środa, 13 maja 2020


14.05.2020.   –  CZWARTEK,  GRUPA  „TYGRYSKI” 
BLOK   TEMATYCZNY:  W   ZOO
TEMAT DNIA: „TYGRYSKI LICZĄ”

I „WYCIECZKA DO ZOO” - ZABAWA LOGOPEDYCZNA
Jest piękny, słoneczny dzień. Kasia i Michał wybierają się z rodzicami do zoo. Spacerują od klatki do klatki (wołamy „tup tup”).
W pierwszej klatce widzą małpy. Skaczą one po gałęziach (dotykamy czubkiem języka na przemian dolnych i górnych zębów, zaczynając od prawej strony), zjadają banany (poruszamy buzią, jakbyśmy coś jedli) i wydają małpie okrzyki (wołamy „oooo”).
W drugiej klatce mieszka wilk. Jest dziś bardzo zły i warczy (warczymy „wrrrr”).
W trzeciej klatce osiołek wydaje osiołkowe odgłosy (wołamy „i-a-i-a-i-a”) Następnie dzieci spotykają węża, który syczy (syczymy „sss”).
Rodzina odwiedza też słonia. Słoń chwali się swoją zwinną trąbą (wysuwamy język z buzi jak najdalej).
Następnie wszyscy wędrują do klatki hieny. A cóż ona porabia? Jak zwykle ma dobry humor i się śmieje (śmiejemy się „hi, hi, ha, ha, he, he”).
Potem rodzina odwiedza żyrafę. Żyrafa ma bardzo długą szyję (próbujemy sięgnąć językiem do nosa).
A któż tam leży w bajorku? To hipopotam. Chyba jest śpiący, bo ziewa (głośno ziewamy, otwierając szeroko buzię).
A tu jest akwarium żółwia. Żółwiowi nigdzie się nie śpieszy. Bardzo wolno spaceruje (wolno wysuwamy i chowamy język, nie opierając go o zęby).
Tuż obok jest akwarium pięknych ryb. Czy te ryby chcą coś powiedzieć (układamy usta w „rybi pyszczek”).
Dzieci są już bardzo zmęczone, odwiedziły wszystkie zwierzęta w zoo. Teraz czas na odpoczynek i smaczne lody. Ech, pyszne te lody (wykonujemy językiem ruchy przypominające lizanie lodów, następnie oblizujemy wargi ruchem okrężnym). Pora wracać do domu.


ZAGADKA:
Kot ogromny, pręgowany,
ostre zęby, groźna mina.
Z takim kotem, mój kochany,
lepiej nigdy nie zaczynać!
                                         (tygrys)


BINGO
Zabawa matematyczna w parach:
Potrzebujemy dwa arkusze z liczbami (poniżej do wydrukowania) i dwie kostki do gry.
Pierwszy zawodnik rzuca obiema kostkami, następnie dodaje oczka z jednej i z drugiej kostki np. 3 dodać 4 i podaje wynik równa się siedem. Uzyskany wynik skreśla ze swojego arkusza. Teraz to samo robi drugi zawodnik. Wygrywa ten kto najszybciej skreśli wszystkie liczby. Miłej zabawy!

 

 
ZABAWA MATEMATYCZNA „Czy wiesz, ile jest?”
Zabawa w parach. Potrzebujemy: 10 liczmanów: mogą być fasolki albo guziki..., 1 kubek nieprześwitujący.
Przebieg zabawy: 10 fasolek leży na stole. Dziecko zamyka oczy a rodzic zakrywa kubeczkiem część fasolek. Zadaniem dziecka jest policzyć fasolki, które zostały na stole i odpowiedzieć na pytanie: Ile fasolek jest w kubeczku?. Po prawidłowej odpowiedzi następuje zamiana ról. Ilość liczmanów można zwiększyć w zależności od umiejętności dziecka. Miłej zabawy!

ZABAWA MATEMATYCZNA ,,POLOWANIE NA TYGRYSA”
wg prof. E. Gruszczyk Kolczyńskiej
Zabawa przebiega w parach. Potrzebujemy chodniczek liczbowy (można wykorzystać chodniczki z poprzednich zajęć), dwa żółte paski papieru szerokości chodniczka i kartoniki z liczbami (1-10)
 
 
  Będziemy „polować na tygrysa”.
- Rozkładamy kartoniki z liczbami, chodniczek i dwa paski. Ustalamy, kto pierwszy poluje, a kto chowa tygrysa. Potem będzie zmiana.
- Zawodnik, który poluje, zamyka oczy i odwraca się do tyłu.
- Druga osoba wybiera kartonik z dowolną liczbą – ta liczba to tygrys i chowa ten kartonik.
- Polujący otwiera oczy, odwraca się i próbuje dowiedzieć się jaka to liczba – „poluje” - pyta np. : Czy tygrys jest liczbą cztery? Jeżeli wybrana przez przez drugiego zawodnika liczba jest większa, zawodnik odpowiada „za mało”. Wtedy polujący może zasłonić na chodniczku paskiem liczby jeden, dwa, trzy, cztery, bo tygrys jest od nich liczbą większą.
Polujący pyta dalej np. : Czy tygrys jest liczbą siedem? Jak za dużo, to polujący zasłania na chodniczku żółtym paskiem liczby: siedem, osiem, dziewięć, dziesięć.
Polujący j wie, że tygrys może być liczbą pięć albo sześć.
Strzelam! - woła. Tygrys to liczba pięć. Pif, paf …
Jeżeli polujący odgadł to drugi zawodnik woła: Ustrzelony!
Miłej zabawy!

ZAPROSZENIE DO ZAJĘCIA RUCHOWEGO DLA DZIECKA I RODZICA
Informacja dla Rodziców: W zestawie ćwiczeń wykorzystano metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Główną ideą metody jest posługiwanie się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka. Udział w ćwiczeniach daje dziecku okazję do poznania własnego ciała, usprawniania motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i związanych z tym możliwości ruchowych.
Zaczynamy:

1 Część wstępna – Powitanie
Jaką częścią ciała chcecie się przywitać” - propozycje dziecka, rodzica (ramionami, łokciami, stopami, głową itp.)
2. Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała.
a) regulowanie napięcia mięśniowego w obrębie twarzy – zaciskanie oczu, ust, robienie dziwnych min,
b) zabawa w lustro: odzwierciedlanie na twarzy różnych uczuć (smutek, radość, złość) – odzwierciedla partner
c) w parze: dotykanie twarzy nawzajem – z otwartymi oczami, z zamkniętymi oczami
d)
- podnosimy prawą rękę i dotykamy prawego kolana
- podnosimy lewą rękę i dotykamy lewego kolana,
- prawą ręką dotykamy ucha z prawej strony, potem z lewej strony,
- dwa razy kręcimy się na pośladkach w prawą stronę, (śliska powierzchnia)
- cztery razy kręcimy się na pośladkach w lewą stronę (śliska powierzchnia)
3. Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa
a) chodzenie po pokoju, kręcenie się dookoła, ręce rozstawione, to samo leżąc na plecach, sprawdzamy „Jakie duże mamy państwo?” - wyskakiwanie z rękami w górze, próbując objąć jak największą przestrzeń
b) ćwiczenie w parze: Rodzic robi „mostek” a dziecko obchodzi go na czworakach, przechodzi pod, przez, nad, dookoła itp.
4. Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem
a) ćwiczenia „z” w parze
- kołysanie: Rodzic w pozycji siedzącej (na podłodze) tworzy fotelik dla dziecka, obejmuje je i łagodnie kołysze w różne strony
- „ślepiec” - Rodzic prowadzi dziecko, które ma zamknięte oczy, troszczy się o jego bezpieczeństwo. Zmiana ról.
b) ćwiczenia „przeciwko” w parze
- „skała” - dziecko siedzi mocno podparte o podłoże, Rodzic próbuje przesunąć „skałę” pchając lub ciągnąc w różnych kierunkach. Zmiana ról.
- „paczka” - dziecko zwija się w kłębek, Rodzic usiłuje „rozwiązać paczkę” tzn. rozprostować nogi i ręce dziecka, zmiana ról.
5 Zakończenie – relaks
Rodzic w pozycji siedzącej obejmuje dziecko i delikatnie kołysze (może być przy spokojnej muzyce) lub masuje dziecko po plecach.

KOLOROWANIE TYGRYSA.
Wykonaj działania i pokoloruj tygrysa według kodu.

KARTY PRACY (6-LATKI)

KP nr 5 s.14 ćw. 1 Połącz liczby od najmniejszej do największej. Pokoloruj obrazek.

KP nr 5 s. 14 ćw. 2 Wykonaj działania i pokoloruj okienka według kodu.

GRATULACJE TYGRYSKI !

Pozdrawiamy ….

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz