„Krasnoludki” 07.04.2020 r./wtorek/- propozycje
zajęć
TEMATYKA TYGODNIA: WIELKANOC
TEMAT DNIA: JAKIE SĄ TRADYCJE ŚWIĄT WIELKANOCNYCH?
CELE OGÓLNE: zapoznanie
dzieci ze zwyczajami i obrzędami świątecznymi; rozwijanie u dzieci twórczego
myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek; kształtowanie poczucia
rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
I .Na dobry początek pobawcie się w kicające zajączki do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=djeIsKbAsrQ
II.„Jakie są
tradycje Świąt Wielkanocnych?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń
dzieci i opowiadania Agnieszki Galicy "Bajeczka
wielkanocna".
Zapoznanie dzieci ze zwyczajami i
obrzędami świątecznymi.
Drodzy
Rodzice przeczytajcie dzieciom bajeczkę.
Bajeczka
wielkanocna
Agnieszka
Galica
Wiosenne słońce tak długo łaskotało
promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z
pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze
pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni
Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków,
Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk–puk i
przygrzewało mocno.
– Stuk–stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej
skorupki wygramolił się malutki żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i
przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby
Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało
promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka.
Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by
były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze
bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w
trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło
złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj, śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń–dzeń,
dzeń–dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe
Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo
małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym
dzwonkiem na szyi.
–
To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało
wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W wielkanocny poranek
dzwoni
dzwonkiem baranek,
A
kurczątko z zającem
podskakują na łące,
Wielkanocne Kotki,
robiąc miny słodkie,
już wyjrzały z pączka,
siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc?
Wierzbę
pytają.
Po wysłuchaniu zadajemy dzieciom pytania: Kogo
obudziło wiosenne Słonko? Dlaczego Słońce ich obudziło? Rozmawiamy z dziećmi i
tłumaczymy, że z gałązek wierzby z
„kotkami” robi się palmy wielkanocne, które święci się na tydzień przed
Świętami Wielkanocnymi, w Niedzielę Palmową. Kurczaki, Zajączki, Baranki, to
symbole Świąt. Te zwierzęce postacie ozdabiają stół wielkanocny i wkładane są
do koszyczka wielkanocnego. W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki,
które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów. Można odszukać w domu koszyczek
wielkanocny i wytłumaczyć dzieciom, że w tym roku niestety nie będzie
tradycyjnego święcenia potraw.
III.
„Wełniany baranek”– nauka piosenki i inscenizacji do niej. Kształtowanie
poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
Proszę
pobawcie się do tej piosenki i spróbujcie zapamiętać słowa i melodię.
„Zagadki
wielkanocne”– utrwalenie wiedzy o zwyczajach wielkanocnych. Rozwijanie u
dzieci twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek.
– Usiadły na gałązce wierzby kotki, jak
na obrazie. Są szare, puchate, pewnie już wiesz, że to… (bazie)
– Gdy skorupka jajka pęka, wychodzi z
jajeczka. Wygląda wtedy jak mała, żółciutka kuleczka. (kurczak)
– Mogą zaszywać się w lesie lub skakać
po łące. Mogą też być czekoladowe to … (zające)
– Wełniane ma trzewiczki, wełniane
rękawiczki. (baranek)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz