografię orkiestry. Zwróćcie uwagę na instrumenty muzyczne i na postać dyrygenta.

 Zdjęcie orkiestry, źródło :https://pl.wikipedia.org/wiki/Orkiestra_symfoniczna

Pokazujemy zdjęcia fortepianu i wiolonczeli. Mówimy dziecku jak nazywa się prezentowany na fotografii instrument. Pokażcie, jak siedzi pianista przy fortepianie, naśladujcie jego grę. Dzieci siadają na krześle z wyprostowanymi plecami, uderzając palcami o blat stolika, naśladują grę na fortepianie. Następnie Rodzic pokazuje zdjęcie wio­lonczeli, tłumaczy: Wiolonczela jest bardzo dużym instrumentem. Wiolonczelista siedzi na krześle, a między nogami ma wiolonczelę. W dłoni trzyma smyczek i przesuwa nim po strunach instrumen­tu. Rodzic prezentuje sposób siedzenia wiolonczelisty i naśladuje grę na instrumencie, a następnie dzieci powtarzają jego ruchy.

Zdjęcie pianisty, źródło: https://foto.marcol.art.pl/zdjecia
/

Zdjęcie wilonczelistki, źródło: https://pixsabay.com//
 
 „Przedszkolna orkiestra” – wspólne muzykowanie.
Drodzy Rodzice przygotujmy z dziećmi instrumenty z przedmiotów w dostępnych w domu (garnki, przykrywki, grzechotki własnej produkcji). Wspólnie nazwijmy instrumenty. Rodzic trzyma w ręku drewnianą pałeczkę – batutę, po kolei wskazuje na grupy instrumentów, dzieci prezentują grę na nich.
Rodzic umawia się z dziećmi, jak mają reagować na jego gesty w czasie gry.
– ręka z batutą coraz wyżej – dzieci grają coraz głośniej,
– ręka z batutą coraz niżej – dzieci grają coraz ciszej,
– wskazanie na daną grupę instrumentów – zaczynają grę,
– narysowanie kółka przed daną grupą – kończą grę.
Rodzic razem z dziećmi może również ustalić inne gesty.

III.„Na muzyce w przedszkolu” utrwalenie słów piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=tluFKwo42EM

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz zagra bęben, my idziemy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają janczary, my biegamy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają drewienka, my cwałujemy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają drumle, my skaczemy wkoło. x2

A na koniec posłuchajmy wspólnie „Bolera” M. Ravela w mistrzowskim wykonaniu Andre Rieu.
 https://www.youtube.com/watch?v=LwLABSm0yYc

Serdecznie Was pozdrawiamy. Panie z grupy Krasnoludki - Pani Dorotka I Pani Ela.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz