czwartek, 23 kwietnia 2020


24.04.2020. –  PIĄTEK - GRUPA – „TYGRYSKI”
BLOK  TEMATYCZNY: ŚWIĘTO ZIEMI
TEMAT DNIA: WIEJ WIETRZYKU, WIEJ…
 
ODGŁOSY NATURY”
- Słuchanie dźwięków natury, naśladowanie ich;
- Próby odczytywania wyrazów: las, wiatr, wodospad, komar;
Odgłosy natury dla dzieci” – YouTube

WESOŁE ĆWICZENIA PRZY PIOSENCE – „RĘCE DO GÓRY…”
DJ Miki – Ręce do góry” – YouTube

WIEJ WIETRZYKU, WIEJ…”
Zagadka:
Niby go nie widać, a gwiżdże i śpiewa
I za włosy szarpie, i kołysze drzewa.

CIEKAWOSTKI NA TEMAT WIATRU:

- Skąd się bierze wiatr?
Ciepłe powietrze, które jest lżejsze od zimnego, unosi się, a jego miejsce zajmują warstwy chłodne. W wyniku tego krążenia powietrza powstaje wiatr. Prędkość wiatru możemy zmierzyć za pomocą urządzenia zwanego anemometrem.

- Jakie są rodzaje wiatru?
Bryza – wiatr, który wieje nad morzem,
Halny – silny, ciepły i suchy wiatr wiejący w górach
Huragan – wiatr bardzo gwałtowny i porywisty
Tornado – pojawia się w postaci trąby powietrznej, która porusza się bardzo szybko i powoduje ogromne zniszczenia
Wichura – wiatr silny i gwałtowny
Zefir – wiatr ciepły i łagodny

WIOSENNY WIETRZYK” – WIERSZ J. KULMOWEJ
Mały wietrzyk wiosenny
Ledwie w drzewach zaszumi,
Ledwie w krzakach zamruczy.
Jeszcze gwizdać nie umie,
Jeszcze się uczy.
Znalazł szczerbę w płocie – zaświstał.
Znalazł listki – zapiał na listkach.
Czasem w suchych gałęziach zatrzeszczy.
Czasem nuci, gdy zagra mu deszczyk.
Albo szemrze w zeszłorocznej trawie.
Albo szepcze tak, że milczy prawie.
Ludzie mówią wtedy: „Nie ma wietrzyka”.
A on jest.
Tylko słucha słowika.


- Pytania skierowane do dzieci: Jaki jest wiosenny wietrzyk? Jak byście go opisali? Kogo lub co on wam przypomina? Jakie dźwięki wydaje wiosenny wietrzyk? Spróbujcie je naśladować. Czego jeszcze nie potrafi robić wietrzyk?
- Zabawa: „Jak szumi wiatr?”
Do zabawy potrzebne będą dwie kartki. Za pomocą kartek naśladujemy różne odgłosy wiatru. Wkładamy kartki między dłonie, pocieramy nimi. Poruszamy kartkami powoli, delikatnie. Falujemy kartkami coraz mocniej. Stukamy o kartkę palcem, dłonią. Zgniatamy kartkę. Pocieramy kulką z kartki o stolik.
- Zabawa badawcza: „Które przedmioty uniesie wiatr?”
Przygotowanie różnych przedmiotów: waciki, piórka, kamyki, skrawki bibułki, papieru, fasola, kubek plastikowy, klocki, mała piłka. Dzieci, dmuchając mocno, sprawdzają, który przedmiot uniesie wiatr? Ustalanie, od czego zależy, czy dany przedmiot uniesie wiatr?
- Do czego wykorzystywany jest wiatr?
 
Co widzisz na zdjęciu? Do czego jeszcze wykorzystywany jest wiatr? Co może unosić się, latać w powietrzu (jakie pojazdy, przedmioty, które wykorzystuje człowiek)?


ZABAWA RUCHOWA:
- „Latawce na niebie” - naśladowanie latawca, zabawa z chusteczką higieniczną (apaszką);
- „Drzewa na wietrze” – naśladowanie ruchem ciała – ręce w górze, kołysanie.

ZIEMIA, WYSPA ZIELONA” – PIOSENKA
Nie warto mieszkać na Marsie,
Nie warto mieszkać na Wenus.
Na Ziemi jest życie ciekawsze,
Powtarzam to każdemu.
Ref. Bo Ziemia, to wyspa, to wyspa zielona,
Wśród innych dalekich planet.
To dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
Więc musi być bardzo zadbany.

Chcę poznać życie delfinów
I wiedzieć, co piszczy w trawie,
Zachwycać się lotem motyla
I z kotem móc się bawić.
Ref. Bo Ziemia to wyspa…

Posadźmy kwiatów tysiące,
Posadźmy krzewy i drzewa.
Niech z nieba uśmiecha się słońce,
Pozwólmy ptakom śpiewać.
Ref. Bo Ziemia to wyspa…


- Pytania skierowane do dzieci: Jak wygląda Ziemia? Czyim jest domem? Co możemy zrobić dla Ziemi? Jak o nią zadbamy?
- Nauka tekstu piosenki;
-Instrumentalizacja piosenki z wykorzystaniem wykonanych wcześniej instrumentów perkusyjnych z materiałów wtórnych (grzechotki z rolek, papierowych talerzyków, butelek).
Ziemia to wyspa zielona” – piosenka dla dzieci - YouTube https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA
Ziemia, wyspa zielona” – wersja karaoke https://www.youtube.com/watch?v=_SKe11ntnGc

W KONTAKCIE Z NATURĄ”
- Dzięki filmikowi dowiemy się, w jaki sposób Krzyś oszczędza energię i wodę. Będziecie mogli odpowiedzieć na pytania Krzysia, w jaki sposób postępować, aby chronić przyrodę.
W kontakcie z naturą - dla dzieci” – YouTube

KARTY PRACY
Karty pracy – dzieci 6- letnie – cz.4, s.55
- Do czego wykorzystywany jest wiatr? (zdjęcia: szybowiec, statek żaglowy, windsurfing, wiatrak, latawiec, dmuchawiec- nasiona, lotnia). Kolorowanie latawca.
Karty pracy – dzieci 5- letnie – cz. 4, s. 4-5
- Gdzie chciałbyś pójść na spacer lub na wycieczkę? Co możesz zrobić, aby świat był piękniejszy? Naklej listki na śmieciach, zmień pnie drzew w zielone drzewa, dorysuj krzewy.

Panie z grupy "Tygryski"




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz