BLOK
TEMATYCZNY: DBAM O ZDROWIE
TEMAT
DNIA: U
STOMATOLOGA
„LICZYMY
ZĘBY” – ZABAWA LOGOPEDYCZNA
Dzieci
próbują policzyć, ile mają zębów. Czubkiem języka przesuwają
najpierw po górnych, a potem po dolnych zębach. Możemy policzyć
ząbki także przed lustrem.
„WESOŁE
ĆWICZENIA PRZY PIOSENCE” -
przypomnienie zabawy ruchowej: „SKACZEMY,
BIEGNIEMY” – „WYGIBASY Z NASZEJ KLASY”
„KTO
LUBI CHODZIĆ DO DENTYSTY?” – OPOWIADANIE J. JASNY- MAZUREK
Trzy
dni temu, przy śniadaniu, z pełną buzią twarożku z miodem,
Marcinek nagle krzyknął:
-
Ajć, ajć… boli!
Mama
nie mogła uwierzyć, że Marcinka boli ząb.
-
Przecież czyści zęby co najmniej dwa razy dziennie.
-
A powinien po każdym jedzeniu – powiedział tata.
-
Niedawno sprawdzałam mu zęby, nic nie zauważyłam.
-
Zęby powinien sprawdzać dentysta – mówi tata. – On ma do tego
specjalne przybory, no i zna się na tym lepiej, niż my.
-
Nie pójdę do dentysty, bo to boli! – Marcinek prawie płakał.
-
Ja chodzę i mnie nie boli – powiedział tata. – I co ty na to?
-
Bo dorośli są dorośli, a dzieci cierpią – odrzekł Marcinek.
Tata
roześmiał się i mocno go przytulił. Potem umówili się, że
zaraz jak tata wróci z pracy, a Marcinek z przedszkola – pójdą
razem do dentysty.
Kiedy
Marcinek w przedszkolu opowiedział, co go dzisiaj czeka, zaczęło
się straszenie. Wszyscy opowiadali, jak to okropnie jest u dentysty.
Mówiły nawet te dzieci, które nigdy u dentysty nie były. Wreszcie
usłyszała to Pani i powiedziała:
-
Wstyd mi za was. Marcinka czeka coś, czego nie zna, czego się
trochę boi. A wy zamiast dodać mu odwagi, straszycie go. Czy
wszyscy boicie się dentysty? – zapytała.
-
Ja lubię chodzić do dentysty – zgłosiła się Kasia.
-
A ja się nie boję – oświadczył Tomek.
I
Marcinek też się już nie boi.
Wizyta
u dentysty, czyli u stomatologa, była bardzo ciekawa. Najpierw
Marcinek położył się na wygodnym fotelu, w którym można było
jeździć w górę i w dół. Prawie jak windą. Potem pan doktor
pokazał Marcinkowi małe lusterka powiększające, w których nawet
najmniejsza plamka wyglądała jak duża. Mógł też dotknąć
maszynki do borowania, którą go wszyscy straszyli; pan doktor
połaskotał nią Marcinka w palec. A kiedy wcisnął srebrny
przycisk, to do jednorazowego kubka wlała się ciepła woda do
płukania buzi.
Wreszcie
Marcinek był gotów, by szeroko otworzyć usta. Dentysta bardzo
dokładnie oglądał każdy ząb w powiększającym lusterku, a na
koniec pochwalił Marcinka:
-
Widzę, że dbasz o zęby.
-
To dlaczego mnie zabolało? – zapytał Marcinek.
-
W ten sposób ząbek ci powiedział, żebyś do mnie przyszedł. A
musiał ci powiedzieć, bo zrobiła się w nim dziurka, mimo, że
myłeś go tak jak wszystkie. Niektórym zębom to nie wystarcza –
wyjaśnił pan doktor.
Potem
była zabawa w czarowanie – borowanie. Dentysta na niby zaczarował
Marcinka w posąg. Jednej ręki nie udało się zaczarować. Ruszała
się, kiedy tylko Marcinek chciał powiedzieć: stop!
Wtedy
pan doktor przestawał borować…
Kiedy
Marcinek podniósł rękę po raz czwarty, dentysta zawołał:
-
Koniec borowania!
I
koniec opowiadania, bo dalej było już tylko to, czego nawet
największe „bojące dudki” się nie boją.
-
Czy wiesz, co robi dentysta, kiedy już skończy borować ząb?
Powiem ci tylko, że jest to bardzo przyjemne.
Pytania
skierowane do dzieci:
Dlaczego
Marcinek musiał pójść do dentysty? Dlaczego bał się tej wizyty?
Co zaczęło się w przedszkolu, kiedy dzieci dowiedziały się o
tym, co czeka chłopca? Co powiedziała kolegom Marcinka pani w
przedszkolu? Jak inaczej mówimy na dentystę? Jak wyglądała wizyta
Marcinka u stomatologa? Jak powinniśmy dbać o zęby? Kiedy myjemy
zęby? Co jest zdrowe dla zębów (jakie produkty żywnościowe)?
UTRWALENIE
PIOSENKI – „HIGIENA”
„HIGIENA”
– PIOSENKI DLA DZIECI BAJUBAJU. TV – YouTube
-
Utrwalanie tekstu piosenki;
-
Instrumentalizacja
piosenki
– wyklaskiwanie rytmu piosenki, wystukiwanie na drewnianych
łyżkach, dwiema zakrętkami plastikowymi, na instrumentach
wykonanych własnoręcznie z rolki po papierze, wypełnionych
ziarenkami itp.
-
Obrazowanie
ruchem treści
- według własnej inwencji dziecka;
-
„Figurki”
– zabawa ruchowa
- poruszanie się w rytm piosenki, na przerwę w piosence dziecko
zastyga w bezruchu.
ZABAWY
GRAFICZNE:
-
„CO LUBIĄ GRYŹĆ TWOJE ZĘBY?”
Wskazanie
na obrazku produktów, które są zdrowe dla naszych zębów.
-
„DROGA DO DENTYSTY” – LABIRYNT
-
Pomóż Kubie odnaleźć drogę do lekarza dentysty.
KARTY
PRACY
DZIECI
5- LETNIE
– cz. 4, s. 12
-
„Smutny ząb” – rysowanie po śladzie. Wymienianie przyczyn, z
powodu których psują się zęby. Można wykleić ząbek białą
bibułką lub pomalować białą farbką.
DZIECI
6- LETNIE
– cz. 4, s. 58
-
Opowiadanie treści obrazka, czytanie podpisu: „Wizyta
u dentysty”,
kolorowanie obrazka;
-
Rysowanie szczoteczki po śladzie, kolorowanie.
KOLOROWANIE
OBRAZKÓW –
Przybory do pielęgnacji zębów
Panie
z grupy „Tygryski”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz