poniedziałek, 18 maja 2020


19.05.2020.  –  WTOREK,  GRUPA  „TYGRYSKI” 
BLOK  TEMATYCZNY: MAJOWA ŁĄKA
TEMAT DNIA: W ŚWIECIE MOTYLI.

ZABAWA RUCHOWA PRZY PIOSENCE „GŁOWA, RAMIONA…”
wersja angielska:

ZAGADKA:
Ma dwa skrzydła kolorowe
czułki i malutką głowę
Można go zobaczyć wszędzie
tam, gdzie kwiatów dużo będzie.
                                                     (motyl)

WIERSZ: D. GELLNER „MOTYLE”

MOTYLE
W atlasie motyli
mieszkały motyle,
aż kiedyś uciekły
z atlasu i tyle.
I wszędzie ich pełno, i więcej co chwilę,
gdzie spojrzę, gdzie zerknę,
tam siedzą motyle!
W fotelu, na krzesłach,
w donicy z kwiatami
i każdy się pięknie
wachluje skrzydłami.
A jeden się nagle
przyczepił do taty.
I co? I mój tata
się zrobił skrzydlaty!
Podskoczył do góry,
ojej! Czy widzicie?
Powiedział: - Jak fajnie!
I siadł na suficie!
A teraz się grzecznie
zza lampy wychyla
i woła do mamy:
- To wina motyla!

Rozmowa na temat treści wiersza:
- Gdzie mieszkały motyle?
- Czy wiersz opisuje prawdziwe zdarzenie?
- Co byście zrobiły, gdybyście nagle zmieniły się w motyle?

MOTYL – CIEKAWOSTKI PRZYRODNICZE

Motyle są owadami. Obecnie na świecie żyje około 150 tysięcy gatunków motyli, z czego w Polsce ponad 3 tysiące. Najczęściej dzielimy je na dzienne i nocne(ćmy). Większość motyli odżywia się nektarem kwiatowym.

Skąd się biorą motyle? Motyle składają jaja. Z tych jaj wykluwa się gąsienice, które z czasem zmieniają się w motyle. Zapraszam na krótki filmik „Cud narodzin... motyla” https://www.youtube.com/watch?v=3HvR0aETxOA

Motyle są owadami, których skrzydła są ubarwione tak samo po obu stronach.

 
 
Posłuchaj piosenki pt. Przyjaciel motyl” i przyjrzyj się tym pięknym owadom.

ZABAWY Z SYMETRIĄ - przybliżanie dzieciom efektu odbicia i symetrii
CO TO JEST SYMETRIA – zobaczcie swoje dłonie, przyłóżcie je do siebie i co widzicie? Dłonie są do siebie symetryczne (jednakowe, można je na siebie nałożyć.)

ZABAWA - „SZUKAMY W LUSTRZE FIGUR GEOMETRYCZNYCH”
potrzebne będą: lusterko (najlepiej bez ramki) i kartoniki (patrz: poniżej).
Należy przyłożyć lusterko do brzegu figury (po prawej stronie) …. popatrzeć w lusterko … i powiedzieć co powstało?

 

 

 

 
ZADANIE Z PLAMĄ: potrzeba będzie kartka A4, kartkę składamy na pół, potem ją otwieramy i na środku robimy plamę z farby. Następnie ponownie składamy obie części kartki, mocno je do siebie przyciskając. Po chwili otwieramy i co widzimy? Do czego plamy są podobne?
Czy powstały dwie symetryczne plamy?

DOSTRZEGANIE REGULARNOŚCI W OBRAZKACH – przyjrzyj się obrazkom poniżej, nazwij to co widzisz. Czy dostrzegasz dwie równe części w każdym z obrazków?

 








SYMETRYCZNE OBRAZKI - Zabawa polega na układaniu przedmiotów wzdłuż osi symetrii lub inaczej w odbiciu lustrzanym.
Do zabawy wystarczy kartka przedzielona na pół oraz różne przedmioty, które macie w domu w parach (po 2 szt np. łyżeczki, klocki, autka itp.).
Zabawę rozpoczyna Rodzic - układamy początkowo po 3-4 przedmioty, dziecko odtwarza ten sam wzór z drugiej strony. Stopniowo zwiększamy liczbę przedmiotów, lub wykorzystujemy do zabawy kolorowe figury geometryczne.
Przykład:


PRACA PLASTYCZNA: „MOTYL” przybliżanie dziecku pojęcia symetrii – pokoloruj motyla tak, żeby jego skrzydła były ubarwione jednakowo po obu stronach.




KARTY PRACY DZIECI 6-LETNIE

KP cz.5 ćw. 1, s.17 Narysuj drugie skrzydło motyla według wzoru.
KP cz.5 ćw. 2, s.17 Połącz motyle z ich cieniami.
KP cz.5 ćw. 1, s.18 Doklej w każdym rzędzie tyle owadów, aby było ich razem tyle, ile wskazują liczby.

Pozdrawiamy 👋😊
 
Panie z grupy „Tygryski”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz