środa, 27 maja 2020


GRUPA  SMERFY
TEMAT: PRACA MOICH RODZICÓW 28.05.2020
PROPOZYCJE ZABAW Z DZIEĆMI

1.      „ Praczki” – zabawa muzyczno – ruchowa.  Rodzic z dzieckiem śpiewają piosenkę i pokazują gestami jej treść.
 PRACZKI
Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam,
Uczestnicy pokazują lewą rękę, potem prawą rękę
jak praczki pracują pokażę ja wam.
Tak piorą, tak piorą przez cały długi dzień ( 2x)
Uczestnicy zaciskają dłonie w pięści i pocierają o siebie

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam,
Uczestnicy pokazują lewą rękę, potem prawą rękę
Jak praczki pracują pokażę ja wam.
Wieszają, wieszają przez cały długi dzień ( 2x)
Podnoszą obie ręce do góry i naśladują wieszanie prania

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam,
Uczestnicy pokazują lewą rękę, potem prawą rękę
jak praczki pracują pokażę ja wam.
Prasują, prasują przez cały długi dzień (2x)
Zaciskają dłonie w pięści i przesuwają w poziomie

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam,
Uczestnicy pokazują lewą rękę, potem prawą rękę
jak praczki pracują pokażę ja wam.
Składają, składają przez cały długi dzień (2x)
Kładą naprzemiennie jedną dłoń na drugiej

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam,
Uczestnicy pokazują lewą rękę, potem prawą rękę
jak praczki pracują pokażę ja wam.
Tańcują, tańcują przez cały długi dzień (2x)
Kołyszą się w prawo i w lewo
2.      „ Tajemnicza mama” – słuchanie opowiadania Miry Jaworczakowej 
czytanego przez rodzica.

Mama Tereski jest inżynierem, można ją czasem zobaczyć, jak rozmawia
z robotnikami przy budowie nowego domu na rogu ulicy. Mama Jureczka pracuje w pralni, mama Zosi leczy chore dzieci, a mama Ani… no właśnie, nie można wcale dogadać  się z Anią, czym jest jej mama.
- W zeszłym tygodniu była stewardessą w samolocie – powiedziała Ania.
- I latała? – krzyknęli chłopcy. – Dokąd latała? Do Chin? Do Ameryki?
- Nie – pokręciła głowa Ania – wcale nie latała.
Dziwny jakiś samolot, który nigdzie nie lata.
- To może w tym tygodniu poleci? – zapytali jeszcze.
- W tym tygodniu? Skąd. Teraz mama jest nauczycielką.
Zdziwili się i nic nie powiedzieli. A po jakimś czasie okazało się, że mama Ani nie jest już nauczycielką, tylko pielęgniarką w szpitalu.
- Ojej! – nie mogli tego pojąć w przedszkolu. – Twoja mama, Aniu, strasznie często zmienia pracę.
Ania roześmiała się: - Wcale nie, ale moja mama może być wszystkim.
- Nieprawda – orzekli chłopcy. – Zmyślasz i tyle.
- Terefere! – dodały dziewczynki. – Pewnie, że zmyśla.
Kiedyś oglądali razem książki z obrazkami. Obrazki były śliczne, na jednym – królowa z bajki w zielonej sukni, w koronie złotej na głowie.
- O! – zawołała Ania. – Moja mama też ma taką!
Teraz już wszyscy pukali się w czoło, patrząc na Anię. Nawet wyobrazić sobie nie można, żeby mama Ani biegła na przykład rano do tramwaju w takiej długiej, fałdzistej  sukni. Zaczęli się kłócić. Całe szczęście, że pani właśnie nadeszła. Powiedziała, że wszyscy pójdą jutro do teatru. Więc zamiast dalszej kłótni wybuchła radość i zapomnieli o Ani.
Na przedstawieniu najbardziej wszystkim podobała się królowa.

Rodzic przerywa czytanie i pyta dziecko: Jak myślisz, kim była mama Ani? Jaki wykonywała zawód? Dziecko stara się odpowiedzieć na pytanie. Rodzic czyta dalszą część opowiadania.

- Taka śliczna, taka dobra – zachwycały się dziewczynki.
Ania uśmiechała się bardzo zadowolona.
- Zawsze jest bardzo dobra – powiedziała nagle.
- Zawsze? Skąd wiesz? Ta aktorka, która grała królową…
- To moja mama – wyjaśniła po prostu Ania.

3.      Rozmowa z dzieckiem na temat zawodów wykonywanych przez rodziców.
Można posłużyć się obrazkami.

4.      „ Mój tata” – zabawy twórcze. Wywiad. „ Czy dobrze znasz swojego tatę?”
Rodzic wciela się w rolę reportera i zadaje dziecku kilka pytań, na które dziecko stara się odpowiedzieć. Rozmowę z dzieckiem można nagrać lub zapisać. Będzie to wspaniała pamiątka dla taty. Przy małym stoliczku ustawiamy dwa krzesła, na jednym siada rodzic, po przeciwnej stronie dziecko. Rodzic zadaje dziecku pytania, a dziecko  stara się odpowiadać na nie pełnymi zdaniami:
- Jak się nazywa twój tata? ( dziecko odpowiada pełnym zdaniem: Mój tata nazywa się  np. Andrzej Kowalski )
- Jakiego koloru włosy i oczy ma twój tata?
- Jaki zawód wykonuje?
- Jakie potrawy najbardziej lubi?
- Jakie ubrania najbardziej lubi nosić?
- Jak zwraca się do ciebie twój tata?
- Kiedy twój tata najczęściej się śmieje?
- Za co najbardziej lubisz/ kochasz swojego tatę?


Wykonanie ćwiczenia w KP4 ( ćw. 1, str. 26 -27) 5 – latki . Dzieci przyglądają się kolejnym obrazkom historyjki, opowiadają, co przedstawia. Rysują odpowiednią liczbę kropek w okienkach zgodnie z kolejnością zdarzeń.
4- latki – zagrajcie z rodzicami w memo o zawodach ( kartkę trzeba wydrukować dwa razy i poprzecinać.







5.      Zabawy manualne.
·        Ciasto dla mamy – zabawa z piłką.
Powiedz dziecku, że zaczarowałaś/ łeś  piłki w ciasto, które trzeba ugnieść, rozwałkować i upiec dla mamy. Poproś dziecko, aby robiło to, co ty: gniotło, ciasto prawą ręką, gniotły lewą ręką, wałkowały ruchami kulistymi, wałkowały ruchem od siebie o do siebie, dodawały do ciasta mąki i cukru. ( dziecko imituje ruch sypania  cukru i mąki) itp.
·        Wędrujące kuleczki – zabawa manualna.
Na stoliku kładziemy dużą miskę wypełnioną styropianowymi kulkami
( zamiast kulek styropianowych można użyć groszku, fasolki, cukiereczków). Dajemy dziecku plastikowy kubek i prosimy o wypełnienie go kuleczkami z miski. Dziecko ma za zadanie przenieść kulki do kubeczka za pomocą spinacza do bielizny.
·        Odszukaj kulę – ćwiczenie doskonalące zmysł dotyku.
Poproś dziecko aby usiadło na dywanie. Schowaj do kieszeni fartucha lub do pudełka nakrytego materiałem- klocki w kształcie prostokąta, kwadratu, walca, kuli, trójkąta. Poproś dziecko, aby za pomocą dotyku rozpoznało wśród ukrytych rzeczy kształt kuli.
·        Zakończenie zajęć – masażyk, zabawa relaksacyjna
Zabawa w parach. Jedna osoba z pary ( np. dziecko) kładzie się na podłodze na brzuchu, a druga osoba z pary ( np. rodzic ) siada obok. Osoba siedząca wykonuje na plecach osoby leżącej, masaż zgodnie z tekstem. Następnie osoby zmieniają się rolami.

Pani Halina wróciła z miasta.
( kroczymy dłońmi na przemian po plecach)
W mieście kupiła wałek do ciasta.
( otwartymi naprężonymi dłońmi naśladujemy wałkowanie ciasta)
Cienko wałkuje ciasto na stole.
( nadal wałkujemy ciasto)
Ja nie wałkuję bo pyzy wolę.
( lekko zaokrąglonymi dłońmi „ lepimy pyzy”, wykonując takie ruchy jak na przykład podczas lepienia śnieżki)

MIŁEJ ZABAWY KOCHANE SMERFY.
 POZDRAWIAMY WAS BARDZO SERDECZNIE.
PANI OLA I PANI KLAUDIA

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz