wtorek, 6 kwietnia 2021

7.04.2021r. /ŚRODA/ KRASNOLUDKI I SMERFY

                                                 „Dzień i noc”

Dzień dobry. Zapraszam do wspólnej zabawy.                                                                        Przygotowane zadania zawierają treści przeznaczone zarówno dla czterolatków         i pięciolatków.  Rodzice dzieci czteroletnich mogą wybrać do realizacji kilka zadań .

I. Rozpoczynamy od zabawy „Na palcach, na piętach”, będziemy ćwiczyć umiejętność utrzymywania równowagi /dzieci  chodzą po kole na piętach kiedy rodzice klaszczą, na paluszki przechodzą , gdy rodzice zaczynają mówić: raz, dwa, trzy, cztery…/. Zapraszam do zabawy muzyczno- ruchowej  „Muzyczne stop”  https://www.youtube.com/watch?v=ronZO0kOt9o                                        

Drogie pięciolatki wykonajcie ćwiczenia w Kartach Pracy KP3 (ćw. 1 i ćw. 2, s. 66).

II. Drogie dzieci spróbujcie rozwiązać zagadki przeczytane przez Rodziców

Żółte, okrągłe, wysoko na niebie.                                                                                                     Wysyła promienie do mnie i do ciebie. (słońce)

Bywa kulisty, bywa jak rożek.                                                                                                                  Pojawia się nocą w srebrzystym kolorze. (księżyc)

Rozsypane po niebie nocą                                                                                                                        w złocistym kolorze do nas migocą. (gwiazdy)

Bardzo proszę aby dzieci pokolorowały kształty Słońca i Księżyca , następnie spróbowały je samodzielnie wyciąć /Rodzice mogą pomóc, jeśli jest potrzeba/.  Rodziców proszę o rozcięcie przygotowanego słońca i księżyca na kilka części        /4-latki na 5; 5-latki na 7/. Drogie dzieci układankę , która powstała spróbujcie złożyć   i nakleić na niebieskie kartki /można na białe/


Drodzy Rodzice przeczytajcie dzieciom wiersz "Dzień i noc" Doroty Gellner.  Jednocześnie spróbujcie tak manipulować /podnosi w górę i opuszczać na dół/ sylwetami słońca i księżyca przygotowanymi przez dzieci, aby zilustrować treść utworu.

Dzień to godzin ilość spora –

trwa od rana do wieczora.

Od wieczora zaś do rana

rządzi noc – w sto gwiazd ubrana.

Rano wszyscy wstają z łóżek,

lewą albo prawą nogą,

choć niektóre straszne śpiochy

do południa wstać nie mogą!

Rano jemy co? Śniadanie!

A w południe co? Obiadek!

Dwa obiadki je łakomczuch,

pół obiadku kto? Niejadek!

Po południu – podwieczorek

można zjeść, lecz niekoniecznie,

a wieczorem co? Kolację!

I czas iść do łóżka grzecznie.

W nocy jeść już nie należy.

W nocy raczej spać wypada.

Nikt nie skacze, każdy leży,

a noc wkoło sny rozkłada.

Gdy po nocy świt zaświta,

słońce wzejdzie i dzień wstanie,

znowu z łóżek wyskoczymy

i będziemy jeść śniadanie.

„O jakiej porze dnia?” Drogie Dzieci spróbujcie określić, kiedy wykonuje się pewne czynności, rano czy wieczorem. Podnieście kartkę ze słońcem lub z księżycem (albo obie jednocześnie).  A Was drodzy Rodzice proszę o odczytanie zdań:

Budzimy się.

Kładziemy się spać.

Myjemy zęby.

Jemy obiad.

Śnimy.

Bawimy się na placu zabaw.

Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu wyjaśniającego następstwa dnia i nocy   https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k

„Kiedy jest dzień – bawię się, kiedy jest noc – śpię”- zabawa z muzyką. Drodzy rodzice proszę włączyć ulubioną piosenkę  Waszego dziecka. Umówcie się, że kiedy gra muzyka jest dzień i dziecko może tańczyć , skakać . Kiedy muzyka cichnie jest noc        i dzieci idą spać, kładą się na dywanie i zamykają oczy. Powtórzcie zabawę kilka razy naciskając pauzę w trakcie słuchania piosenki.

Drogie dzieci zastanówcie się kto nie śpi  nocą. Posłuchajcie opowiadania czytanego przez Rodzica i spróbujcie odpowiedzieć na kilka pytań.

Jak Janek Skowronek chciał wygrać konkurs

– Co tu zrobić? – zastanawiał się Janek Skowronek.

Zastanawiał się dlatego, że już jutro miał się odbyć konkurs „Jak oni ćwierkają?”,          a Janek nadal nie miał nikogo do pary.

W zeszłym roku w konkursie mogli brać udział wszyscy i Janek pewnie by wygrał, gdyby nie Jarek Kanarek i ta jego

dość nieciekawa piosenka „Tiu, tiu, tiu”. W tym roku w konkursie mogły występować tylko zespoły. Janek chciał zaprosić

do wspólnego śpiewania Janusza Słowika, ale Janusz właśnie dziś postanowił wystąpić z zespołem żab „Nenufar”, więc

Janek musiał sobie szybko znaleźć kogoś innego.

– Nie ma mowy, żeby Kanarek wygrał i w tym roku – mamrotał do siebie Janek. – Co robić?

Z tego wszystkiego nie poszedł spać jak zwykle o siódmej wieczorem, tylko zasiedział się do późna. Wtedy coś zahukało

mu nad głową.

– A kto to? – spytał przestraszony Janek.

– Sylwia Sowa – powiedziała sowa, która jak zwykle zbudziła się o ósmej wieczorem       i wyszła ze swojej dziupli. – A ty

jesteś ten sławny skowronek?

– Owszem – przyznał Janek, któremu bardzo pochlebiło to, że nawet nocne ptaki o nim słyszały.

– Podziwiam cię od dawna! – ucieszyła się Sylwia. – Mam twoje wszystkie płyty!

I tak sobie przyjemnie rozmawiali, aż w końcu Janek doszedł do wniosku, że właściwie mógłby wystąpić na konkursie

z Sylwią. Co prawda nie miała zbyt pięknego głosu, ale to jej „hu, hu” dobrze pasowało do jego piosenki. Sylwia bardzo się ucieszyła z propozycji i nawet zdążyli przećwiczyć piosenkę, ale potem wybiła dziewiąta i Janek

zrobił się okropnie śpiący.

– No, to ja już lecę – powiedział. – Do zobaczenia. Konkurs zaczyna się o dwunastej    w południe w Ptasim Domku Kultury!

I poleciał. Nie zauważył, że Sylwia Sowa się zaniepokoiła i coś do niego woła…

O dwunastej Janek czekał przed Ptasim Domkiem Kultury, ale Sylwii nigdzie nie było. Mijały minuty, potem godziny,

potem konkurs się skończył, a Janek ciągle był sam.

– No, niech ja spotkam tę sowę – mamrotał do siebie, strasznie zły. – Nie wiedziałem, że to taki ptaszek!

Czekał tak do siódmej wieczorem, a potem zachciało mu się spać, więc wrócił do siebie. I nigdy się nie dowiedział,

dlaczego Sylwia nie przyleciała na spotkanie…

A wy jak myślicie?

Drodzy Rodzice po przeczytaniu opowiadania porozmawiajcie z Dzieckiem o jego treści zadając następujące pytania:

Jakie zwierzęta są bohaterami opowiadania?

O jakiej porze dnia spotkali się skowronek i sowa?

Co Janek Skowronek zaproponował sowie Sylwii?

Kiedy miał się odbyć konkurs?

Jak myślicie, dlaczego sowa nie przyleciała na spotkanie?                                                                         

Jakie znacie inne zwierzęta, które w dzień śpią, a w nocy są aktywne?

Drogie czterolatki proszę o  Wykonanie ćwiczenia z KP3, k. 59 – utrwalającego nazwy zwierząt prowadzących nocny lub dzienny tryb życia.

Zapraszam na przerywnik muzyczno- ruchowy  „Ciuciu  ła”                                        https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=QaCxzdZfBLM&pli=1

Zapraszam Was do zabawy ćwiczącej dykcję „Głośno, cicho”. Drogie dzieci powtarzajcie za Rodzicem sylaby, np.: mamamama, memememe, mumumumu, mimimimi. Rodzic jak prawdziwy dyrygent – będzie pokazywał, czy mają być one wypowiadane głośno, czy cicho, coraz głośniej, czy coraz ciszej, pokaże to ruchem dłoni:

-dłonie blisko siebie – cicho

-dłonie rozsunięte na szerokość rąk – bardzo głośno

-dłonie rozsuwające się – coraz głośniej

-dłonie przybliżające się do siebie – coraz ciszej.

Drogie Dzieci zastanówcie się, które słowa kojarzą się Wam z ciszą lub ją oznaczają (cicho sza!, ciii, sza!, cyt!, pst! itp.)

A które z hałasem, z czymś głośnym, z krzyczeniem czy wołaniem (hop, hop!, hurra!, hej!, łup!, tup!, bach! itp.)

Drodzy Rodzice wytłumaczcie dzieciom, że są to wyrazy dźwiękonaśladowcze.

III. Zapraszam do zabawy  „Osiem kartek” .Drodzy Rodzice przygotujcie  8 kartek A4     z wypisanymi  cyferkami od 1-8. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=2omyFQHN0p0&pli=1

Drogie pięciolatki wykonajcie ćwiczenie w Kartach Pracy  KP3 (ćw. 1, s. 68)

Powodzenia i dobrej zabawy. Pani Ania.

  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz