wtorek, 5 maja 2020

06.05.2020. - ŚRODA, GRUPA „TYGRYSKI”

BLOK  TEMATYCZNY: DBAM O ZDROWIE

TEMAT DNIA: U STOMATOLOGA


LICZYMY ZĘBY” – ZABAWA LOGOPEDYCZNA
Dzieci próbują policzyć, ile mają zębów. Czubkiem języka przesuwają najpierw po górnych, a potem po dolnych zębach. Możemy policzyć ząbki także przed lustrem.

WESOŁE ĆWICZENIA PRZY PIOSENCE” - przypomnienie zabawy ruchowej: „SKACZEMY, BIEGNIEMY” – „WYGIBASY Z NASZEJ KLASY”

KTO LUBI CHODZIĆ DO DENTYSTY?” – OPOWIADANIE J. JASNY- MAZUREK

Trzy dni temu, przy śniadaniu, z pełną buzią twarożku z miodem, Marcinek nagle krzyknął:
- Ajć, ajć… boli!
Mama nie mogła uwierzyć, że Marcinka boli ząb.
- Przecież czyści zęby co najmniej dwa razy dziennie.
- A powinien po każdym jedzeniu – powiedział tata.
- Niedawno sprawdzałam mu zęby, nic nie zauważyłam.
- Zęby powinien sprawdzać dentysta – mówi tata. – On ma do tego specjalne przybory, no i zna się na tym lepiej, niż my.
- Nie pójdę do dentysty, bo to boli! – Marcinek prawie płakał.
- Ja chodzę i mnie nie boli – powiedział tata. – I co ty na to?
- Bo dorośli są dorośli, a dzieci cierpią – odrzekł Marcinek.
Tata roześmiał się i mocno go przytulił. Potem umówili się, że zaraz jak tata wróci z pracy, a Marcinek z przedszkola – pójdą razem do dentysty.
Kiedy Marcinek w przedszkolu opowiedział, co go dzisiaj czeka, zaczęło się straszenie. Wszyscy opowiadali, jak to okropnie jest u dentysty. Mówiły nawet te dzieci, które nigdy u dentysty nie były. Wreszcie usłyszała to Pani i powiedziała:
- Wstyd mi za was. Marcinka czeka coś, czego nie zna, czego się trochę boi. A wy zamiast dodać mu odwagi, straszycie go. Czy wszyscy boicie się dentysty? – zapytała.
- Ja lubię chodzić do dentysty – zgłosiła się Kasia.
- A ja się nie boję – oświadczył Tomek.
I Marcinek też się już nie boi.
Wizyta u dentysty, czyli u stomatologa, była bardzo ciekawa. Najpierw Marcinek położył się na wygodnym fotelu, w którym można było jeździć w górę i w dół. Prawie jak windą. Potem pan doktor pokazał Marcinkowi małe lusterka powiększające, w których nawet najmniejsza plamka wyglądała jak duża. Mógł też dotknąć maszynki do borowania, którą go wszyscy straszyli; pan doktor połaskotał nią Marcinka w palec. A kiedy wcisnął srebrny przycisk, to do jednorazowego kubka wlała się ciepła woda do płukania buzi.
Wreszcie Marcinek był gotów, by szeroko otworzyć usta. Dentysta bardzo dokładnie oglądał każdy ząb w powiększającym lusterku, a na koniec pochwalił Marcinka:
- Widzę, że dbasz o zęby.
- To dlaczego mnie zabolało? – zapytał Marcinek.
- W ten sposób ząbek ci powiedział, żebyś do mnie przyszedł. A musiał ci powiedzieć, bo zrobiła się w nim dziurka, mimo, że myłeś go tak jak wszystkie. Niektórym zębom to nie wystarcza – wyjaśnił pan doktor.
Potem była zabawa w czarowanie – borowanie. Dentysta na niby zaczarował Marcinka w posąg. Jednej ręki nie udało się zaczarować. Ruszała się, kiedy tylko Marcinek chciał powiedzieć: stop!
Wtedy pan doktor przestawał borować…
Kiedy Marcinek podniósł rękę po raz czwarty, dentysta zawołał:
- Koniec borowania!
I koniec opowiadania, bo dalej było już tylko to, czego nawet największe „bojące dudki” się nie boją.
- Czy wiesz, co robi dentysta, kiedy już skończy borować ząb? Powiem ci tylko, że jest to bardzo przyjemne.

Pytania skierowane do dzieci: Dlaczego Marcinek musiał pójść do dentysty? Dlaczego bał się tej wizyty? Co zaczęło się w przedszkolu, kiedy dzieci dowiedziały się o tym, co czeka chłopca? Co powiedziała kolegom Marcinka pani w przedszkolu? Jak inaczej mówimy na dentystę? Jak wyglądała wizyta Marcinka u stomatologa? Jak powinniśmy dbać o zęby? Kiedy myjemy zęby? Co jest zdrowe dla zębów (jakie produkty żywnościowe)?

UTRWALENIE PIOSENKI – „HIGIENA” 
 
HIGIENA” – PIOSENKI DLA DZIECI BAJUBAJU. TV – YouTube

- Utrwalanie tekstu piosenki;
- Instrumentalizacja piosenki – wyklaskiwanie rytmu piosenki, wystukiwanie na drewnianych łyżkach, dwiema zakrętkami plastikowymi, na instrumentach wykonanych własnoręcznie z rolki po papierze, wypełnionych ziarenkami itp.
- Obrazowanie ruchem treści - według własnej inwencji dziecka;
- „Figurki” – zabawa ruchowa - poruszanie się w rytm piosenki, na przerwę w piosence dziecko zastyga w bezruchu.

ZABAWY GRAFICZNE:

- „CO LUBIĄ GRYŹĆ TWOJE ZĘBY?”
Wskazanie na obrazku produktów, które są zdrowe dla naszych zębów.
 


- „DROGA DO DENTYSTY” – LABIRYNT
- Pomóż Kubie odnaleźć drogę do lekarza dentysty.


 
KARTY PRACY

DZIECI 5- LETNIE – cz. 4, s. 12
- „Smutny ząb” – rysowanie po śladzie. Wymienianie przyczyn, z powodu których psują się zęby. Można wykleić ząbek białą bibułką lub pomalować białą farbką.

DZIECI 6- LETNIE – cz. 4, s. 58
- Opowiadanie treści obrazka, czytanie podpisu: „Wizyta u dentysty”, kolorowanie obrazka;
- Rysowanie szczoteczki po śladzie, kolorowanie.

KOLOROWANIE OBRAZKÓW – Przybory do pielęgnacji zębów

 

 
Panie z grupy „Tygryski”











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz