TYGRYSKI -
08.04.2021. (czwartek)
BLOK TEMATYCZNY: DZIEŃ I NOC
TEMAT DNIA: U ZEGARMISTRZA
„ZEGARY” – WIERSZ IWONY SALACH
Co to, słyszysz?
- Tik- tik- tik!
Kto tam szepce?
- Cyk, cyk, cyk!
Duży zegar i zegarek
Wyśpiewują rytm.
- Pik- pik- pik! –
Już płyną tony,
- Tik- tik- tiku! –
Jak szalone.
- Bim- bam- bom!
- Bim- bam- bom!
W przedpokoju śpiewa dzwon.
Nawet taty zegar nowy
- Bi- pi- bip! –
Elektronowy
Swoje rytmy wystukuje
- Tut- tu- rut! –
Tak podśpiewuje.
Tu kuranty, tam cykanie,
Słychać też
- Ku- ku! – kukanie.
Taki hałas co godzinę
W nocy i we dnie,
Lecz największy bywa rano,
Kiedy budzik budzi mnie:
- Drrrrrrr…!
ZABAWA LOGOPEDYCZNA - w oparciu o wiersz „ZEGARY”
- Naśladowanie odgłosów różnych zegarów: zegara ściennego z wahadłem (bim- bam- bom), zegara na rękę (cyk, cyk, cyk), zegara z kukułką (ku-ku, ku-ku) itd., a następnie ciche i głośne naśladowanie wydawanego przez zegary dźwięku.
„POGODNE ĆWICZENIA W PODSKOKACH.” Rytmika dla dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE
- Sprawne reagowanie na sygnały słowno- muzyczne, poruszanie się zgodnie z podanym rytmem.
„W KRAINIE ZEGARÓW” – BAJKA JERZEGO AFANASJEWA
Był sobie słoń Trilibomba, który dostał się do Krainy Zegarów. Szedł sobie ulicami zegarowego miasta i podziwiał piękne zegary.
Jedna ulica prowadząca do ratusza, który był w kształcie pięknego, ozdobionego zegara, wyłożona była małymi zegarkami, które cicho tykały.
Okoliczne budynki miały kształt zegarów szafkowych, a w oknach wielkie wahadła, które się wolno kolebały.
Każdy zegar wskazywał inną godzinę, a ich dzwonienie witało idącego słonia. Ulice miały zegarowe nazwy: ulica Wahadeł, ulica Budzików, ulica Wskazówek.
W końcu słoń doszedł do wielkiego budynku w kształcie zegara, który był cały ze złota i wysadzany był brylantami.
Wskazówki pokazywały południe i słoń czekał, kiedy zegar wybije godzinę dwunastą, ale nagle wyskoczyła z niego mała kukułka i płacząc powiedziała, że zły lis ukradł im cyfry z godziną dwunastą. Kukułka miała bardzo smutny głos.
Lis poprzestawiał też wszystkie zegary. Teraz każdy zegar chodzi inaczej. Dzieci spóźniały się do zegarowego przedszkola, panie kucharki nie ugotowały obiadu na czas i dzieci były głodne, pociągi nie odjeżdżały o właściwej godzinie, ludzie spóźniali się do pracy lub przychodzili za wcześnie, pani doktor nie przyszła na czas do przychodni i chore dzieci długo czekały.
Słoniowi żal się zrobiło kukułki i mieszkańców miasta. Postanowił złapać lisa i ukarać go. Kukułka uśmiechnęła się i powiedziała, że nie tak łatwo złapać lisa, straci dużo czasu, a tu w mieście jest duży bałagan przez to, że każdy zegar chodzi inaczej. Ale największy kłopot w tym, że nie wiadomo, która godzina jest naprawdę. Nagle słoń przypomniał sobie, że ma w torbie zegarek, zegarek elektroniczny, który chodzi bardzo dokładnie. Kukułka bardzo się ucieszyła, wyjęła z torebki wielki klucz i chodziła od domu do domu nakręcając zegary. Słoń szedł za nią i ustawiał wskazówki na jednakową godzinę. W mieście od razu zrobiło się wesoło. Dzieci pobiegły do przedszkola, pani kucharka zabrała się za gotowanie obiadu, pani doktor pobiegła szybko do przychodni, pociąg do Wahadłowa odszedł o oznaczonej godzinie.
Słoń pożegnał się z kukułką i ruszył w stronę domu. Był smutny, żal mu było rozstawać się z kukułką i zegarowym miastem. Gdy tak szedł smutny ulicami, zegary tykały jakby w rytm jego serca. Doszedł tak do granic tego królestwa, było gorąco, więc wykąpał się w zegarowej sadzawce. Nagle zza krzaków zobaczył lisa, złapał go swoją trąbą i wsadził do torby. Wyniósł go daleko poza granice Krainy Zegarów, która ogrodzona była płotem z zegarowych wskazówek.
W Krainie Zegarów zapanował spokój i porządek.
Nagle słoń obudził się w ogrodzie zoologicznym, noc dobiegła końca i zewsząd dobiegało chrapanie śpiących zwierząt, a pośród tego chrapania słoń usłyszał tykanie zegara na bramie.
Podszedł do niego, a zegar pozdrowił go cichutkim dzwonieniem.
- Rozmowa na temat treści bajki.
- Do jakiego miasta przyszedł słoń? Jak wyglądało to miasto? Jak nazywały się ulice w mieście? Kogo spotkał słoń? Co wydarzyło się w mieście? W jaki sposób słoń pomógł kukułce i innym mieszkańcom miasta? Co się okazało, kiedy noc dobiegła końca?
- Do czego służą nam zegary? Co by było, gdybyśmy nie mieli zegarów lub mieli zepsute zegary?
- Kto naprawia zepsute zegary? Rozmowa na temat pracy zegarmistrza.
- Oglądanie obrazków - starych i współczesnych czasomierzy (np. klepsydra, zegar słoneczny, zegar z kukułką, budzik, zegarek na rękę, zegarek elektroniczny).
- Można również obejrzeć krótki filmik edukacyjny:
„HISTORIA ZEGARA” (YouTube)
https://www.youtube.com/watch?v=gESdVXEUSVs
„O KTÓREJ GODZINIE…” - ZABAWA DYDAKTYCZNA
- Pokaz zegara,
- Nazywanie znanych dzieciom cyfr,
- Ustawianie wskazówek zegara na pełnych godzinach. Objaśnienie, która wskazówka pokazuje godziny, a która minuty.
- O której godzinie:
- Budzimy się?
- O godzinie 8:00.
- Jemy śniadanie?
- O godzinie 9:00.
- Mamy zajęcia w przedszkolu?
- O godzinie 10:00
- Jemy obiad?
- O godzinie 12:00.
- itd.
- Chcesz dowiedzieć się, jak wygląda dzień Lulka, co Lulek robi o której godzinie? Możesz obejrzeć film edukacyjny:
„ZEGAR LULKA”. RYMOWANKI DLA DZIECI. LULEK TV https://www.youtube.com/watch?v=WSqtd2Ny8mg
WYKONANIE ĆWICZEŃ W KARTACH PRACY:
Dzieci 6-l. – KP4, s. 60:
- „Sen Trampolinka” – czytanie wyrazów, rysowanie obrazka;
- Odczytywanie i pisanie sylab po śladzie.
Dzieci 5-l. – KP4, s. 46:
- Sen Trampolinka” – czytanie wyrazów, rysowanie obrazka;
- Próby pisania sylab, składających się z poznanych dotąd liter.
- Propozycja dla dzieci zainteresowanych historią powstania zegarów:
EDUKREDKA – „HISTORIA ZEGARA”. FILM EDUKACYJNY DLA DZIECI. (YouTube)
https://www.youtube.com/watch?v=EoU1B96dBSI
Film przedstawia historię powstania zegarów, przybliża sposoby odmierzania czasu w starożytności oraz zegary współczesne. Prezentuje różne rodzaje zegarów i historię ich powstania. Objaśnia, ile czasu trwa doba, godzina, pół godziny, minuta. Prezentuje ciekawostki związane z upływem czasu.
KOLOROWANIE OBRAZKA – „ZEGARMISTRZ”
POZDRAWIAMY WAS, KOCHANE TYGRYSKI
PANI
OLA I PANI LUCYNKA 😊
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz