BLOK TEMATYCZNY: CHRONIMY ŚRODOWISKO
TEMAT DNIA: ZABAWY Z LITERKĄ I NIE TYLKO
„MAŁA ŻABKA” - GIMNASTYKA NARZĄDÓW MOWY
- Słuchanie wierszyka. Ćwiczenia języka, ćwiczenia oddechowe.
Była sobie żabka mała,
(Nabieramy powietrze przez usta i nadymamy policzki)
Dom nad stawem własny miała.
(Wyciągamy język i kreślimy nim faliste kształty)
Kiedy gości w nim witała,
(Dotykamy językiem zębów)
To się często uśmiechała.
(Szeroko się uśmiechamy)
Język bardzo długi miała,
(Wyciągamy język jak najdalej i próbujemy nim dotknąć nosa)
Którym muchy w lot łapała.
(Wyciągamy język i kierujemy go do lewego i prawego kącika ust)
Skakała sobie na łące,
(Przy otwartej szeroko buzi, językiem dotykamy zębów raz górnych i raz dolnych)
Wąchając kwiatki pachnące.
(Wciągamy powietrze nosem i wypuszczamy ustami)
„WESOŁE ĆWICZENIA PRZY PIOSENCE” – „Kto tak skacze”
„Wygibasy z naszej klasy” – YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
„PORTRETY” – SŁUCHANIE WIERSZA D. GELLNER
Kupił raz kocur farby i pędzle.
Wydał na wszystko mnóstwo pieniędzy.
Potem zamiauczał:
„Miauuu! Ja wam pokażę!
Zostanę teraz wielkim malarzem!
Będę malował wszystkim portrety.”
I namalował kilka – niestety.
Bo już na przykład gęś ma pretensje:
„Ja na ten portret wydałam pensję!
A na dodatek wzięłam pożyczkę –
A
na portrecie widzę indyczkę!”
Mysz
oburzenie także wyraża:
„Co
to za portret! On mnie postarza!
Nie
jestem wprawdzie pierwszej młodości,
Ale
daleko mi do starości!”
I
wszyscy złoszczą się na malarza:
„W
swoich obrazach pan nas obraża!!!”
Złapał
więc kocur farby i pędzle
I
w stronę parku pognał czym prędzej.
„Nie
mam tu więcej nic do roboty!
Wolę
malować ławki i płoty!!!”
-
Rozmowa na temat treści wiersza: Co kupił kocur? Kim chciał
zostać? Czyje portrety namalował? Czy zwierzęta były zadowolone
ze swoich portretów? Co zrobił kocur, kiedy zwierzęta skrytykowały
go jako malarza? Czego do swojej pracy potrzebuje malarz?
„ZABAWY
Z LITERKĄ: f,F”
-
Rozwiązanie zagadki:
U
malarza na palecie kolorowe tworzą plamy.
Kiedy
pędzel w nich zanurzy,
zaraz
obraz piękny mamy.
-
Pokaz litery: „f,F”;
-
Wymyślanie słów rozpoczynających się na głoskę: „f”;
-
Abc Zabawa – Alfabet, litera F
-
Opisywanie kształtu litery: „f,F” (małej i wielkiej),
określanie, do czego jest podobna;
-
Układanie kształtu litery: „f,F” z dostępnych materiałów:
makaronu, fasolki, guzików, koralików itp.
-
6-
latki
- Karty pracy - cz. 4, s. 33-34:
-
Wyrazy podstawowe: farby,
Franek
– podział na sylaby, podział na głoski (z wyklaskiwaniem),
liczenie sylab, liczenie głosek w wyrazach;
-
Opowiadanie treści ilustracji, wyszukiwanie elementów z głoską:
„f”, wymyślanie imion postaci z ilustracji;
-
Wyszukiwanie i zaznaczanie litery: „f,F” w tekście rymowanki lub
w książeczce, w gazecie;
Fajna
foka fika w szafie.
Dziś
na flecie gra żyrafie.
Frytki
z kalafiorem żuje.
Pod
sufitem fantazjuje.
-
Kolorowanie obrazków, w których nazwach występuje głoska: „f”;
-
5-
latki
– Karty pracy – cz. 3, s. 8-9:
-
Kolorowanie litery: „F”;
-
Nazywanie obrazków, podział wyrazów na sylaby, wskazywanie
elementów, rozpoczynających się na sylaby: fa, fo (można
dorysować brakujące części obrazków).
ZESTAW
ZABAW RUCHOWYCH - Z WYKORZYSTANIEM ROLEK PO PAPIEROWYCH RĘCZNIKACH
Zachęcamy
do ćwiczeń dzieci wspólnie z rodzicami.
-
ZACZARUJ ROLKĘ…
Zamieniamy
rolkę w laskę, lunetę, rączkę parasola, różdżkę, miotłę
itp. – pokazujemy ruchem, w co zmieniła się rolka.
-
MARSZ Z ROLKĄ
Maszerujemy
z rolką – raz w prawej, a raz w lewej ręce (podnosimy i
opuszczamy rękę w czasie marszu), w obu rękach, trzymając rolkę
za obydwa końce (podnosząc ją i opuszczając).
-
DOTKNIJ ROLKĄ PODŁOGI
Stajemy
w lekkim rozkroku, chwytamy rolkę za jej końce i wykonujemy skłony
w przód, próbując dotknąć rolką podłogi.
-
KOŁA MŁYŃSKIE
Stoimy,
trzymając rolkę za końce. Wyprostowane ręce wyciągamy przed
siebie. Zataczamy koła, przyciągając i odsuwając ręce od
tułowia.
UTRZYMAJ
ROLKĘ
W
siadzie prostym – umieszczanie rolki między stopami, ręce
opieramy z tyłu na podłodze. Unoszenie prostych nóg do góry.
Staramy się, żeby rolka nie wypadła spomiędzy stóp.
PRZEKŁADANIEC
Stojąc
trzymamy rolkę w prawej dłoni. Unosimy prawą nogę i przekładamy
rolkę pod kolanem do lewej ręki. Następnie unosimy lewą nogę,
przekładamy rolkę pod kolanem do prawej ręki.
TOCZYMY
ROLKĘ
Siad
klęczny. Dłonie opieramy przed sobą na rolce, turlamy rolkę przed
sobą i rozciągamy się pilnując, aby pozostać w pozycji siadu
klęcznego.
PATRZYMY
PRZEZ LUNETĘ
Kładziemy
się na brzuchu, w wyprostowanych rękach trzymamy rolkę. Odrywamy
ręce od podłogi i lekko unosząc tułów, patrzymy przez rolkę jak
przez lunetę.
PRZESKOKI
PRZEZ ROLKI
Rolkę
kładziemy na podłodze, przeskakujemy nad rolką ze złączonymi
stopami w przód i w tył, następnie przeskakujemy nad rolkami na
przemian.
RZUTY
DO CELU
Rzuty
rolką do pojemnika.
TURLANIE
ROLKI STOPĄ
Siad
prosty, uginamy prawą nogę, kładziemy stopę na rolce i próbujemy
przesuwać ją w przód i w tył po podłodze. Zmiana nogi.
„SZKÓŁKA
RYSOWANIA” - ZABAWY PLASTYCZNE
„Jak
rysować kotka, pieska czy lwa?” Kredka i Ołówek – Rysuj z nami
– YouTube (nauka rysowania zwierzątek).
Panie
z grupy „Tygryski”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz