poniedziałek, 20 kwietnia 2020

„Krasnoludki”- 21.04.2020 r./wtorek/-propozycje zajęć


„Krasnoludki”- 21.04.2020 r./wtorek/-propozycje zajęć
TEMAT TYGODNIA: TAJEMNICE KSIĄŻEK
TEMAT DNIA: ROBIMY WŁASNY PAPIER
CELE OGÓLNE: kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem; budowanie wiedzy dzieci na temat powstawania papieru.
I.Witam Was bardzo serdecznie . Na  początek dzisiejszych zajęć spróbujcie przypomnieć sobie naszą piosenkę pt.”Dżungla”. Podczas śpiewania zwrotek chodzimy w kółeczku, z mamą lub rodzeństwem. Gdy śpiewamy refren – ilustrujemy ruchem treść. Tak jak uczyliśmy się w przedszkolu.
https://www.youtube.com/watch?v=vKvKntLcUKQ
Dżungla

1.Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla, poplątane zwoje dzikich lian.
Mieszka sobie w bambusowej chatce Ambo Sambo wielkiej dżungli pan.

Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,/układamy dłonie w dziób strusia i kłaniamy się/
Małpy na ogonach grają./ udajemy, że gramy na gitarze/
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam./ ruchy obiema dłońmi wskazujące na prawo i na lewo/

2. Ambo, Sambo doskonale znam go,węża się nie boi ani lwa.
Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców,w dłoni coś smacznego zawsze ma.



Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,/układamy dłonie w dziób strusia i kłaniamy się/
Małpy na ogonach grają./ udajemy, że gramy na gitarze/
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam./ ruchy obiema dłońmi wskazujące na prawo i na lewo/


Następnie możemy wspólnie obejrzeć filmy do wyboru:
1.https://www.youtube.com/watch?v=xdfpRSZVgFI - polska wersja jak powstaje papier,

2. bądź film w języku angielskim z polskimi napisami https://www.youtube.com/watch?v=vbN4zx1SEek


„Coś z niczego” – przygotowanie materiału do produkcji papieru czerpanego. Do­skonalenie rozwoju małej motoryki. Można z dzieckiem spróbować zrobić  własny papier czerpany. Zadanie dla dziecka to: podrzeć niepotrzebne rysunki na jak najmniejsze kawałeczki.
Wsypujemy wszystko do wysokiej miski i Rodzic zalewa wrzątkiem tak, aby całość była pod wodą.  Odstawiamy miskę w bezpieczne miejsce, aby papier mocno nasiąknął wodą.

II .„Robimy własny papier!” – samodzielne wykonanie papieru czerpanego. Kształto­wanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.

Po obejrzeniu filmu. Możemy z dzieckiem przypomnieć i utrwalić wiadomości nt. jak powstaje papier? Proszę posłużyć się informacjami: „Najlepszy i najtrwalszy papier powstaje z drewna. Gdy drzewa są już wysokie, drwal je ścina, a w zamian sadzi nowe drzewa, tak aby w lesie zawsze była równo­waga. Drwal odcina gałęzie drzew i same pnie, zawozi do fabryki papieru, czyli papierni. W pa­pierni specjalne maszyny zdejmują korę z drzew, a pozostały środek rozdrabnia się na drobne włókno. Do włókna dodawane są różne składniki, między innymi barwnik, aby kartka była biała, oraz makulaturę, czyli papier użyty wcześniej, np. stare książki, gazety. Z takiej masy robi się dłu­gie rolki papieru, które tnie się później na kartki odpowiedniej wielkości. Na powstałych kartkach można drukować książki, gazety albo używać ich do rysowania.” Po rozmowie wracamy do „produkcji” naszego papieru czerpanego.Teraz można przygotowaną wcześniej masę zmiksować mikserem – to zadanie dla Rodzica. Mikserem rozdrobnimy podarte wcześniej kartki papieru. Powstaje gotowa pulpa do robienia papieru czerpanego, możemy ją ozdobić, dodając kwiaty, barwniki. Potem zanurzamy ramkę w pulpie/ to może zrobić dziecko/ i odstawiamy do odsączenia i wyschnięcia.

Etapy pracy przedstawiam na zdjęciach. Jako ramki użyłam niepotrzebnej ramki z telefonu komórkowego, która została owinięta bandażem.







Można też posłużyć się filmem

Proszę podzielcie się swoimi efektami pracy na naszym grupowym mailu:  krasnoludki.mp19@gmail.com

III. Papiernia – zabawa relaksacyjna. Budowanie wiedzy dzieci na temat powstawania papieru.
 Papiernia” – autor: Natalia Łasocha

Wczesnym rankiem idź do lasu, Dziecko palcami wskazującymi na przemian „spa­ceruje” po plecach Rodzica.

drwal tam drzewa tnie. Krawędzią dłoni delikatnie kreślą linię w poprzek jego pleców.

Potem wielką ciężarówką do papierni jadą pnie. Pięść jednej dłoni przesuwają wzdłuż pleców.

Duży kawał drewna weź i długo nie czekaj, Chwytają Rodzica za ramiona.

na drobne kawałki porządnie go posiekaj. Krawędziami obu dłoni delikatnie stukają go po plecach – od góry do dołu i od dołu do góry.

Dodaj barwnik, jaki chcesz, jeszcze klej i woda, Delikatnie dotykają jego szyi, a następnie jedne­go i drugiego ucha.

w wielkiej kadzi to wymieszaj i masa gotowa. Palcem wskazującym kreślą koła na plecach Rodzica.

Teraz trudne jest zadanie, lecz się nie poddawaj,
na podłużnych sitach tę masę rozkładaj. Palcami obydwu dłoni przesuwają od po plecach od góry do dołu.

Dużo cierpliwości teraz potrzebujesz,
masa schnie, a ty ją dzielnie po trochu wałkujesz. Całą powierzchnią obu dłoni gładzą plecy od góry do dołu.

Kiedy papier już gotowy, zwiń go w wielkie bele,
taki papier co dzień ma zastosowań wiele. Dziecko próbuje turlać Rodzica po dywanie.
Teraz można zamienić się rolami

Życzymy udanej zabawy. Pozdrawiamy Was Serdecznie- Panie z grupy „Krasnoludki”- Pani Dorotka i Pani Ela.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz