poniedziałek, 27 kwietnia 2020

KRASNOLUDKI - 28.04.2020 r./wtorek/- propozycje zajęć.


KRASNOLUDKI - 28.04.2020 r./wtorek/- propozycje zajęć.
TEMATYKA TYGODNIA: POLSKA TO MÓJ DOM.
TEMAT DNIA: JAK POWSTAŁA WARSZAWA?
CELE OGÓLNE: kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na temat usłyszanej legendy; rozwijanie umiejętności manualnych.
I.Witam Was bardzo serdecznie. Na początek spróbujcie z niewielką pomocą Rodziców powiedzieć wiersz „Katechizm polskiego dziecka” W. Bełzy – utrwalenie wiersza, doskonalenie pamięci słuchowej.
A teraz pobawmy się przy piosence „Jedzie pociąg z daleka” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Rozwijanie u dzieci spostrzegawczości i szybkiej reakcji na sygnały wzrokowe i słuchowe.
Zaśpiewajcie piosenkę z Rodzicami albo z rodzeństwem raz cicho, raz głośniej, raz wolno, raz szybciej, cienkim głosikiem, grubym głosem – przemieszczając się po mieszkaniu.
Jedzie pociąg z daleka
sł. i muz. tradycyjne
Jedzie pociąg z daleka,
na nikogo nie czeka.
Konduktorze łaskawy,
zabierz nas do Warszawy. x2
Konduktorze łaskawy,
zabierz nas do Warszawy.
Trudno, trudno to będzie,
dużo osób jest wszędzie. x2
Pięknie pana prosimy,
jeszcze miejsce widzimy.
A więc prędko wsiadajcie,
do Warszawy ruszajcie. x2


II . „Jak powstała Warszawa? – formułowanie odpowiedzi na pytanie na podstawie legendy Wars i Sawa. Kształtowanie umiejętności uważnego słu­chania i wypowiadania się na temat usłyszanej legendy.
 Prezentowanie herbu Warszawy. Kształtowanie postaw patriotycznych.
„Wars i Sawa”
Joanna Kończak
Gdy rybak Wars wypłynął na połów, zobaczył w rzece dziwną, wielką rybę. Z ciekawości pod­płynął bliżej. To nie była ryba, ale syrena. Miała ciało pięknej dziewczyny i rybi ogon. Nazy­wała się Sawa. Wars zakochał się w syrenie, a ona w nim. Syrena nie chciała dłużej żyć w rze­ce. W magiczny sposób ogon Sawy odmienił się w ludzkie nogi. Szczęśliwa para zamieszkała w chacie nad Wisłą. Pewnego razu zapukał do nich gość. To był książę Ziemomysł, który zgubił się na polowaniu. Wars i Sawa nie wiedzieli, jak ważna osoba do nich trafiła. Z dobroci przyjęli wędrowca pod dach, nakarmili i przenocowali. Książę wyznał potem, kim jest. Podziękował szczerze za pomoc i powiedział: „Ziemie te na zawsze Warszowe zostaną”. Warszawa zyskała więc swoją nazwę, by wszyscy pamiętali o dobrym sercu Warsa i Sawy.
Po wysłuchaniu legendy zadajemy dziecku pytania: Co zobaczył rybak, gdy wypłynął na połów? Co się okazało, gdy podpłynął bliżej? Jak wyglądała syrena? Jak miała na imię? Co się stało, gdy rybak i syrena zakochali się w sobie? Gdzie zamieszkała szczęśliwa para? Kto pewnego dnia zapukał do ich cha­ty? Wars i Sawa nie wiedzieli, że ten człowiek to książę. Jak go przyjęli? Jak odwdzięczył się książę gospodarzom? Od czego Warszawa uzyskała swą nazwę?
Możemy dziecku powiedzieć, że Syrenka została symbolem Warszawy - stolicy Polski i znajduje się w herbie tego miasta. Zobaczcie na fotografii herb Warszawy i rzeźbę warszawskiej Syrenki.




 

III. „Warszawska Syrenka”– wykonanie pracy z plasteliny. Spróbujcie z plasteliny bądź z masy solnej ulepić warszawską Syrenkę.
Masa solna - przepis.
  • pół szklanki soli
  • pół szklanki mąki pszennej
  • woda
Mieszamy  ze sobą suche składniki. Wodę dodajemy powoli, cały czas ugniatając ciasto. Prawidłowo wykonana masa solna powinna mieć konsystencję ciasta na pierogi i łatwo odchodzić od ręki. Żeby ciasto nie przywierało, można je delikatnie podsypywać mąką. Gotowe figurki możemy zostawić do wyschnięcia lub wypiec w piekarniku. Pieczemy, a właściwie suszymy, w temperaturze ok. 120 stopni przez 2-3 godziny.

Można też wykonać ćwiczenie grafomotoryczne- połączyć kropki i pokolorować obrazek.



Życzymy udanej zabawy. Serdecznie Was pozdrawiamy i tęsknimy za Wami kochane „Krasnoludki” – Pani Dorotka i Pani Ela.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz