„Krasnoludki”- 22.04.2020 r./środa/-propozycje zajęć
TEMAT TYGODNIA: TAJEMNICE KSIĄŻEK
TEMAT DNIA: KTO JEST POTRZEBNY, ABY POWSTAŁA KSIĄŻKA?
CELE OGÓLNE: poszerzanie wiedzy dzieci o zawodach: pisarza,
grafika, redaktora, drukarza; rozwijanie kreatywności przez zabawę we wspólne
tworzenie opowiadania; kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i
ekspresji ruchowej.
I. Kochane „Krasnoludki” witam Was
bardzo serdecznie. Dzisiaj 22 kwietnia nasza planeta ma swoje
święto - Dzień Ziemi. Na początek opowiedzcie Rodzicom, co wiecie nt Ziemi. /swobodna
rozmowa z dzieckiem , mająca na celu utrwalenie podstawowych informacji nt.
naszej planety/. Po południu poproście Rodziców o spacer i poobserwujcie zmiany
zachodzące w przyrodzie. Na koniec zajęć zaproponuje Wam zrobienie papierowej
lornetki, przez którą będziecie mogli obserwować przyrodę. Może wspólnie z Rodzicami wykonacie "Ekoludka" z okazji Dnia Ziemi. Zachęcam. A na dobry początek narysowałam dla Was uśmiechnięte
słoneczko na papierze czerpanym, który zrobiłam wczoraj.
Zaśpiewajcie też znaną Wam piosenkę
pt. „Bajeczki”. Spróbujcie ruchem zilustrować treść piosenki.
"Bajeczki"
Na półkach mieszkają książeczki.
W książeczkach mieszkają bajeczki.
Opowiem o nich Wam,
bo wszystkie dobrze znam.
Opowiem o nich Wam,
bo wszystkie dobrze znam.
W bajeczkach znajdziecie rycerzy,
królewnę, co spała na wieży,
i dobrych wróżek sto,
i czarownicę złą,
i dobrych wróżek sto,
i czarownicę złą.
A kiedy się dziecko zasłucha,
to wróżki mu szepczą do ucha.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.
II
. „Kto
jest potrzebny, aby powstała książka?” – rozmowa na temat procesu powstawania
książki na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentów książki Zofii Staneckiej Basia
i biblioteka. Poszerzanie wiedzy dzieci o zawodach: pisarza, grafika, redaktora,
drukarza.
W
bibliotece
Zofia Stanecka
(…)
– Cieszę się, że przyszliście do naszej biblioteki.
Mam nadzieję, że będziecie dobrze się bawić. – Bibliotekarka uśmiechnęła się miło.
– Już za chwilę przyjdzie autorka, ale najpierw chciałam was o coś zapytać. Kto
z was wie, gdzie pracuje pisarz?
–
W bibliotece! – zawołała Basia.
–
W pisarni! – przekrzyczeli ją Olaf z Karolem.
–
Oj tak, przydałoby się, żeby istniały takie miejsca jak pisarnie – powiedział
ktoś rozbawionym głosem.
Basia
odwróciła głowę. W progu sali stała pani z plakatu.
Na
głowie miała masę loczków i uginała się pod ciężarem wielkiej, wypchanej czymś
torby.
–
Mam na imię Róża – powiedziała, gdy dotaszczyła torbę pod tablicę. – Zajmuję się
pisaniem oraz ilustrowaniem książek. Ilustruję w domu, a piszę wszędzie tam,
gdzie mogę usiąść z laptopem i pomyśleć. Bo w pracy autora myślenie jest bardzo
ważne. Myślenie i coś jeszcze. Coś, co sprawia, że można tworzyć nowe opowieści,
rysować i marzyć… To coś nazywa się…
–
Czekolada! – zawołała Basia. Mama nigdy nie siada do pracy bez czekolady.
Autorka
roześmiała się.
–
Czekolada rzeczywiście bywa pomocna w myśleniu, ale chodziło mi o coś innego. O
supermoc, z której korzysta każdy pisarz lub ilustrator, gdy tworzy książki.
Moc na literę „w”.
–
Wrotki! – ucieszył się Karol.
–
Wy – ob… – podpowiedziała autorka (…)
Po przeczytaniu odpowiedzcie na pytania: Co miała na myśli autorka? (wyobraźnia)
Dlaczego pisarce potrzebna jest w pracy wyobraźnia? Czym jeszcze, oprócz
pisania, zajmowała się autorka, z którą spotkały się dzieci? Kto jeszcze jest
potrzebny, aby powstała książka?.
Proszę
obejrzeć z dziećmi ilustracje i tak pokierować rozmową, aby powstał opis
zawodów: pisarz, grafik, ilustrator, wydawca, drukarz, księgarz, czytelnik.
III.„Ekoludek” i „Papierowa
lornetka” – praca plastyczno-techniczna
z surowców wtórnych.
Do
wykonania „Ekoludka” potrzebne będą puste kartony np. po mleku, solu,
plastikowe butelki, rolki po papierze toaletowym, trochę taśmy klejącej i co
tam Państwo jeszcze znajdziecie. Inwencje twórczą pozostawmy dziecku. Zadaniem
mamy lub bardziej taty jest pomoc przy mocowaniu poszczególnych elementów.
Do
wykonania lornetki lub lunety wystarczą rolki po papierze toaletowym lub
ręczniku papierowym. Łączymy i ozdabiamy wg własnego pomysłu.
Mój
„Ekoludek” i „Lornetka i luneta” wyglądają tak. Ciekawa jestem jakie prace wymyśliły
dzieci. Zróbcie zdjęcia i wyślijcie na naszego maila grupowego.
III. „Nasza historia o
Ekoludku” – wspólne układanie opowiadania.
Mama zaczyna opowiadać historię: Dawno, dawno temu,
za górami, za lasami żył sobie Ekoludek. Można użyć kłębka wełny i ta osoba która opowiada nawija wełnę na
kłębek. Opowiadamy na przemian. Mama wspiera dziecko, podsuwa pomysły i zachęca je
do samodzielnego wymyślania dalszej części.
A teraz poproście Rodziców o spacer i
koniecznie zabierzcie lornetkę do obserwacji. Swoje obserwacje możecie narysować.
Udanej
zabawy. Serdecznie Was pozdrawiamy- Pani Dorotka i Pani Ela.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz