Krasnoludki -05.05.2020 r. /wtorek/- propozycje zajęć
TEMATYKA
TYGODNIA: W KRAINIE MUZYKI
TEMAT: GRAMY NA INSTRUMENTACH!
CELE OGÓLNE: rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania;
wspólne muzykowanie – zwracanie uwagi na znaki dawane przez Rodzica-dyrygenta.
I.Witam
Was bardzo serdecznie. Na początek spróbujemy rozwiązać zagadki.
„Co to? Kto to?” – wprowadzenie w temat dnia.
Wdrażanie do umiejętności rozwiązywania zagadek.
Może
być dęty, może być i strunowy,
ważne, aby był do gry gotowy.
Piękne dźwięki nam wygrywa,
z nim piękna muzyka jest możliwa. (instrument
muzyczny)
Jest to zespół niemały,
mogą w nim być skrzypce, a nawet organy.
Gdy wszyscy razem zaczynają grać,
to aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra)
Zna go każde w przedszkolu dziecko,
zawsze stoi przed swoją orkiestrą
i porusza drewnianą pałeczką. (dyrygent)
Dyrygenta wszyscy się słuchają,
tylko na nią patrzeć mają.
Dzięki tej drewnianej pałeczce
wszystko
uda się w każdej pioseneczce. (batuta)
„Mysia orkiestra” Dorota Gellner
Dla kotów w Sylwestra gra mysia orkiestra.
Stanęła pod bramą, gra w kółko to samo.
Mysz pierwsza po strunach ogonem przebiera.
Mysz druga się śmieje jak głupi do sera.
A trzecia i czwarta ze złotym bębenkiem, fałszując okropnie, śpiewają piosenkę.
Więc koty z piwnicy stos waty przyniosły i uszy zatkały i gdzieś się wyniosły, wołając:
– Ach, nie ma jak kocia muzyka! Od mysiej niestety dostaje się bzika!
Porozmawiajcie Państwo nt. tekstu wiersza. Rodzic
zadaje pytania: Co to jest orkiestra? Jaka orkiestra grała dla kotów w
sylwestra? Ile myszek było w tej orkiestrze i na czym grały? Czy kotom podobała
się mysia muzyka? Gdzie możemy zobaczyć i posłuchać orkiestry? Czy widzieliście
kiedyś orkiestrę? Jak wyglądała? Czy dużo było w niej ludzi i instrumentów?
Obejrzyjcie Państwo wspólnie z dzieckiem fotografię
orkiestry. Zwróćcie uwagę na instrumenty muzyczne i na postać dyrygenta.
Zdjęcie orkiestry, źródło :https://pl.wikipedia.org/wiki/Orkiestra_symfoniczna
Pokazujemy
zdjęcia fortepianu i wiolonczeli. Mówimy dziecku jak nazywa się prezentowany na fotografii instrument.
Pokażcie, jak
siedzi pianista przy fortepianie, naśladujcie jego grę. Dzieci
siadają na krześle z wyprostowanymi plecami, uderzając palcami o blat stolika,
naśladują grę na fortepianie. Następnie Rodzic pokazuje zdjęcie wiolonczeli,
tłumaczy: Wiolonczela
jest bardzo dużym instrumentem. Wiolonczelista siedzi na krześle, a między
nogami ma wiolonczelę. W dłoni trzyma smyczek i przesuwa nim po strunach
instrumentu. Rodzic prezentuje sposób siedzenia wiolonczelisty i
naśladuje grę na instrumencie, a następnie dzieci powtarzają jego ruchy.
Zdjęcie
pianisty, źródło: https://foto.marcol.art.pl/zdjecia
„Przedszkolna
orkiestra” – wspólne muzykowanie.
Drodzy Rodzice
przygotujmy z dziećmi instrumenty z przedmiotów w dostępnych w domu (garnki,
przykrywki, grzechotki własnej produkcji). Wspólnie nazwijmy instrumenty. Rodzic
trzyma w ręku drewnianą pałeczkę – batutę, po kolei wskazuje na grupy
instrumentów, dzieci prezentują grę na nich.Rodzic umawia się z dziećmi, jak mają reagować na jego gesty w czasie gry.
– ręka z batutą coraz wyżej – dzieci grają coraz głośniej,
– ręka z batutą coraz niżej – dzieci grają coraz ciszej,
– wskazanie na daną grupę instrumentów – zaczynają grę,
– narysowanie kółka przed daną grupą – kończą grę.
Rodzic razem z dziećmi może również ustalić inne gesty.
III.„Na muzyce w przedszkolu” – utrwalenie słów piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=tluFKwo42EM
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz zagra bęben, my idziemy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają janczary, my biegamy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają drewienka, my cwałujemy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają drumle, my skaczemy wkoło. x2
A na koniec posłuchajmy wspólnie „Bolera” M. Ravela w mistrzowskim wykonaniu Andre Rieu.
https://www.youtube.com/watch?v=LwLABSm0yYc
Serdecznie Was pozdrawiamy. Panie z grupy Krasnoludki - Pani Dorotka I Pani Ela.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz