czwartek, 2 kwietnia 2020


Grupa „ SMERFY”

Temat: „ Pralka i myjnia” 2.04.2020

Propozycje zabaw dla dzieci

1.      „ Klaśnij, tupnij, raz i dwa” – zabawa ruchowa

Klaśnij, tupnij raz i dwa
( na słowo „ klaśnij” – klaszczemy, na „ tupnij” – tupiemy, na „raz i dwa” – 2 razy klaszczemy i dwa razy tupiemy jednocześnie)
Najpierw ty, a potem ja.
( wskazujemy osobę naprzeciwko, a następnie na siebie)
Klasnę, tupnę raz, dwa, trzy!
( na  „klasnę” jeden raz klaszczemy, na „ tupnę” jeden raz tupiemy, na „ raz, dwa, trzy” 3 razy klaszczemy i tupiemy jednocześnie)
Najpierw ja, a potem ty!
( wskazujemy siebie , a następnie drugą  osobę z pary)
Razem sobie poklaszczemy,
( klaszczemy rytmicznie w dłonie partnera)
razem sobie potupiemy,
( tupiemy rytmicznie raz jedną, raz drugą nogą)
zakręcimy się wokoło
( podajemy sobie dłonie i kręcimy się wokoło)
Będzie nam wesoło.


2.      Zabawa naśladowcza „ Sprzątamy”. Osoba prowadząca zabawę prezentuje ruchy wykonywane podczas sprzątania. Dziecko nazywa pokazywane czynności i odtwarza je. Potem robimy zmianę. Zabawa może być powtarzana kilka razy.
3.      Wiersz Agnieszki Kolankowskiej „ O lalce w pralce”
 
       Tu w łazience stoi pralka.
       Pierze się w niej moja lalka,
       kręci się też mały miś –
       bo się wybrudzili dziś.

       Lalka była na wycieczce,
       w bardzo ładnej sukieneczce,
       i przypadkiem obok płotka
       wpadła do kałuży z błotka.
       Żeby tego było mało,
       brat misia oblał kakao…

       Lalka brudna, misiek też!
     – Co tu robić? Mamo! Wiesz?!
       Obejrzała mama lalkę:
     - Nastawimy zatem pralkę.
       Wzięła misia, brudne ubrania
        i wszystko poszło do prania.

       Teraz czekam, aż się skończy.
        Wtedy lalka do mnie dołączy.

Możemy zadać dziecku pytania dotyczące treści wiersza, np.: Co się stało z lalką i misiem? Co zrobił mama? Kiedy dorośli używają pralki? Z czego zrobiona była lalka, skoro prała się w pralce? Co należałoby zrobić, gdyby lalka była z plastiku?

4.      Praca plastyczno – techniczna „ Pralka”. Przygotowujemy pudełko kartonowe
( może być np. po mleku). Dziecko  tworzy pralkę używając papieru kolorowego, flamastrów, farb, folii aluminiowej lub innych materiałów.

Wersja dla chłopców i nie tylko „ Myjnia samochodowa”
1.      Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „ Memo z figurami”.
            Zestaw podwójnych kart z figurami. Karty układamy  obrazkiem do dołu.    
            Zadaniem każdego gracza jest odkrycie dwóch kart. Jeżeli ktoś odkryje       
            dwie takie same karty, odkada je na bok. Jeżeli nie, szansę ma kolejna                      
            osoba.  Wygrywa zawodnik, który zgromadzi najwięcej par.
2.      Kartonowe pojazdy.  Można użyć pudełek różnego rodzaju i wielkości, koła zrobić np. z zakrętek od butelki.
3.      Zabawa z  pojazdami „ Myjnia samochodowa”. Dziecko buduje np. z klocków myjnię, podjeżdża swoim samochodem pod myjnię i udaje, że myje swój pojazd ( naśladuje odgłosy: polewa wodą( trrr….), mydli ( szuru-buru, szuru-buru), znów polewa ( trrr…), na koniec suszy ( szszsz……)
4.      Zabawa na zakończenie – „ Prawa rączka…”

Dziecko ustawiamy naprzeciw siebie, wyklaskujemy lub wytupujemy sylaby, a na koniec podnosimy odpowiednią rękę lub nogę. Jeden raz pokazujemy dziecku a potem dziecko samo powtarza czynności. Możemy zmieniać tempo zabawy, zaczynając od wolnego do coraz szybszego.

Pra-wa rą-czka tu!
(wyklaskiwanie własnymi dłońmi sylab i na koniec podnoszenie odpowiedniej ręki)
Le-wa rą-czka tu!
Pra-wa nóż-ka tu!
( wytupywanie sylab lewą i Rawą nogą i na koniec podniesienie odpowiedniej nogi)
Le-wa nóż-ka tu!


Memo z figurami
Uwaga!
Karty trzeba wydrukować w 2 egzemplarzach i wyciąć i pokolorować na różne kolory

Panie z grupy SMERFY

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz