niedziela, 31 maja 2020

Krasnoludki propozycje zajęć i zabaw 1-5.06.2020

PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW DLA GRUPY KRASNOLUDKI
NA TYDZIEŃ 1-5.06.2020r.

TEMAT TYGODNIA: DZIEŃ DZIECKA
TEMATYKA NA KOLEJNE DNI:
- JAKIE SĄ MOJE PRAWA I OBOWIĄZKI,
- MÓJ KOLEGA Z AFRYKI
- W CO SIĘ POBAWIMY?
- CZY MOGĘ KOGOŚ ODWIEDZIĆ?
- O CZYM MARZYSZ?
CELE:
-poszerzenie słownika dzieci o pojęcie praw i obowiązków; 
-przybliżenie dzieciom zasad życia w społeczności; 
-uświadomienie dzieciom różnorodności kulturowej na świecie; 
-rozwijanie umiejętności opowiadania o szczegółach życia codziennego; 
-poznawanie innych kultur, kształtowanie tolerancji wobec ludzi różnych ras i narodowości, szanowanie odmienności innych dzieci;
-rozwijanie zdolności plastycznych;
-kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
-zapoznanie dzieci z zasadami dobrego wychowania obowiązującymi gości i gospodarzy

DZIEŃ DOBRY DRODZY RODZICE,
 
WITAJCIE KOCHANE KRASNOLUDKI
Dziś Wasze Święto - Dzień Dziecka. Życzymy Wam dużo zdrowia, wspaniałych prezentów, szczęścia i mnóstwa uśmiechów.
Życzą Pani Ela i Pani Dorotka

1. W tym tygodniu będziemy mówić o dzieciach  i ich święcie.
"Jakie są moje prawa i obowiązki?" - porozmawiajmy nt. praw i obowiązków jakie mają dzieci na podstawie ich doświadczeń oraz wiersza Janusza Korczaka pt. "Prawa Dziecka". Wcześniej musimy wyjaśnić pojęcia: prawa- obowiązki

PRAWA DZIECKA
Janusz Korczak

Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los odmienić,
Spisali dla was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać:
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się tu wiersze poukładały,
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej, jak umiecie.

2. Proponujemy naukę piosenki pt. "Jesteśmy dziećmi", z której dowiemy się jakie pragnienia mają dzieci na całym świecie.

JESTEŚMY DZIEĆMI
1. Czy jesteś z Afryki,
Czy też z Ameryki,
Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
Bo jesteśmy tacy sami.
Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.
2. Czy mówisz po polsku,
Czy też po japońsku,
Wszyscy dobrze rozumiemy,
Czego tak naprawdę chcemy.
Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.
3. Zachęcamy do przeczytania dzieciom listu od chłopca z Ugandy pt. "Mój kolega z Afryki", z którego dowiemy się jak żyją dzieci w innych krajach.
 Drodzy Przyjaciele!
Przesyłam Wam pozdrowienia z mojego rodzinnego kraju, z Ugandy. Mam na imię Joseph Lwevola, mam 9 lat. Moje imię nadała mi babcia. W moim kraju, w Ugandzie, ludzie mają po dwa imiona: jedno chrześcijańskie (ja mam Józef – Joseph), drugie – ugandyjskie. W moim liście są dla Was zadania do wykonania.
I zadanie – powiedzcie, jak macie na imię. Może macie po dwa imiona? Czy wiecie, kto Wam wybrał imię?
W mojej okolicy są pola kukurydzy i fasoli – gdy długo nie ma deszczu, wszyscy się martwią o plony. Mieszkam z rodziną w domu – lepiance krytej słomą, której dach często umacniamy kamieniami i cegłami od góry. Opiekuje się nami chory dziadek. Mam czworo rodzeństwa: Irenę, Tapenensi, Roberta, Fhionę. Lubię robić zabawki. Z drutu zrobiłem samochód i wózek. Z butelek i kory bananowca zrobiłem piłkę i skakankę.
II zadanie – podpowiedzcie mi, z czego jeszcze można robić zabawki?
Lubię też zajmować się zwierzętami i grać w piłkę nożną. Potrafię cały wolny dzień bawić się z kolegami na powietrzu. Z rodzeństwem często śpiewamy i przygotowujemy przedstawie­nia. Dużo pomagam dziadkowi: koszę wysoką trawę, karczuję krzewy, pomagam przy ścinaniu drzew i wyrywaniu ich z korzeniami oraz kopaniu. Pomagam w domu, w polu i przy zwierzę­tach – karmię kozy liśćmi sorgo. Pomagam też mieszkańcom mojej wioski w pracach w ogro­dzie.
III zadanie – powiedzcie, w jaki sposób pomagacie innym.
Największym moim marzeniem było – móc się uczyć. Dzięki pomocy jednej z warszawskich szkół, z której dzieci zbierają pieniądze i wysyłają do moich opiekunów, już od roku mogę cho­dzić do szkoły.
IV zadanie – powiedzcie, jakie jest Wasze największe marzenie.
Czasem dziadek opowiada nam bajki i opowieści. Oto jedna z nich: Usiądźcie wygodnie i posłuchajcie…
Rybak i muzungu
Nad Jeziorem Wiktorii w Ugandzie żył sobie pewien rybak. Miał on żonę, troje dzieci, malutką chatkę i bardzo dobrą wędkę. Codziennie rano szedł na brzeg jeziora i łowił ryby. Kiedy złowił już 10 sztuk, zabierał je na targ do znajomego sprzedawcy, sprzedawał, a pieniądze przeznaczał na jedzenie i ubranie dla swojej rodziny. Pieniądze wystarczały na zaspokojenie potrzeb całej rodziny. Praca ta zajmowała mu pół dnia. Resztę dnia spędzał, siedząc przed domem, patrząc na jezioro i rozmawiając z żoną, dziećmi i wszystkimi, którzy do niego przychodzili. Tak mijał dzień za dniem. Pewnego dnia zjawił się pewien muzungu – człowiek biały. Długo przyglądał się rybakowi, kiedy on łowił ryby. Następnego dnia, ten sam muzungu znów przyszedł na brzeg jeziora i przyglądał się rybakowi, aż w końcu podszedł do niego i powiedział:
– Rybaku! Dlaczego łowisz tylko 10 ryb dziennie? Przecież możesz poświęcić więcej czasu i łowić więcej ryb!
– Ależ dlaczego? – ze zdziwieniem zapytał rybak.
– Kiedy złowisz więcej ryb i sprzedasz je, będziesz miał więcej pieniędzy. Jeśli będziesz miał więcej pieniędzy, będziesz mógł kupić sobie łódź i wypłynąć na jezioro, by łowić jeszcze więcej ryb – tłumaczył muzungu.
– Dobrze, ale po co? – znów zapytał rybak.
– Kiedy będziesz miał łódź i będziesz łowił więcej ryb, sprzedasz je i będziesz mógł sobie kupić łódź motorową, żeby móc wypływać daleko na jezioro, gdzie jest więcej ryb i łowić jeszcze więcej.
– To prawda, – odrzekł rybak – ale czemuż miałbym to robić?
– To proste! Będziesz łowił więcej, będziesz miał więcej pieniędzy. Będziesz mógł zbudować większy dom dla swojej rodziny, kupić samo chód, kupić wiele innych rzeczy… – wyliczał mu­zungu.
– Lecz po co mi to wszystko? – ze zdziwieniem zapytał rybak.
– Jak to po co? By być bardziej szczęśliwym! – wykrzyknął muzungu.
– Ale ja już jestem bardzo szczęśliwy! –powiedział rybak
V zadanie – jak zrozumieliście morał tej bajki? O czym mówi?
Na pewno już wiecie! Nam w Afryce do szczęścia potrzeba niewiele – nauka w szkole, zabawa z kolegami, rodzeństwem, opowieści dziadka. Mój dzień w Afryce wygląda tak: w dniu, w którym idę do szkoły, dziadek budzi mnie o 7.00 rano. Myję się, wkładam mundurek szkolny i czasem jem śniadanie – porycz (jest to ugotowana mąka kukurydziana z wodą i z cukrem), który bardzo lubię.
 VI zadanie – powiedzcie, co wy jecie na śniadanie w domu.
Przed wyjściem do szkoły karmię zwierzęta. Do szkoły idę pół godziny piaszczystą drogą. W szkole jem obiad: poszo, czyli gęstą papkę z gotowanej mąki kukurydzianej, czasem polanej ostrym sosem.
VI zadanie – powiedzcie, co lubicie najbardziej jeść na obiad.
Po lekcjach gramy z kolegami w piłkę nożną lub bawimy się w grę „sula katambala – tomuli lamu lala”.
Po powrocie ze szkoły pomagam w domu i w polu. Na kolację jemy banany, smażony plan­tan – podobny do bananów, potrawy z batatów (słodkich ziemniaków) i prosa, kukurydzę lub placki z sorgo.
VII zadanie – powiedzcie, co jecie na kolację.
Gdy idę spać i jest mi zimno, przykrywam się kocem lub kurtką. Czuję się bardzo dobrze. Za­wsze oglądam zdjęcia uczniów szkoły, która się mną zaopiekowała. Wtedy czuję się szczęśliwy!
Joseph

4. O CZYM MARZYSZ?
Porozmawiajmy z dzieckiem o czym marzy i jakie są jego pragnienia. Możemy nawiązać do listu chłopca z Afryki - Josepha. 
Jakie było jego marzenie? - pójść do szkoły, uczyć się
Czy jego marzenie się spełniło?
A jakie są Wasze marzenia?
Czy mogą się spełnić?
Od czego to zależy?
5. MOJE MARZENIE - rysowanie świecą i malowanie. Dziecko rysuje na kartce białą lub kolorową świecą bądź kredką świecową ilustrację przedstawiającą jego marzenie. Następnie zamalowuje całą powierzchnię kartki farbą, wtedy marzenia dziecka się ujawnią.
6. JAK SIĘ ZACHOWAĆ GDY DO KOGOŚ PRZYCHODZIMY I GDY KOGOŚ ZAPRASZAMY?
Porozmawiajmy z dzieckiem nt. zasad dobrego wychowania na podstawie jego doświadczeń oraz wiersza pt. "Kwoka" Jana Brzechwy.

Kwoka
Jan Brzechwa
Proszę pana, pewna kwoka
Traktowała świat z wysoka
I mówiła z przekonaniem:
"Grunt to dobre wychowanie!"
Zaprosiła raz więc gości,
By nauczyć ich grzeczności.
Pierwszy osioł wszedł, lecz przy tym
W progu garnek stłukł kopytem.
Kwoka wielki krzyk podniosła:
"Widział kto takiego osła?!"
Przyszła krowa. Tuż za progiem
Zbiła szybę lewym rogiem.
Kwoka gniewna i surowa
Zawołała: "A to krowa!"
Przyszła świnia prosto z błota.
Kwoka złości się i miota:
"Co też pani tu wyczynia?
Tak nabłocić! A to świnia!"
Przyszedł baran. Chciał na grzędzie
Siąść cichutko w drugim rzędzie,
Grzęda pękła. Kwoka wściekła
Coś o łbie baranim rzekła
I dodała: "Próżne słowa,
Takich nikt już nie wychowa,
Trudno... Wszyscy się wynoście!"
No i poszli sobie goście.
Czy ta kwoka, proszę pana,
Była dobrze wychowana?

Po wysłuchaniu tego wiersza można pobawić się
z dzieckiem w przygotowanie przyjęcia dla gości. Rozłóżmy talerze,
sztućce, kubki i serwetki. Zadaniem dziecka będzie policzenie ile jest
kubków, talerzy itd. Rozkładając naczynia używajmy określeń
- na, pod, obok, w
Zapoznajmy dzieci z zasadami dobrego wychowania obowiązującymi
gości i gospodarzy.


7. Proponujemy ćwiczenia ręki podczas rysowania ulubionych wzorków
dzieci. Prosimy o wydrukowanie karty pracy bądź narysowanie
podobnych wzorków na kartce. Zwróćmy uwagę czy dziecko
prawidłowo trzyma ołówek oraz czy zachowuje właściwą postawę
podczas rysowania.












8.
Na koniec jako podsumowanie tematyki tygodnia proponujemy
obejrzenie filmiku pt. "My, dzieci świata"


https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0

Życzymy miłej zabawy
i udanego wspólnego świętowania Dnia Dziecka
                    Panie z Grupy Krasnoludki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz