poniedziałek, 13 kwietnia 2020

GRUPA SMERFY
TEMAT: "KIEDY JEST NOC?" 14.04.2020
PROPOZYCJE ZABAW DLA DZIECI

  1. „Masaż na dobry humor”- stajemy naprzeciw siebie, dorosły recytuje wierszyk

 i razem z dzieckiem wykonuje gesty zgodne z jego treścią. Wierszyk można powtórzyć kilka razy wtedy na pewno dziecko szybko się go nauczy i będzie powtarzać z nami.

Żeby było nam wesoło- masujemy sobie czoło.
Raz i  dwa, raz i dwa- każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i da, raz i dwa- dwoje uszu każdy ma.
Powiedz mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la, la, la, la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz.

  1. Wprowadzenie do tematu zajęć –rozwiązywanie zagadek  słownych. 



 Żółte i gorące,

na błękitnym niebie.
Ogrzewa Ziemię,
zwierzęta i ciebie. (słońce)


Kiedy po niebie wędruje nocą,
dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz.(księżyc)
          
            Rozsypane po niebie nocą 
            W złocistym kolorze do nas migocą ( gwiazdy)

  1. Wysłuchanie wierszyka obrazującego następowanie po sobie dnia i nocy 

       Słońce wstaje, zaczyna się dzień

      I moje zabawy rozpoczynają też się,
      Słońce świeci przez cały dzień. A gdy zajdzie, kończy się dzień.
  Wtedy właśnie zaczyna się noc.
      Na niebie świeci księżyc
      I gwiazdek moc.
      Śpię ja, śpisz i ty,
      Wszyscy śpią.
      Śpi też cały dom.
      Noc się kończy.
      Słońce wstaje- zaczyna się dzień.

  1. Zabawa ruchowa- reakcja na sygnał dźwiękowy.

    Rodzic  gra na dowolnym instrumencie lub klaszcze -dziecko swobodnie porusza się po pokoju - jest dzień. Gdy tamburyno ( inny instrument lub klaskanie) milknie- dziecko  kładzie się na dywanie- jest noc.


  1. „ O jakiej porze dnia?” – rozmowa z dzieckiem. Dziecko określa, kiedy wykonuje pewne czynności – rano czy wieczorem. Można na kartkach narysować symbole – na jednej słońce a na drugiej księżyc. Dziecko podnosi kartkę ze słońcem lub  z księżycem ( albo jednocześnie). Rodzic podaje zadania, np.:

Budzimy się.
Kładziemy się spać.
Myjemy zęby.
Jemy obiad.

  1.  Wyjaśnienie następstwa dnia i nocy – zabawa z globusem i latarką „ Kiedy jest noc?”  - Prezentujemy dziecku globus ( jeżeli mamy w domu). Tłumaczymy dziecku, że jest to model kuli ziemskiej. Kawałkiem plasteliny możemy zaznaczyć miejsce na globusie, w którym się znajdujemy. Latarka to słońce. Wyjaśniamy, że po dniu zawsze przychodzi noc. Obracamy globus, świecąc na niego nieruchomo latarką. Dziecko powinno zauważyć, że gdy na jednej półkuli jest dzień, na drugiej panuje noc. 


Polecamy też film:
Paxi – Dzień, noc i pory roku, który pozwoli dzieciom zaobserwować następstwo dnia i nocy oraz pór roku i którym możemy posłużyć się także gdy nie posiadamy  globusa.
https://youtu.be/ekY5oZDdQ4k

Panie z grupy SMERFY

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz