poniedziałek, 6 kwietnia 2020

„Krasnoludki” 07.04.2020 r./wtorek/- propozycje zajęć


„Krasnoludki” 07.04.2020 r./wtorek/- propozycje zajęć
TEMATYKA TYGODNIA: WIELKANOC
TEMAT DNIA: JAKIE SĄ TRADYCJE ŚWIĄT WIELKANOCNYCH?
CELE OGÓLNE: zapoznanie dzieci ze zwyczajami i obrzędami świątecznymi; rozwijanie u dzieci twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek; kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
 I .Na dobry początek pobawcie się w kicające zajączki do piosenki:  https://www.youtube.com/watch?v=djeIsKbAsrQ


II.„Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?” – próba odpowiedzi na pytanie na pod­stawie doświadczeń dzieci i opowiadania Agnieszki Galicy "Bajeczka wielkanocna".
 Zapoznanie dzieci ze zwyczajami i obrzędami świątecznymi.
Drodzy Rodzice przeczytajcie dzieciom bajeczkę.
 Bajeczka wielkanocna
Agnieszka Galica
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk–puk i przygrzewało mocno.
– Stuk–stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wiel­kanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jesz­cze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj, śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń–dzeń, dzeń–dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

 W wielkanocny poranek
dzwoni dzwonkiem baranek,

A kurczątko z zającem
 podskakują na łące,

Wielkanocne Kotki,
robiąc miny słodkie,

już wyjrzały z pączka,
siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc?
Wierzbę pytają.
  Po wysłuchaniu zadajemy dzieciom pytania: Kogo obudziło wiosenne Słonko? Dlaczego Słońce ich obudziło? Rozmawiamy z dziećmi i tłumaczymy, że z  gałązek wierzby z „kotkami” robi się palmy wielkanocne, któ­re święci się na tydzień przed Świętami Wielkanocnymi, w Niedzielę Palmową. Kurczaki, Zajączki, Baranki, to symbole Świąt. Te zwierzęce postacie ozdabiają stół wielkanocny i wkładane są do koszyczka wielkanocnego. W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów. Można odszukać w domu koszyczek wielkanocny i wytłumaczyć dzieciom, że w tym roku niestety nie będzie tradycyjnego święcenia potraw.

III. „Wełniany baranek”– nauka piosenki i inscenizacji do niej. Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
Proszę pobawcie się do tej piosenki i spróbujcie zapamiętać słowa i melodię.

„Zagadki wielkanocne”– utrwalenie wiedzy o zwyczajach wielkanocnych. Rozwija­nie u dzieci twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek.

– Usiadły na gałązce wierzby kotki, jak na obrazie. Są szare, puchate, pewnie już wiesz, że to… (bazie)
– Gdy skorupka jajka pęka, wychodzi z jajeczka. Wygląda wtedy jak mała, żółciutka kuleczka. (kurczak)
– Mogą zaszywać się w lesie lub skakać po łące. Mogą też być czekoladowe to … (zające)
– Wełniane ma trzewiczki, wełniane rękawiczki. (baranek)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz