27.04.2020
– PONIEDZIAŁEK GRUPA „TYGRYSKI”
BLOK
TEMATYCZNY: MOJA OJCZYZNA
TEMAT
DNIA: POLSKA,
TO MÓJ DOM
ZABAWA
DYDAKTYCZNA: „Poszedł Jarek na jarmarek, kupił sobie coś na
głoskę…”-
wymyślanie słów na podaną głoskę.
ZESTAW
ĆWICZEŃ PORANNYCH
-
W pozycji stojącej, wznoszenie ramion przodem w górę, opuszczanie
ramion bokiem w dół;
-
Zataczanie głową kół;
-
Podskoki obunóż („skaczące piłeczki”);
-
Przeskoki z nogi na nogę;
-
Z przysiadu wyskok w górę i powrót do przysiadu;
-
W siadzie skrzyżnym, pokazywanie tego, co jest za plecami dziecka;
-
W leżeniu na plecach, wskazywanie lewą i prawą nogą sufitu;
-
W leżeniu na brzuchu, „patrzenie przez lornetkę”.
LEGENDA
O LECHU, CZECHU I RUSIE
-
Słuchanie legendy C. Niewiadowskiej o powstaniu państwa polskiego.
Podanie
o Lechu
Dawno
już, bardzo dawno, może z tysiąc lat temu, trzech braci, Lech,
Czech i Rus, rozeszło się w trzy strony świata, żeby założyć
sobie nowe państwa.
Lech
udał się na północ. Szedł długo przez wielkie, nieprzebyte
puszcze, które okrywały wówczas naszą ziemię, przedzierał się
przez gąszcze, przebywał moczary, kierując się jedynie słońcem
lub biegiem wód, aż wyszedł na równinę nad brzegami Warty.
Zachwycony pięknością kraju, żyznością ziemi, obfitością ryb
i zwierzyny, postanowił tu się zatrzymać i gród sobie
zbudować (…).
Kiedy
w puszczy z rozkazu Lecha ścinano drzewa na budowę grodu,
znaleziono całe gniazdo białych orłów. Lech wziął to za dobrą
wróżbę i białego orła obrał sobie za znak wojenny, a gród,
który zbudował, nazwano Gnieznem.
-
Rozmowa
na temat legendy.
Wyjaśnienie znaczenia słów: gród, moczary, puszcza.
-
Pytania
skierowane do dzieci:
Jak
nazywała się pierwsza stolica Polski? Czy wiecie, jakie miasto było
następną stolicą? Jak nazywa się obecna stolica Polski? Jaka
rzeka przepływa przez Kraków i Warszawę?
-
Zabawa
ruchowa
– naśladowanie : przedzieranie się przez gąszcze, skoki przez
moczary, budowa grodu, ścinanie drzew, lot białego orła.
-
Zabawa
konstrukcyjna
– budowanie grodu – Gniezna z klocków.
-
Można
również wysłuchać
legendy:
Polskie
legendy. O Lechu, Czechu i Rusie. O powstaniu państwa polskiego.
„JESTEM
POLAKIEM” – PIOSENKA
Ref.
Jesteśmy Polką i Polakiem,
Dziewczyną
fajną i chłopakiem,
Kochamy
Polskę z całych sił
I
chcemy, byś również kochał ją i ty.
I
ty.
-
Ciuchcia na dworcu czeka,
Dziś
wszystkie dzieci pojadą nią, by poznać kraj,
Ciuchcia
pomknie daleko
I
przygód wiele na pewno w drodze spotka nas.
Ref.
Jesteśmy Polką i Polakiem…
-
Pierwsze jest Zakopane,
Miejsce
wspaniałe, gdzie góry i górale są.
Kraków,
to miasto stare,
W
nim piękny Wawel, obok Wawelu mieszkał smok.
Ref.
Jesteśmy Polką i Polakiem…
-
Teraz, to już Warszawa,
To
ważna sprawa, bo tu stolica Polski jest.
Wisła,
Pałac Kultury,
Królewski
Zamek i wiele innych, pięknych miejsc.
Ref.
Jesteśmy Polką i Polakiem…
-
Toruń z daleka pachnie,
Bo
słodki zapach pierników kusi mocno nas.
Podróż
skończymy w Gdańsku,
Skąd
szarym morzem można wyruszyć dalej w świat.
Ref.
Jesteśmy Polką i Polakiem…
„Niezwykłe
lekcje historii. Jestem Polakiem”
– YouTube
-
Rozmowa na temat treści piosenki.
-
Wymienianie miast, przez które jechały dzieci, zwiedzając ciuchcią
kraj.
-
Z czego słyną miasta i ciekawe zakątki Polski, wymienione w
piosence?
ĆWICZENIA
RUCHOWO – GRAFICZNE:
-
Rysowanie w powietrzu, na stoliku, na dywanie palcem: zamku, flagi,
jeziora, wysokich gór, obłoków, pierników, fal morskich.
KARTY
PRACY – dzieci 6- letnie,
cz. 5, s. 4
-
Co można zobaczyć w Warszawie – stolicy Polski? Odczytywanie
podpisów (z pomocą rodziców): Zamek Królewski, Pałac w
Wilanowie, Syrenka, Stadion Narodowy. Przyklejanie brakujących
podpisów.
„SMOK
ZE SMOCZEJ JAMY”
– SŁUCHANIE BAJKI DLA DZIECI - YouTube
Panie
z grupy „Tygryski”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz