KRASNOLUDKI- 29.04.2020 r./środa/- propozycje zajęć.
TEMAT TYGODNIA: POLSKA TO MÓJ DOM.
TEMAT DNIA: WYRUSZAMY NA WYCIECZKĘ PO POLSCE!
CELE OGÓLNE: rozwijanie umiejętności orientowania się w
przestrzeni; kształcenie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji
I.Witam Was bardzo serdecznie. Przypomnijcie
sobie wiersz W. Bełzy „ Katechizm polskiego dziecka”– utrwalenie
wiersza. Doskonalenie pamięci słuchowej.
A może pamiętacie wiesz, który powtarzaliśmy w
przedszkolu o polskiej fladze.
„Powiewa flaga”
(Czesław Janczarski)
Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie
A na tej fladze biel jest i czerwień.
Czerwień – to miłość, biel – serca czyste
Piękne są nasze barwy ojczyste.
(Czesław Janczarski)
Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie
A na tej fladze biel jest i czerwień.
Czerwień – to miłość, biel – serca czyste
Piękne są nasze barwy ojczyste.
A
teraz pobawcie się z rodzicami w naszą ulubioną zabawę „Figurki”. Możemy włączyć ulubioną muzykę, na przerwę w muzyce dziecko
zatrzymuje się w bezruchu i przybiera wymyśloną pozę. Jeśli w domu jest
rodzeństwo można "figurki" tworzyć w parach.
II. „Poznajemy bliżej mapę Polski – kolory na
mapie” – praca z mapą.
Kształcenie umiejętności odkodowywania i
kodowania informacji.
Proszę
w domu poszukać mapy fizycznej Polski.
Wyjaśniamy dziecku, że na północy Polski leży Morze
Bałtyckie. Zapytajmy dziecko, jakim kolorem jest zaznaczone morze na mapie
(niebieskim). Dziecko może pokazać gestem rąk falujące morze. Pokażmy także
inne elementy oznaczone na mapie na
niebiesko: rzeki i jeziora. Wskazujemy pasma gór na południu Polski i pytamy,
jakim kolorem są oznaczone (brązowym). Gdy Rodzic mówi: brązowy –
dziecko staje w rozkroku i pochylając się do przodu, próbuje dotknąć palcami
podłogi (udając górę). Następnie wyjaśniamy, że między morzem i górami jest na
mapie kolor zielony oznaczający niziny, czyli tereny dość płaskie, nisko
położone. Gdy Rodzic mówi: zielony – dziecko kładzie się na płasko na podłodze.
Zwróćmy również uwagę, że na mapie występują kolory żółte i pomarańczowe - to
wyżyny. Gdy Rodzic mówi żółty lub pomarańczowy- dziecko kładzie się na łóżku,
fotelu, kanapie. Pokażmy dziecku na mapie stolicę Polski- Warszawę oraz nasze
miasto Katowice.
„Kolory
na mapie” – praca z kartą pracy.
Pokoloruj mapę Polski. Zaznaczając Morze Bałtyckie i rzekę Wisłę na niebiesko, niziny na kolor
zielony, wyżyny na żółto i pomarańczowo a góry na brązowo. W prawym górnym rogu
narysuj flagę Polski a w lewym dolnym rogu pokoloruj godło. Rysując flagę- powiedzcie wiersz"Powiewa flaga".
III.„Wyruszamy
na wycieczkę po Polsce!” – zabawa
dydaktyczna.
Spróbujmy na podłodze wyznaczyć symboliczne granice
Polski (za pomocą sznurka lub wstążki). „Granica” powinna być w
kilku miejscach przymocowana do podłogi taśmą dwustronną. Na wyodrębnionym w
ten sposób terenie połóżmy ilustracje przedstawiające charakterystyczne
krajobrazy naturalne Polski: nadmorski, górski, nizinny/mogą być kserowanki lub
widokówki/.
Dziecko ustawia się w „pociąg” i jadzie – najpierw
dookoła granic Polski, w rytm piosenki „Jedzie pociąg z daleka.” Dziecko
zatrzymuje się przy wybranej ilustracji i pokazuje ruch kojarzący się z danym
miejscem:
–
krajobraz nadmorski – fale, pływanie, budowanie babki z piasku, fruwające mewy.
–
krajobraz górski – zjazdy na sankach/nartach, wchodzenie pod górę.
–
krajobraz nizinny – poruszające się korony drzew, zbieranie grzybów.
A na zakończenie posłuchajcie piosenki
pt: "Jesteśmy Polką i Polakiem".
Życzymy udanej zabawy. Pozdrawiamy Was Kochani
- Pani Dorotka i Pani Ela.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz