środa, 7 kwietnia 2021

 

TYGRYSKI -

08.04.2021. (czwartek)

BLOK TEMATYCZNY: DZIEŃ I NOC

TEMAT DNIA: U ZEGARMISTRZA

 


 

 

„ZEGARY” – WIERSZ IWONY SALACH

Co to, słyszysz?

- Tik- tik- tik!

Kto tam szepce?

- Cyk, cyk, cyk!

Duży zegar i zegarek

Wyśpiewują rytm.

- Pik- pik- pik! –

Już płyną tony,

- Tik- tik- tiku! –

Jak szalone.

- Bim- bam- bom!

- Bim- bam- bom!

W przedpokoju śpiewa dzwon.

Nawet taty zegar nowy

- Bi- pi- bip! –

Elektronowy

Swoje rytmy wystukuje

- Tut- tu- rut! –

Tak podśpiewuje.

Tu kuranty, tam cykanie,

Słychać też

- Ku- ku! – kukanie.

Taki hałas co godzinę

W nocy i we dnie,

Lecz największy bywa rano,

Kiedy budzik budzi mnie:

- Drrrrrrr…!

 

ZABAWA LOGOPEDYCZNA - w oparciu o wiersz „ZEGARY

- Naśladowanie odgłosów różnych zegarów: zegara ściennego z wahadłem (bim- bam- bom), zegara na rękę (cyk, cyk, cyk), zegara z kukułką (ku-ku, ku-ku) itd., a następnie ciche i głośne naśladowanie wydawanego przez zegary dźwięku.

 

„POGODNE ĆWICZENIA W PODSKOKACH.” Rytmika dla dzieci.

https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE

- Sprawne reagowanie na sygnały słowno- muzyczne, poruszanie się zgodnie z podanym rytmem.

 

„W KRAINIE ZEGARÓW” – BAJKA JERZEGO AFANASJEWA

Był sobie słoń Trilibomba, który dostał się do Krainy Zegarów. Szedł sobie ulicami zegarowego miasta i podziwiał piękne zegary.

Jedna ulica prowadząca do ratusza, który był w kształcie pięknego, ozdobionego zegara, wyłożona była małymi zegarkami, które cicho tykały.

Okoliczne budynki miały kształt zegarów szafkowych, a w oknach wielkie wahadła, które się wolno kolebały.

Każdy zegar wskazywał inną godzinę, a ich dzwonienie witało idącego słonia. Ulice miały zegarowe nazwy: ulica Wahadeł, ulica Budzików, ulica Wskazówek.

W końcu słoń doszedł do wielkiego budynku w kształcie zegara, który był cały ze złota i wysadzany był brylantami.

Wskazówki pokazywały południe i słoń czekał, kiedy zegar wybije godzinę dwunastą, ale nagle wyskoczyła z niego mała kukułka i płacząc powiedziała, że zły lis ukradł im cyfry z godziną dwunastą. Kukułka miała bardzo smutny głos.

Lis poprzestawiał też wszystkie zegary. Teraz każdy zegar chodzi inaczej. Dzieci spóźniały się do zegarowego przedszkola, panie kucharki nie ugotowały obiadu na czas i dzieci były głodne, pociągi nie odjeżdżały o właściwej godzinie, ludzie spóźniali się do pracy lub przychodzili za wcześnie, pani doktor nie przyszła na czas do przychodni i chore dzieci długo czekały.

Słoniowi żal się zrobiło kukułki i mieszkańców miasta. Postanowił złapać lisa i ukarać go. Kukułka uśmiechnęła się i powiedziała, że nie tak łatwo złapać lisa, straci dużo czasu, a tu w mieście jest duży bałagan przez to, że każdy zegar chodzi inaczej. Ale największy kłopot w tym, że nie wiadomo, która godzina jest naprawdę. Nagle słoń przypomniał sobie, że ma w torbie zegarek, zegarek elektroniczny, który chodzi bardzo dokładnie. Kukułka bardzo się ucieszyła, wyjęła z torebki wielki klucz i chodziła od domu do domu nakręcając zegary. Słoń szedł za nią i ustawiał wskazówki na jednakową godzinę. W mieście od razu zrobiło się wesoło. Dzieci pobiegły do przedszkola, pani kucharka zabrała się za gotowanie obiadu, pani doktor pobiegła szybko do przychodni, pociąg do Wahadłowa odszedł o oznaczonej godzinie.

Słoń pożegnał się z kukułką i ruszył w stronę domu. Był smutny, żal mu było rozstawać się z kukułką i zegarowym miastem. Gdy tak szedł smutny ulicami, zegary tykały jakby w rytm jego serca. Doszedł tak do granic tego królestwa, było gorąco, więc wykąpał się w zegarowej sadzawce. Nagle zza krzaków zobaczył lisa, złapał go swoją trąbą i wsadził do torby. Wyniósł go daleko poza granice Krainy Zegarów, która ogrodzona była płotem z zegarowych wskazówek.

W Krainie Zegarów zapanował spokój i porządek.

Nagle słoń obudził się w ogrodzie zoologicznym, noc dobiegła końca i zewsząd dobiegało chrapanie śpiących zwierząt, a pośród tego chrapania słoń usłyszał tykanie zegara na bramie.

Podszedł do niego, a zegar pozdrowił go cichutkim dzwonieniem.

 

- Rozmowa na temat treści bajki.

- Do jakiego miasta przyszedł słoń? Jak wyglądało to miasto? Jak nazywały się ulice w mieście? Kogo spotkał słoń? Co wydarzyło się w mieście? W jaki sposób słoń pomógł kukułce i innym mieszkańcom miasta? Co się okazało, kiedy noc dobiegła końca?

- Do czego służą nam zegary? Co by było, gdybyśmy nie mieli zegarów lub mieli zepsute zegary?

- Kto naprawia zepsute zegary? Rozmowa na temat pracy zegarmistrza.

- Oglądanie obrazków - starych i współczesnych czasomierzy (np. klepsydra, zegar słoneczny, zegar z kukułką, budzik, zegarek na rękę, zegarek elektroniczny).

- Można również obejrzeć krótki filmik edukacyjny:

„HISTORIA ZEGARA” (YouTube)

https://www.youtube.com/watch?v=gESdVXEUSVs

 

 


 


 

 

„O KTÓREJ GODZINIE…” - ZABAWA DYDAKTYCZNA

- Pokaz zegara,

- Nazywanie znanych dzieciom cyfr,

- Ustawianie wskazówek zegara na pełnych godzinach. Objaśnienie, która wskazówka pokazuje godziny, a która minuty.

- O której godzinie:

- Budzimy się?

- O godzinie 8:00.

- Jemy śniadanie?

- O godzinie 9:00.

- Mamy zajęcia w przedszkolu?

- O godzinie 10:00

- Jemy obiad?

- O godzinie 12:00.

- itd.

 

- Chcesz dowiedzieć się, jak wygląda dzień Lulka, co Lulek robi o której godzinie? Możesz obejrzeć film edukacyjny:

„ZEGAR LULKA”. RYMOWANKI DLA DZIECI. LULEK TV https://www.youtube.com/watch?v=WSqtd2Ny8mg 

 

WYKONANIE ĆWICZEŃ W KARTACH PRACY:

Dzieci 6-l. – KP4, s. 60:

- „Sen Trampolinka” – czytanie wyrazów, rysowanie obrazka;

- Odczytywanie i pisanie sylab po śladzie.

Dzieci 5-l. – KP4, s. 46:

- Sen Trampolinka” – czytanie wyrazów, rysowanie obrazka;

- Próby pisania sylab, składających się z poznanych dotąd liter.

 

- Propozycja dla dzieci zainteresowanych historią powstania zegarów:

EDUKREDKA – „HISTORIA ZEGARA”. FILM EDUKACYJNY DLA DZIECI. (YouTube)

https://www.youtube.com/watch?v=EoU1B96dBSI

Film przedstawia historię powstania zegarów, przybliża sposoby odmierzania czasu w starożytności oraz zegary współczesne. Prezentuje różne rodzaje zegarów i historię ich powstania. Objaśnia, ile czasu trwa doba, godzina, pół godziny, minuta. Prezentuje ciekawostki związane z upływem czasu.

 

KOLOROWANIE OBRAZKA – „ZEGARMISTRZ”

 


 

 

 

POZDRAWIAMY WAS, KOCHANE TYGRYSKI

PANI OLA I PANI LUCYNKA 😊

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz