24.04.2020.
– PIĄTEK - GRUPA
– „TYGRYSKI”
BLOK
TEMATYCZNY: ŚWIĘTO ZIEMI
TEMAT
DNIA: WIEJ
WIETRZYKU, WIEJ…
„ODGŁOSY
NATURY”
-
Słuchanie dźwięków natury, naśladowanie ich;
-
Próby odczytywania wyrazów: las, wiatr, wodospad, komar;
„Odgłosy
natury dla dzieci”
– YouTube
WESOŁE
ĆWICZENIA PRZY PIOSENCE – „RĘCE DO GÓRY…”
„DJ
Miki – Ręce do góry” – YouTube
„WIEJ
WIETRZYKU, WIEJ…”
Zagadka:
Niby
go nie widać, a gwiżdże i śpiewa
I
za włosy szarpie, i kołysze drzewa.
CIEKAWOSTKI
NA TEMAT WIATRU:
-
Skąd
się bierze wiatr?
Ciepłe
powietrze, które jest lżejsze od zimnego, unosi się, a jego
miejsce zajmują warstwy chłodne. W wyniku tego krążenia powietrza
powstaje wiatr. Prędkość wiatru możemy zmierzyć za pomocą
urządzenia zwanego anemometrem.
-
Jakie
są rodzaje wiatru?
Bryza
– wiatr, który wieje nad morzem,
Halny
– silny, ciepły i suchy wiatr wiejący w górach
Huragan
– wiatr bardzo gwałtowny i porywisty
Tornado
– pojawia się w postaci trąby powietrznej, która porusza się
bardzo szybko i powoduje ogromne zniszczenia
Wichura
– wiatr silny i gwałtowny
Zefir
– wiatr ciepły i łagodny
„WIOSENNY
WIETRZYK” – WIERSZ J. KULMOWEJ
Mały
wietrzyk wiosenny
Ledwie
w drzewach zaszumi,
Ledwie
w krzakach zamruczy.
Jeszcze
gwizdać nie umie,
Jeszcze
się uczy.
Znalazł
szczerbę w płocie – zaświstał.
Znalazł
listki – zapiał na listkach.
Czasem
w suchych gałęziach zatrzeszczy.
Czasem
nuci, gdy zagra mu deszczyk.
Albo
szemrze w zeszłorocznej trawie.
Albo
szepcze tak, że milczy prawie.
Ludzie
mówią wtedy: „Nie ma wietrzyka”.
A
on jest.
Tylko
słucha słowika.
-
Pytania skierowane do dzieci: Jaki
jest wiosenny wietrzyk? Jak byście go opisali? Kogo lub co on wam
przypomina? Jakie dźwięki wydaje wiosenny wietrzyk? Spróbujcie je
naśladować. Czego jeszcze nie potrafi robić wietrzyk?
-
Zabawa: „Jak szumi wiatr?”
Do
zabawy potrzebne będą dwie kartki. Za pomocą kartek naśladujemy
różne odgłosy wiatru. Wkładamy kartki między dłonie, pocieramy
nimi. Poruszamy kartkami powoli, delikatnie. Falujemy kartkami coraz
mocniej. Stukamy o kartkę palcem, dłonią. Zgniatamy kartkę.
Pocieramy kulką z kartki o stolik.
-
Zabawa badawcza: „Które przedmioty uniesie wiatr?”
Przygotowanie
różnych przedmiotów: waciki, piórka, kamyki, skrawki bibułki,
papieru, fasola, kubek plastikowy, klocki, mała piłka. Dzieci,
dmuchając mocno, sprawdzają, który przedmiot uniesie wiatr?
Ustalanie, od czego zależy, czy dany przedmiot uniesie wiatr?
-
Do czego wykorzystywany jest wiatr?
Co
widzisz na zdjęciu? Do czego jeszcze wykorzystywany jest wiatr? Co
może unosić się, latać w powietrzu (jakie pojazdy, przedmioty,
które wykorzystuje człowiek)?
ZABAWA
RUCHOWA:
-
„Latawce
na niebie”
- naśladowanie latawca, zabawa z chusteczką higieniczną (apaszką);
-
„Drzewa
na wietrze”
– naśladowanie ruchem ciała – ręce w górze, kołysanie.
„ZIEMIA,
WYSPA ZIELONA” – PIOSENKA
Nie
warto mieszkać na Marsie,
Nie
warto mieszkać na Wenus.
Na
Ziemi jest życie ciekawsze,
Powtarzam
to każdemu.
Ref.
Bo Ziemia, to wyspa, to wyspa zielona,
Wśród
innych dalekich planet.
To
dom jest dla ludzi, dla ludzi i zwierząt,
Więc
musi być bardzo zadbany.
Chcę
poznać życie delfinów
I
wiedzieć, co piszczy w trawie,
Zachwycać
się lotem motyla
I
z kotem móc się bawić.
Ref.
Bo Ziemia to wyspa…
Posadźmy
kwiatów tysiące,
Posadźmy
krzewy i drzewa.
Niech
z nieba uśmiecha się słońce,
Pozwólmy
ptakom śpiewać.
Ref.
Bo Ziemia to wyspa…
-
Pytania skierowane do dzieci: Jak
wygląda Ziemia? Czyim jest domem? Co możemy zrobić dla Ziemi? Jak
o nią zadbamy?
-
Nauka tekstu piosenki;
-Instrumentalizacja
piosenki z wykorzystaniem wykonanych wcześniej instrumentów
perkusyjnych z materiałów wtórnych (grzechotki z rolek,
papierowych talerzyków, butelek).
„Ziemia
to wyspa zielona” – piosenka dla dzieci
- YouTube https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA
„W
KONTAKCIE Z NATURĄ”
-
Dzięki filmikowi dowiemy się, w jaki sposób Krzyś oszczędza
energię i wodę. Będziecie mogli odpowiedzieć na pytania
Krzysia, w jaki sposób postępować, aby chronić przyrodę.
„W
kontakcie z naturą - dla dzieci”
– YouTube
KARTY
PRACY
Karty
pracy – dzieci 6- letnie –
cz.4, s.55
-
Do czego wykorzystywany jest wiatr? (zdjęcia: szybowiec, statek
żaglowy, windsurfing, wiatrak, latawiec, dmuchawiec- nasiona,
lotnia). Kolorowanie latawca.
Karty
pracy – dzieci 5- letnie
– cz. 4, s. 4-5
-
Gdzie chciałbyś pójść na spacer lub na wycieczkę? Co możesz
zrobić, aby świat był piękniejszy? Naklej listki na śmieciach,
zmień pnie drzew w zielone drzewa, dorysuj krzewy.
Panie z grupy "Tygryski"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz