GRUPA SMERFY
TEMAT: ŚWIĘTO
WSZYSTKICH DZIECI
PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI 1.06 – 5.06. 2020
Kochane Smerfy dziś Dzień Dziecka – święto
wszystkich dzieci.
Z tej okazji życzymy Wam wszystkiego najlepszego,
zawsze uśmiechniętej buzi, wesołej zabawy,
mnóstwa słodkich całusów i wielu wspaniałych prezentów.
Pani Ola i Pani Klaudia
W
tym tygodniu zapraszamy was do zabawy :
1.
Zabawy
na powitanie :
·
Powitania
nadszedł czas, miło dzisiaj widzieć was!
Ręce w górę,
mały skok, teraz w górę – hop, hop, hop!
·
„
Wszyscy są”
Wszyscy są, witam was,
Zaczynamy już czas. Jestem ja, jesteś
ty,
raz, dwa, trzy
·
Na
powitanie niech każdy wstanie,
Niech każdy wstanie raz, dwa, trzy,
A po ukłonie zaklaszcze w dłonie,
Zaklaszcze w dłonie raz, dwa, trzy.
2.
Słuchanie
wiersza Wincentego Fabera „ Dzieci świata”.
W
Afryce w szkole, na lekcji,
śmiała
się dzieci gromada,
gdy
im mówił malutki Gwinejczyk,
że
gdzieś na świecie śnieg pada.
A
jego rówieśnik, Eskimos,
też
w szkole, w chłodnej Grenlandii,
nie
uwierzył, że są na świecie
gorące
pustynie i palmy.
Afryki,
ani Grenlandii
my
także jak dotąd nie znamy,
a
jednak wierzymy w lodowce,
w
gorące pustynie, w banany.
I
dzieciom z całego świata
chcemy
ręce uścisnąć mocno
i
wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak
i z nas samych wyrosną.
Rozmowa na temat treści wiersza: Z czego śmiały się dzieci w Afryce?;
Dlaczego te dzieci śmiały się ze śniegu?; Z czego śmiały się dzieci w
Grenlandii?; Dlaczego te dzieci śmiały się z gorącej pustyni i palm?; Jakie
święto obchodzimy 1 czerwca?
3.
„
Dzieci świata” - zabawa z mapą lub z
globusem.
Drodzy rodzice możecie pokazać dziecku
na mapie lub globusie, gdzie mieszkają dzieci i z różnych krajów i stron świata .
4.
Piosenka
„ Podajmy sobie ręce” D. Gellner
Chociaż świat dokoła
dziwny jest i wielki,
a my tacy mali,
mali jak kropelki –
Podajmy sobie ręce
w zabawie i w piosence,
w ogródku przed domem,
na łące znajomej.
Podajmy sobie ręce
przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką,
nad rzeczką i rzeką.
Kiedy nagle z bajki
zniknie dobra wróżka,
kiedy szary smutek
wpadnie do fartuszka –
Choć nas czasem dzielą
nieprzebyte góry,
nieskończone drogi,
zachmurzone chmury –
Podajmy sobie ręce
w zabawie i w piosence,
w ogródku przed domem,
na łące znajomej.
Podajmy sobie ręce
przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką,
nad rzeczką i rzeką.
5.
Zabawy z czterech stron świata
PAKISTAN - Rangoli
Ta egzotyczna zabawa polega na tworzeniu barwnych kompozycji-obrazów
na ziemi lub asfalcie. Narysujcie dowolny kształt lub wzór, łatwy do
wypełniania. Może to być np. jakiś duży kwiat, fantazyjny domek czy
mandala. Teraz należy „pokolorować” obraz barwnymi i niezwykłymi
„wypełniaczami”: trawą, kamyczkami, płatkami kwiatów, listkami itp. Gdy
maluchy zrobią taki piękny obraz, pstryknij mu zdjęcie. W rangoli można
bawić się też zimą rozłóż
na podłodze duże arkusze papieru!
STANY ZJEDNOCZONE - Podchody
Za praojców tej zabawy uważa się powszechnie północnoamerykańskich
Indian. Dzieciom
sprawia ona największą frajdę wtedy, gdy rozgrywa się
w lesie. Podchody
polegają na tym, że ich uczestnicy dzielą się na dwie grupy
(musi więc brać w nich
udział więcej niż jeden dorosły) i jedna grupa
dzieciaków wychodzi w
teren wcześniej o jakieś pół godziny, po czym
„ucieka”, zostawiając
po drodze strzałki, ślady i zadania do rozwiązania
(listy) dla
przeciwników, czyli drugiej grupy, która musi ją dogonić.
GHANA - Pilolo!
W tym kraju wiele dzieci ma ograniczony dostęp do zabawek, ale maluchy
wiedzą, jak się
rozerwać i bez nich! Do Pilolo potrzeba kamyków (jeśli gra
toczy się na trawie)
lub monet (gdy gracie na podłożu pełnym kamyczków
lub w domu). Na ziemi
narysujcie linię lub połóżcie na dywanie sznurek.
Wybierzcie spośród
uczestników gry (musi ich być min. czterech) szefa.
Będzie on dawał sygnał
do startu i decydował, kto wygrał dany wyścig.
Teraz gracze muszą się
odwrócić tyłem do linii, a szef pochowa w trawie czy
porozkłada na ziemi
lub dywanie kamyczki (monety). Gdy szef da sygnał,
gracze stają przodem
do linii i na hasło „Pilolo!” zaczynają wyścig w
poszukiwaniu kamyka czy monety. Kto pierwszy znajdzie i najszybciej
przybiegnie z powrotem za linię, dostaje od szefa jeden punkt. Szefem są
wszyscy zawodnicy kolejno, zmienia się on co wyścig.
Da Ga – czyli „ Wąż i małpki”
Potrzebne będą: kamyczki, taśma
papierowa lub kolorowy sznurek.
Cel: uniknięcie pożarcia przez węża.
Ustalamy pole gry (
tropikalny las) i zaznaczamy w jego ramach mniejsze
pole - z kamyków lub sznurka
układamy kwadrat lub okrąg – będzie to jama
węża. Drogą wyliczanki typujemy, kto w grze będzie wężem, reszta to małpki
– wyjce. Wąż wchodzi do swej jamy, a małpki bawią się, podskakują, biegają,
wydają małpie okrzyki. Wąż nie może wyślizgnąć się ze swojej jamy.
Dopiero na ustaloną komendę wychodzi na polowanie – próbuje złapać
małpkę, a kiedy mu się to uda, hipnotyzuje ją wzrokiem, zaciąga do swojej
jamy , gdzie ją „ połyka” – i małpka i wąż łapią się za ręce i na następne
polowanie wychodzą razem. Z każda upolowaną i połkniętą małpką wąż
rożnie w siłę i wydłuża się – wszystkie małpki staja się jego częścią
trzymając
się za ręce. Jeśli w
trakcie polowania ktoś puści się i przerwie łańcuch rąk,
cały wąż wraca do jamy i
zaczyna polowanie jeszcze raz. Wygrywa ta małpka,
NORWEGIA - Z tarczy na tarczę
Dzieciaki wikingów do tej zabawy używały tarcz ojców, wojowników. Wam
muszą wystarczyć
raczej pokrywki od garnków. Do tego – nieduża piłeczka,
najlepiej pingpongowa.
Jeśli malec bawi się sam, powinien jak najdłużej
odbijać piłkę na swojej „tarczy”, starając się bić własne rekordy. Gdy gra
większa liczba dzieci, należy odbijać piłkę z tarczy do tarczy w
parach.
Wygrywa para, której uda się najdłużej odbijać piłeczkę.
GRECJA - Raz, dwa, trzy – Baba Jaga patrzy!
Oczywiście po grecku tytuł tej gry brzmi zupełnie inaczej, jednak ponieważ w
Polsce popularna jest pod taką nazwą, to ją wykorzystajmy. Polecamy ten
podwórkowy hicior, bo jego zasady są proste, a frajdy z zabawy mnóstwo! W
grze uczestniczy minimum trójka dzieci. Jedna osoba to Baba Jaga. Stoi
tyłem
do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy”. W tym czasie
dzieci
szybko biegną w jej stronę. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się. Kto
nie
zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto zaś pierwszy
dotknie Baby
Jagi, ten zajmuje jej miejsce.
AUSTRALIA - Kwadraty
Zręcznościowa gra dla czterech uczestników, do której potrzebna jest piłka. Oto
jej zasady: dorosły rysuje na ziemi (nie może to być wysoka trawa) spore
kwadratowe pole i dzieli je na cztery równe części. Każdy z powstałych
kwadratów musi mieć wielkość co najmniej 2x2 m. Gracze kolejno zajmują
jedno
takie pole – to ich „królestwa”. Dzieciaki podają sobie piłkę (ale tylko
nogami lub
ręką, nie wolno jej łapać!), odbijając ją do sąsiada. Zanim zostanie
odbita, może
dotknąć ziemi na kwadracie danego gracza tylko jeden raz. Jeśli zawodnik
nie
zdoła piłki po takim trafieniu w jego pole wybić, odpada. Wygrywa grę
ten z malców, który zostanie na polu ostatni. Nazywa się go „królem kwadratów”.
HISZPANIA - Przeciąganie liny
Do zabawy wystarczą mocna lina lub gruby sznurek oraz nieduża chustka z
materiału (np. bandanka). Chusteczkę zawiąż na supeł na samym środku liny.
Podziel uczestników na dwie grupy (zawodników musi być co najmniej
dwóch
i najlepiej – parzysta liczba). Na ziemi narysuj linię. Każda z grup
ma stanąć
gęsiego po jej dwóch stronach, w odległości około dwóch kroków. Na twoje
hasło
„start” uczestnicy zaczynają ciągnąć linę, każda drużyna w swoją
stronę.
Wygrywają ci zawodnicy, którzy przeciągną chustkę na swoją stronę, za
wytyczoną linię, np. o dwa kroki. Pamiętaj o nagrodach!
6. Wysłuchanie piosenki "Jesteśmy dziećmi"
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ
1. Czy jesteś z Afryki, Czy też z Ameryki, Nie jest ważne gdzie mieszkamy, Bo jesteśmy tacy sami. ref. Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości! Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości! Chcemy by często tulono nas I żeby miło płynął nam czas. 2. Czy mówisz po polsku, Czy też po japońsku, Wszyscy dobrze rozumiemy, Czego tak naprawdę chcemy. ref. Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości! Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości! Chcemy by często tulono nas I żeby miło płynął nam czas.
7. Karta pracy – pomóż dzieciom z
różnych krajów dojść do swoich domków.
różnych krajów dojść do swoich domków.
8. "Emocje" - karta pracy. Wydrukuj ilustrację dzieci oraz ilustrację z minkami wykonaj zadanie według instrukcji.
9.
„
G” jak goryl. Poznanie obrazu graficznego litery G.
·
„Wstążkowe
G” –dzieci chodzą po wstążce rozłożonej
na podłodze w kształcie litery, stawiając stopę przed stopą.
·
Wierszyk
Agnieszki Kolankowskiej „ Gruby goryl”
Gruby goryl
Gustaw na gałęzi siedzi.
- Spadnie! Gruchnie!
– gadają sąsiedzi.
Gapi się na
niego cała zgraja wokół:
Gady, gęsi i
gazela, gołąb, gepard, nawet sokół.
- Gałąź krucha,
a on wielki!
- Gigant! Pewnie
strasznie ciężki! –
już gderają
gdzieś na mieście.
A on…? Zjada
gruszki w cieście.
·
Krótkie
omówienie utworu. Można zadać dziecku pytania: Jak ma na imię goryl? O co martwiły się zwierzęta? Jak myślisz, gdzie
mogła mieć miejsce taka sytuacja?
·
„
Słówka na G” – dziecko siedzi na
dywanie i stara się wymienić, jak najwięcej słów na g. Jeżeli ma z tym problem –
można ponownie przeczytać wiersz.
·
Wykonanie
ćwiczenia w KP4 ( ćw. 1, str. 36) 5 l – kolorowanie lub wyklejanie szablonu litery, np. kawałkami bibuły,
rysowanie litery palcem na kartce i w
powietrzu. 4- l – dla was kochani podobna karta pracy.
·
„
Guzikowe G” – dziecko dostaje garść
guzików. Układa z guzików literę G.
https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=zl_dYe03Yx0&fbclid=IwAR2VqaX207zPGtJ27UJ26qSfFQu3h00Jlkr_JGxfvYKYSyU0siFQlNLyOss&app=desktop
I
na koniec piosenki z innych stron świata:
Kochane Smerfy pozdrawiamy Was gorąco
i życzymy Wam
wspaniałej zabawy w tym tygodniu .
Pani Ola i Pani Klaudia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz