PROPOZYCJE ZABAW DLA GRUPY KRASNOLUDKI
NA PIĄTEK 24.04.2020
TEMAT DNIA: IDZIEMY DO BIBLIOTEKI
Cele: zapoznanie dzieci z zasadami działania biblioteki: wypożyczanie i oddawanie książek, rozwijanie umiejętności porządkowania przedmiotów (książek) wg cech (np wygląd, treść)
1. "Historia Kopciuszka" - ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne, doskonalenie aparatu mowy.
Rodzic mówi: Kopciuszek leży na podłodze. Smacznie śpi. Chrapie przez sen – wdech (chrapnięcie – raz), wydech (wypuszczamy powietrze ustami – dwa, trzy, cztery). Macocha budzi dziewczynkę – przeciągacie się, wstajecie. Kopciuszek szoruje podłogę – wdech, wydech (szur, szur, szur – naśladujecie ruch szorowania podłogi). Płucze ścierkę – wdech, wydech, ustami – plum, plum, plum. Rodzic zwraca uwagę na dykcję dzieci: Kopciuszek woła wróżkę: Mo – ja mi – ła mo – ja mi – ła mo – ja mi – ła – mo.
2a. "Zasady zachowania się w bibliotece" - rozmowa nt. zasad panujących w bibliotece na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentów opowiadania: "Basia i biblioteka". Zapoznanie dzieci z zasadami działania biblioteki: wypożyczanie i oddawanie książek
Prosimy, by rodzice przeczytali dziecku opowiadanie.
W bibliotece
Zofia Stanecka
W poniedziałek przed obiadem pani Marta zaprosiła grupę Basi do kręgu.
– Jutro zaraz po śniadaniu pójdziemy do biblioteki – powiedziała.
– La, la, la… – zanuciła radośnie Anielka.
– Co tam będziemy robić? – spytał Kuba.
– No właśnie, kto wie, co robi się w bibliotece? – odpowiedziała pani pytaniem.
Basia wyciągnęła rękę do góry. Babcia Marianna już dawno temu, chyba z rok wcześniej, zapisała ją do biblioteki.
– W bili… bliotece są książki! – zawołała. – Zabiera się je do domu, a potem oddaje.
– Ja bym nie oddał – oświadczył Karol.
– Jak oddasz, to bierzesz inną. I tak w kółko. Oddajesz i dostajesz, oddajesz i dostajesz…
– Za darmo? – upewniła się Zuzia.
– Tak, Zuziu. – Pani włączyła się do rozmowy. – Książki z biblioteki pożycza się, nie kupuje.
Dzięki temu każdą z nich może przeczytać wiele osób.
– O książki trzeba dbać – wygłosiła Basia. – Nie można do nich chować kanapek. Ani czytać w wannie. Tata kiedyś o tym zapomniał i książka wykąpała się razem z nim. Potem powiedział, że trzeba ją będzie odkupić.
– W… bi… liotece… jest… cicho – szepnął Titi. Wszyscy spojrzeli na niego ze zdziwieniem, bo Titi rzadko coś mówił sam z siebie. Pani skinęła głową.
– W bibliotekach można pracować i czytać na miejscu. Trzeba zachować ciszę, żeby nie przeszkadzać innym. (…)
– Jutro zaraz po śniadaniu pójdziemy do biblioteki – powiedziała.
– La, la, la… – zanuciła radośnie Anielka.
– Co tam będziemy robić? – spytał Kuba.
– No właśnie, kto wie, co robi się w bibliotece? – odpowiedziała pani pytaniem.
Basia wyciągnęła rękę do góry. Babcia Marianna już dawno temu, chyba z rok wcześniej, zapisała ją do biblioteki.
– W bili… bliotece są książki! – zawołała. – Zabiera się je do domu, a potem oddaje.
– Ja bym nie oddał – oświadczył Karol.
– Jak oddasz, to bierzesz inną. I tak w kółko. Oddajesz i dostajesz, oddajesz i dostajesz…
– Za darmo? – upewniła się Zuzia.
– Tak, Zuziu. – Pani włączyła się do rozmowy. – Książki z biblioteki pożycza się, nie kupuje.
Dzięki temu każdą z nich może przeczytać wiele osób.
– O książki trzeba dbać – wygłosiła Basia. – Nie można do nich chować kanapek. Ani czytać w wannie. Tata kiedyś o tym zapomniał i książka wykąpała się razem z nim. Potem powiedział, że trzeba ją będzie odkupić.
– W… bi… liotece… jest… cicho – szepnął Titi. Wszyscy spojrzeli na niego ze zdziwieniem, bo Titi rzadko coś mówił sam z siebie. Pani skinęła głową.
– W bibliotekach można pracować i czytać na miejscu. Trzeba zachować ciszę, żeby nie przeszkadzać innym. (…)
Rodzic zadaje pytania:
Dokąd wybierają się dzieci?
Co robi się w bibliotece, o czym powiedziała Basia?
Czy za książki w bibliotece trzeba płacić?
W jaki sposób trzeba dbać o książki?
Jak trzeba się zachowywać w bibliotece? Dlaczego?
Czy byłeś/aś kiedyś w bibliotece?
Co Ci się tam najbardziej podobało?
Dokąd wybierają się dzieci?
Co robi się w bibliotece, o czym powiedziała Basia?
Czy za książki w bibliotece trzeba płacić?
W jaki sposób trzeba dbać o książki?
Jak trzeba się zachowywać w bibliotece? Dlaczego?
Czy byłeś/aś kiedyś w bibliotece?
Co Ci się tam najbardziej podobało?
2b. "Gdzie położę tę książkę" - zabawy matematyczne - segregowanie książek.
Cele: doskonalenie umiejętności liczenia, klasyfikowania przedmiotów, utrwalanie kierunków w przestrzeni
Kładziemy na dywanie różne książki - jakie mamy w domu
Zadaniem dziekca jest uporządkowanie książek wg różnych cech (duże, małe, grube, cienkie, encyklopedie, bajeczki dla dzieci) oraz przeliczanie książek - ile dziecko potrafi.
Następnie prosimy aby dziecko położyło książkę na półce: wysoko, nisko, na środku półki (ewentualnie z prawej lub lewej strony)
Zadaniem dziekca jest uporządkowanie książek wg różnych cech (duże, małe, grube, cienkie, encyklopedie, bajeczki dla dzieci) oraz przeliczanie książek - ile dziecko potrafi.
Następnie prosimy aby dziecko położyło książkę na półce: wysoko, nisko, na środku półki (ewentualnie z prawej lub lewej strony)
3a. Zapraszamy do obejrzenia bajki z serii Świnka Peppa "Biblioteka"
3b. "Umiem to zaśpiewać" - śpiewanie i utrwalanie poznanych wcześniej piosenek.
(Bajeczki, Jeden Pstryk, Wełniany baranek, W naszym ogródeczku zrobimy porządki)
Życzymy miłej zabawy
Panie z grupy Krasnoludki
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz