wtorek, 28 kwietnia 2020

KRASNOLUDKI- 29.04.2020 r./środa/- propozycje zajęć.

KRASNOLUDKI- 29.04.2020 r./środa/- propozycje zajęć.
TEMAT TYGODNIA: POLSKA TO MÓJ DOM.
TEMAT DNIA: WYRUSZAMY NA WYCIECZKĘ PO POLSCE!
CELE OGÓLNE: rozwijanie umiejętności orientowania się w przestrzeni; kształcenie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji
I.Witam Was bardzo serdecznie. Przypomnijcie sobie wiersz W. Bełzy „ Katechizm polskiego dziecka”– utrwalenie wiersza. Doskonalenie pamięci słucho­wej.
 A może pamiętacie wiesz, który powtarzaliśmy w przedszkolu o polskiej fladze.
„Powiewa flaga”
(Czesław Janczarski)

Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie
A na tej fladze biel jest i czerwień.
Czerwień – to miłość, biel – serca czyste
Piękne są nasze barwy ojczyste. 


A teraz pobawcie się z rodzicami w naszą ulubioną zabawę „Figurki”. Możemy włączyć  ulubioną muzykę, na przerwę w muzyce dziecko zatrzymuje się w bezruchu i przybiera wymyśloną pozę. Jeśli w domu jest rodzeństwo można "figurki" tworzyć w parach.

II. „Poznajemy bliżej mapę Polski – kolory na mapie” – praca z mapą.
 Kształ­cenie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji. 


Proszę w domu poszukać mapy fizycznej Polski.
Wyjaśniamy dziecku, że na północy Polski leży Morze Bałtyckie. Zapytajmy dziecko, jakim kolorem jest zaznaczone morze na mapie (niebieskim). Dziecko może pokazać gestem rąk falujące morze. Pokażmy także inne ele­menty oznaczone na mapie  na niebiesko: rzeki i jeziora. Wskazujemy pasma gór na południu Polski i pytamy, jakim kolorem są oznaczone (brązowym). Gdy Rodzic mówi: brą­zowy – dziecko staje w rozkroku i pochylając się do przodu, próbuje dotknąć palcami podłogi (udając górę). Następnie wyjaśniamy, że między morzem i górami jest na mapie kolor zielony oznaczający ni­ziny, czyli tereny dość płaskie, nisko położone. Gdy Rodzic mówi: zielony – dziecko kładzie się na płasko na podłodze. Zwróćmy również uwagę, że na mapie występują kolory żółte i pomarańczowe - to wyżyny. Gdy Rodzic mówi żółty lub pomarańczowy- dziecko kładzie się na łóżku, fotelu, kanapie. Pokażmy dziecku na mapie stolicę Polski- Warszawę oraz nasze miasto Katowice.

„Kolory na mapie” – praca z kartą pracy.
Pokoloruj mapę Polski. Zaznaczając Morze Bałtyckie  i rzekę Wisłę na niebiesko, niziny na kolor zielony, wyżyny na żółto i pomarańczowo a góry na brązowo. W prawym górnym rogu narysuj flagę Polski a w lewym dolnym rogu pokoloruj godło. Rysując flagę- powiedzcie wiersz"Powiewa flaga".

III.„Wyruszamy na wycieczkę po Polsce!” – zabawa dydaktyczna.

Spróbujmy na podłodze wyznaczyć symboliczne granice Polski (za pomocą sznurka lub wstążki). „Granica” powinna być w kilku miejscach przymocowana do podłogi taśmą dwustronną. Na wyodrębnionym w ten sposób terenie połóżmy ilustracje przedstawiające charakterystyczne krajobrazy naturalne Polski: nadmorski, górski, nizinny/mogą być kserowanki lub widokówki/.
Dziecko ustawia się w „pociąg” i jadzie – najpierw dookoła granic Polski, w rytm piosenki „Jedzie pociąg z daleka.” Dziecko zatrzymuje się przy wybranej ilustracji i pokazuje ruch kojarzący się z danym miejscem:
– krajobraz nadmorski – fale, pływanie, budowanie babki z piasku, fruwające mewy.
– krajobraz górski – zjazdy na sankach/nartach, wchodzenie pod górę.
– krajobraz nizinny – poruszające się korony drzew, zbieranie grzybów.

A na zakończenie posłuchajcie piosenki pt: "Jesteśmy Polką i Polakiem".

Życzymy udanej zabawy. Pozdrawiamy Was Kochani - Pani Dorotka i Pani Ela.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz