„Krasnoludki”- 21.04.2020 r./wtorek/-propozycje zajęć
TEMAT TYGODNIA: TAJEMNICE KSIĄŻEK
TEMAT DNIA: ROBIMY WŁASNY PAPIER
CELE OGÓLNE: kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem;
budowanie wiedzy dzieci na temat powstawania papieru.
I.Witam
Was bardzo serdecznie . Na początek
dzisiejszych zajęć spróbujcie przypomnieć sobie naszą piosenkę pt.”Dżungla”.
Podczas śpiewania zwrotek chodzimy w kółeczku, z mamą lub rodzeństwem. Gdy
śpiewamy refren – ilustrujemy ruchem treść. Tak jak uczyliśmy się w
przedszkolu.
https://www.youtube.com/watch?v=vKvKntLcUKQ
Dżungla
1.Dżungla,
dżungla, taka wielka dżungla, poplątane zwoje dzikich lian.
Mieszka
sobie w bambusowej chatce Ambo Sambo wielkiej dżungli pan.
Ref:
Strusie mu się w pas kłaniają,/układamy dłonie w dziób strusia i kłaniamy się/
Małpy
na ogonach grają./ udajemy, że gramy na gitarze/
Ambo
tu, Ambo tam, Ambo tu i tam./ ruchy obiema dłońmi wskazujące na prawo i na
lewo/
2.
Ambo, Sambo doskonale znam go,węża się nie boi ani lwa.
Dla swych
dzikich, leśnych ulubieńców,w dłoni coś smacznego zawsze ma.
Ref:
Strusie mu się w pas kłaniają,/układamy dłonie w dziób strusia i kłaniamy się/
Małpy
na ogonach grają./ udajemy, że gramy na gitarze/
Ambo
tu, Ambo tam, Ambo tu i tam./ ruchy obiema dłońmi wskazujące na prawo i na
lewo/
Następnie możemy wspólnie obejrzeć filmy
do wyboru:
„Coś z
niczego” –
przygotowanie materiału do produkcji papieru czerpanego. Doskonalenie rozwoju
małej motoryki. Można z dzieckiem spróbować zrobić własny papier czerpany. Zadanie dla dziecka
to: podrzeć niepotrzebne rysunki na jak najmniejsze kawałeczki.
Wsypujemy
wszystko do wysokiej miski i Rodzic zalewa wrzątkiem tak, aby całość była pod
wodą. Odstawiamy miskę w bezpieczne miejsce, aby papier mocno nasiąknął wodą.
II .„Robimy
własny papier!”
– samodzielne wykonanie papieru czerpanego. Kształtowanie umiejętności łączenia
przyczyny ze skutkiem.
Po obejrzeniu filmu. Możemy z dzieckiem przypomnieć i utrwalić
wiadomości nt. jak powstaje papier? Proszę posłużyć się informacjami: „Najlepszy i najtrwalszy papier powstaje z
drewna. Gdy drzewa są już wysokie, drwal je ścina, a w zamian sadzi nowe
drzewa, tak aby w lesie zawsze była równowaga. Drwal odcina gałęzie drzew i
same pnie, zawozi do fabryki papieru, czyli papierni. W papierni specjalne
maszyny zdejmują korę z drzew, a pozostały środek rozdrabnia się na drobne
włókno. Do włókna dodawane są różne składniki, między innymi barwnik, aby
kartka była biała, oraz makulaturę, czyli papier użyty wcześniej, np. stare
książki, gazety. Z takiej masy robi się długie rolki papieru, które tnie się
później na kartki odpowiedniej wielkości. Na powstałych kartkach można drukować
książki, gazety albo używać ich do rysowania.” Po rozmowie wracamy do
„produkcji” naszego papieru czerpanego.Teraz można przygotowaną
wcześniej masę zmiksować mikserem – to zadanie dla Rodzica. Mikserem rozdrobnimy podarte wcześniej kartki papieru. Powstaje gotowa
pulpa do robienia papieru czerpanego, możemy ją ozdobić, dodając kwiaty,
barwniki. Potem zanurzamy ramkę w pulpie/ to może zrobić dziecko/ i odstawiamy do odsączenia i wyschnięcia.
Etapy pracy przedstawiam na zdjęciach. Jako ramki użyłam niepotrzebnej
ramki z telefonu komórkowego, która została owinięta bandażem.
Można też posłużyć się filmem
Proszę podzielcie się swoimi efektami pracy na naszym grupowym
mailu: krasnoludki.mp19@gmail.com
III. Papiernia – zabawa relaksacyjna. Budowanie
wiedzy dzieci na temat powstawania papieru.
„Papiernia” – autor: Natalia
Łasocha
Wczesnym rankiem idź
do lasu, Dziecko
palcami wskazującymi na przemian „spaceruje” po plecach Rodzica.
drwal tam drzewa tnie. Krawędzią dłoni
delikatnie kreślą linię w poprzek jego pleców.
Potem wielką ciężarówką do papierni jadą pnie. Pięść
jednej dłoni przesuwają wzdłuż pleców.
Duży kawał drewna weź i długo nie czekaj, Chwytają Rodzica
za ramiona.
na drobne kawałki porządnie go posiekaj. Krawędziami obu
dłoni delikatnie stukają go po plecach – od góry do dołu i od dołu do góry.
Dodaj barwnik, jaki chcesz, jeszcze klej i woda, Delikatnie
dotykają jego szyi, a następnie jednego i drugiego ucha.
w wielkiej kadzi to wymieszaj i masa gotowa. Palcem
wskazującym kreślą koła na plecach Rodzica.
Teraz trudne jest zadanie, lecz się nie poddawaj,
na podłużnych sitach tę masę rozkładaj. Palcami obydwu
dłoni przesuwają od po plecach od góry do dołu.
Dużo cierpliwości teraz potrzebujesz,
masa schnie, a ty ją dzielnie po trochu wałkujesz. Całą
powierzchnią obu dłoni gładzą plecy od góry do dołu.
Kiedy papier już gotowy, zwiń go w wielkie bele,
taki papier co dzień ma zastosowań
wiele. Dziecko próbuje
turlać Rodzica po dywanie.
Teraz można zamienić się rolami
Życzymy
udanej zabawy. Pozdrawiamy Was Serdecznie- Panie z grupy „Krasnoludki”- Pani
Dorotka i Pani Ela.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz