Krasnoludki- 20.05.2020r./środa/-
propozycje zajęć
TEMATYKA TYGODNIA:
MAJOWA ŁĄKA
TEMAT DNIA: CO TAM W
TRAWIE GRA?
CELE OGÓLNE: Budzenie zainteresowania życiem małych
zwierząt - owadów, kształtowanie
przyjaznego odnoszenia się do zwierząt. Poznanie wybranych zwierząt żyjących w
naturalnym środowisku (motyle, biedronki, mrówki, świerszcze), zwrócenie uwagi
na ich pożyteczność, przezwyciężanie uprzedzeń i niechęci. Doskonalenie słuchu
i pamięci muzycznej poprzez naukę piosenki. Doskonalenie sprawności manualnej.
I.Witam Was moi Kochani. Dzisiaj osłuchamy się z piosenką
pt. „W zieleni łąka majowa”. Piosenka jest dla Mamy i gdybyśmy byli w przedszkolu
na pewno nauczylibyśmy się jej w tajemnicy przed Mamą. Teraz jest nam potrzebna
pomoc Mamusi. Posłuchajcie więc piosenki i spróbujcie zapamiętać refren.
W zieleni łąka majowa,
gdzieś w trawie świerszczyk się chowa.
Nastroił skrzypce maleńkie,
gra zielone piosenki.
ref. Dla mamy piosenki, dla mamy,
dla mamy piosenki dla mamy.
Dla mamy piosenki, dla mamy,
dla mamy piosenki dla mamy.
W kolorach łąka majowa,
już od stokrotek różowa.
A od bławatków błękitna,
bo wszystkie kwiaty zakwitły.
ref. Dla mamy zakwitły dla mamy,
dla mamy zakwitły dla mamy./2x/
gdzieś w trawie świerszczyk się chowa.
Nastroił skrzypce maleńkie,
gra zielone piosenki.
ref. Dla mamy piosenki, dla mamy,
dla mamy piosenki dla mamy.
Dla mamy piosenki, dla mamy,
dla mamy piosenki dla mamy.
W kolorach łąka majowa,
już od stokrotek różowa.
A od bławatków błękitna,
bo wszystkie kwiaty zakwitły.
ref. Dla mamy zakwitły dla mamy,
dla mamy zakwitły dla mamy./2x/
Po wysłuchaniu porozmawiajmy z dzieckiem o czym mówi
piosenka. Zadajmy pytania: Jaka jest łąka majowa? Kto w trawie się schował? Na czym
grał? W jakich kolorach jest łąka? Jakie kwiaty na niej rosną? Dla kogo
piosenki grał świerszczyk? Dla kogo kwiaty zakwitły?
A teraz dajcie Mamusiom słodkiego buziaka.
Przy okazji nowej piosenki poznajemy następnego mieszkańca
majowej łąki- świerszcza. Możemy o świerszczach dzieciom kilka słów powiedzieć.
Należy zwrócić uwagę, żeby ich nie łapały i nie krzywdziły, jak to się niestety
zdarza, bo to bardzo pożyteczne owady.
Dla badacza
owadów, czyli entomologa, świerszcze to rodzina owadów prostoskrzydłych
występująca na wszystkich kontynentach. W Polsce występuje tylko siedem
gatunków świerszczy, w tym dwa pospolicie: świerszcz polny i domowy. Niestety
bardzo często ludzie błędnie nazywają świerszczami pasikoniki lub koniki polne,
a to są zupełnie inne gatunki owadów. Odżywiają się trawami, różnymi
ziołami i małymi owadami. Zarówno świerszcze, jak i pasikoniki wydają dźwięki
zwane cykaniem. „Śpiewają” pocierając o siebie skrzydła. Na lewym skrzydle
znajduje się zgrubienie, które spełnia podobną funkcję, jak smyczek przy grze
na skrzypcach, a prawe skrzydło spełnia funkcję struny.
II.A teraz pora na „BINGO z MIESZKAŃCAMI ŁĄKI”. Przygotujcie
proszę przeźroczyste naczynie wypełnione solą, pędzelek, kartoniki z obrazkami przedstawiającymi mieszkańców łąki/2 lub 3 komplety- zależy ilu jest graczy/, diagram i guziczki lub nakrętki.
Zabawa polega na wypełnieniu diagramu binga kompletem 9 mieszkańców łąki. Takie
same kartoniki układamy pod spód naczynia wypełnionego solą. Zadaniem dziecka
jest odkrywanie przy pomocy pędzelka mieszkańca łąki i odznaczanie go na
diagramie. Po odkryciu wygładzamy sól na nowo. Można zagrać z dzieckiem, każda osoba ma swój
diagram i po kolei wyszukuje ukryte pod solą owady. Kto odznaczy pierwszy
wszystkich mieszkańców łąki krzyczy głośno BINGO i wygrywa. Zdjęcia mam
nadzieję dopełnią informacji o przebiegu gry. Można owady wydrukować/ niestety
moja drukarka jest niesprawna, więc je narysowałam/.
Ślimak to nie owad tylko mięczak- można go zastąpić innym obrazkiem. Udanej
zabawy!!!
Obejrzyjcie film pt.”Majowa łąka”- film dostarczy wam wielu
informacji nt mieszkańców łąki
III.Na koniec proponuje Wam ćwiczenie grafomotoryczne. Pokolorujcie owady i narysujcie ich ścieżki, spróbujcie nie odrywać rączki przy rysowaniu po przerywanej linii.
Serdecznie Was pozdrawiamy. Trzymajcie się zdrowo. Pani Dorotka i Pani Ela.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz