wtorek, 21 kwietnia 2020

„Krasnoludki”- 22.04.2020 r./środa/-propozycje zajęć


Krasnoludki”- 22.04.2020 r./środa/-propozycje zajęć
TEMAT TYGODNIA: TAJEMNICE KSIĄŻEK
 TEMAT DNIA: KTO JEST POTRZEBNY, ABY POWSTAŁA KSIĄŻKA?
CELE OGÓLNE: poszerzanie wiedzy dzieci o zawodach: pisarza, grafika, redaktora, drukarza; rozwijanie kreatywności przez zabawę we wspólne tworzenie opowiadania; kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
 I. Kochane „Krasnoludki” witam Was bardzo serdecznie. Dzisiaj  22 kwietnia nasza planeta ma swoje święto - Dzień Ziemi. Na początek opowiedzcie Rodzicom, co wiecie nt Ziemi. /swobodna rozmowa z dzieckiem , mająca na celu utrwalenie podstawowych informacji nt. naszej planety/. Po południu poproście Rodziców o spacer i poobserwujcie zmiany zachodzące w przyrodzie. Na koniec zajęć zaproponuje Wam zrobienie papierowej lornetki, przez którą będziecie mogli obserwować przyrodę. Może wspólnie z Rodzicami wykonacie "Ekoludka" z okazji Dnia Ziemi.  Zachęcam. A  na dobry początek narysowałam dla Was uśmiechnięte słoneczko na papierze czerpanym, który zrobiłam wczoraj.



Zaśpiewajcie też znaną Wam piosenkę pt. „Bajeczki”. Spróbujcie ruchem zilustrować treść piosenki.




"Bajeczki"



Na półkach mieszkają książeczki.

W książeczkach mieszkają bajeczki.

Opowiem o nich Wam,

bo wszystkie dobrze znam.

Opowiem o nich Wam, 

bo wszystkie dobrze znam. 

W bajeczkach znajdziecie rycerzy,

królewnę, co spała na wieży, 

i dobrych wróżek sto, 

i czarownicę złą,

i dobrych wróżek sto, 

i czarownicę złą.

A kiedy się dziecko zasłucha,

to wróżki mu szepczą do ucha.

Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.

Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.

II . „Kto jest potrzebny, aby powstała książka?” – rozmowa na temat procesu powsta­wania książki na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentów książki Zofii Stanec­kiej Basia i biblioteka. Poszerzanie wiedzy dzieci o zawodach: pisarza, grafika, re­daktora, drukarza.
W bibliotece
Zofia Stanecka
(…)
– Cieszę się, że przyszliście do naszej biblioteki. Mam nadzieję, że będziecie dobrze się bawić. – Bibliotekarka uśmiechnęła się miło. – Już za chwilę przyjdzie autorka, ale najpierw chciałam was o coś zapytać. Kto z was wie, gdzie pracuje pisarz?
– W bibliotece! – zawołała Basia.
– W pisarni! – przekrzyczeli ją Olaf z Karolem.
– Oj tak, przydałoby się, żeby istniały takie miejsca jak pisarnie – powiedział ktoś rozbawio­nym głosem.
Basia odwróciła głowę. W progu sali stała pani z plakatu.
Na głowie miała masę loczków i uginała się pod ciężarem wielkiej, wypchanej czymś torby.
– Mam na imię Róża – powiedziała, gdy dotaszczyła torbę pod tablicę. – Zajmuję się pisa­niem oraz ilustrowaniem książek. Ilustruję w domu, a piszę wszędzie tam, gdzie mogę usiąść z laptopem i pomyśleć. Bo w pracy autora myślenie jest bardzo ważne. Myślenie i coś jeszcze. Coś, co sprawia, że można tworzyć nowe opowieści, rysować i marzyć… To coś nazywa się…
– Czekolada! – zawołała Basia. Mama nigdy nie siada do pracy bez czekolady.
Autorka roześmiała się.
– Czekolada rzeczywiście bywa pomocna w myśleniu, ale chodziło mi o coś innego. O super­moc, z której korzysta każdy pisarz lub ilustrator, gdy tworzy książki. Moc na literę „w”.
– Wrotki! – ucieszył się Karol.
– Wy – ob… – podpowiedziała autorka (…)
Po przeczytaniu odpowiedzcie na  pytania: Co miała na myśli autorka? (wyobraźnia) Dlaczego pisarce potrzebna jest w pracy wyobraźnia? Czym jeszcze, oprócz pisania, zajmowała się autorka, z którą spotkały się dzieci? Kto jeszcze jest potrzebny, aby powstała książka?.
Proszę obejrzeć z dziećmi ilustracje i tak pokierować rozmową, aby powstał opis zawodów: pisarz, grafik, ilustrator, wydawca, drukarz, księgarz, czytelnik.



III.„Ekoludek” i „Papierowa lornetka”  – praca plastyczno-techniczna z surowców wtórnych.

Do wykonania „Ekoludka” potrzebne będą puste kartony np. po mleku, solu, plastikowe butelki, rolki po papierze toaletowym, trochę taśmy klejącej i co tam Państwo jeszcze znajdziecie. Inwencje twórczą pozostawmy dziecku. Zadaniem mamy lub bardziej taty jest pomoc przy mocowaniu poszczególnych elementów. 





Do wykonania lornetki lub lunety wystarczą rolki po papierze toaletowym lub ręczniku papierowym. Łączymy i ozdabiamy wg własnego pomysłu.



 





Mój „Ekoludek” i „Lornetka i luneta” wyglądają tak. Ciekawa jestem jakie prace wymyśliły dzieci. Zróbcie zdjęcia i wyślijcie na naszego maila grupowego.

III. „Nasza historia o Ekoludku– wspólne układanie opowiadania.

Mama zaczyna opowiadać historię: Dawno, dawno temu, za gó­rami, za lasami żył sobie Ekoludek. Można użyć kłębka wełny i ta osoba która opowiada nawija wełnę na kłębek. Opowiadamy na przemian. Mama  wspiera dziecko, podsuwa pomysły i zachęca je do samo­dzielnego wymyślania dalszej części.



 A teraz poproście Rodziców o spacer i koniecznie zabierzcie lornetkę do obserwacji. Swoje obserwacje możecie narysować.



Udanej zabawy. Serdecznie Was pozdrawiamy- Pani Dorotka i Pani Ela.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz