wtorek, 6 kwietnia 2021

 

TYGRYSKI -

07.04.2021. (środa)

BLOK TEMATYCZNY: DZIEŃ I NOC

TEMAT DNIA: PO NOCY BĘDZIE DZIEŃ

 

WYKONANIE ZADAŃ W KARTACH PRACY:

Dzieci 5-l. - KP3, s. 42:

- kolorowanie obrazków, w których nazwach występuje głoska: n; zaznaczanie miejsca głoski n w wyrazach na kolor niebieski;

- Wyszukiwanie i zaznaczanie litery: n,N w wyrazach; próby odczytywania wyrazów.

Dzieci 6-l. – KP4, s. 59:

- Układanie i odczytywanie wyrazów z sylab zapisanych na takich samych serwetkach;

- N jak niezapominajki – Kolorowanie obrazka wg wzoru.

 

„POGODNE ĆWICZENIA W PODSKOKACH.” Rytmika dla dzieci.

https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE

- Sprawne reagowanie na sygnały dźwiękowe – muzyczne (słońce, burza, deszczyk); poruszanie się zgodnie z podanym rytmem.

 

 „DZIEŃ I NOC” – WIERSZ AGATY DZIECHCIARCZYK

Dzień i noc, noc i dzień,

Raz jest jasno, raz jest cień.

Nasza Ziemia, jak piłeczka,

Świeci na nią żaróweczka.

 

Tą żarówką nasze Słońce

Żółte, jasne i gorące.

Daje ciepło, daje światło,

Gdy go nie ma, wszystko zgasło.

 

Przyszła nocka – ciemna dama,

Lecz się nie bój, nie jest sama.

Złote gwiazdy ma ze sobą,

Które nieba są ozdobą.

 

Ma też pani nocka księżyc,

Czasem rożek, czasem w pełni.

Gdy na niebo spojrzysz w nocy,

Jego widok cię zaskoczy.

 

Słońce świeci, wstają dzieci,

Nowy dzionek znowu leci.

Z drugiej strony, śpią już brzdące,

Poszło spać gorące Słońce.

 

Tam jest nocka moi mili,

Światło właśnie już zgasili.

Jedna strona oświetlona,

Druga w nocy pogrążona.

 

Gdy ta nocka już widnieje,

To ta jasna w mig ciemnieje.

I tak kręci się nasz świat

Wokół Słońca … miliony lat.

 

Raz jest ciemno, raz jest jasno,

Światła są, lub światła gasną.

Dzień i noc się ciągle kręcą

Wokół Słońca – Ziemia z chęcią.

 

- Rozmowa na temat treści wiersza:

- Jak to się dzieje, że mamy dzień i noc?

- Co widać w dzień na niebie, a co w nocy?

- Co świeci nocą na niebie?

- Propozycja obejrzenia filmu edukacyjnego: „Dzień i noc”.

 

DZIEŃ I NOC – FILM EDUKACYJNY. You Tube

https://www.youtube.com/watch?v=nZEXAIa012o

 

DOŚWIADCZENIE Z GLOBUSEM – „DZIEŃ I NOC”

Pomoce: globus i latarka

- Wyszukanie na globusie zarysu Europy (Polski). Wskazanie i nazwanie innych kontynentów. Zaświecenie latarki – Słońca nad Europą (Polską). Wyciąganie przez dzieci wniosków na podstawie obserwacji:

- Jeśli w Polsce, na naszej półkuli, świeci słońce, to co dzieje się na drugiej półkuli?

- Obracanie globusa, świecąc na niego nieruchomo latarką  - Zwrócenie uwagi na to, że gdy na jednej półkuli jest dzień, na drugiej panuje noc.

 

„KOŁO DNIA I NOCY” - wycinanka z papieru kolorowego lub rysowanie kredkami

- odrysowanie i wycięcie kształtu koła z bloku technicznego, złożenie na połowę;

- pokolorowanie lub wyklejenie połowy koła na niebiesko, drugiej na czarno;

- wycięcie i przyklejenie elementów słońca, księżyca, gwiazd.

 


 

 

PRZYPOMNIENIE PIOSENKI PT.: „PROMYK SŁOŃCA”

https://www.youtube.com/watch?v=KK8dHGsQ5fk

- Obrazowanie ruchem tekstu piosenki.

 

PROMYK SŁOŃCA

Promyk słońca wyjrzał zza chmury

I zobaczył świat szaro- bury,

I pomyślał, kto tu pomoże?

Świat taki szary być nie może.

 

Ref.: Kto obudzi pąki kwiatów? Wiosna!

Kto pokaże gniazda ptakom? Wiosna!

Kto wygoni misia z nory? Wiosna!

Zazieleni pola, bory?

 

Promyk słońca spotkał wiosenkę

I zaśpiewał dla niej piosenkę.

Daj wiosenko kwiatów troszeczkę

I obudź misia, obudź rzeczkę.

 

Ref.: Kto obudzi pąki kwiatów…

 

I wiosenka go posłuchała,

Kolorowe kwiaty dała,

Zabłysnęła w krąg kolorami

I już zostanie teraz z nami.

 

Ref.: Obudziła pąki kwiatów. Wiosna!

Pokazała gniazda ptakom. Wiosna!

Wygoniła misia z nory. Wiosna!

Ożywiła pola, bory.

 

SŁUCHANIE LITERATURY DZIECIĘCEJ:

- BAJKA: „JAK NASZA MAMA ZREPEROWAŁA KSIĘŻYC” JOANNY PAPUZIŃSKIEJ

https://www.youtube.com/watch?v=afs_YiJ0iiQ

 

Dzieci 5- letnie - karty pracy KP4, s.48 

- Historyjka obrazkowa – Opowiadanie treści historyjki, zwrócenie uwagi na budowanie wypowiedzi całozdaniowych.

 

JAK NASZA MAMA ZREPEROWAŁA KSIĘŻYC

Mama opowiadała potem, że obudziła się w nocy, bo księżyc świecił jej prosto w twarz. Wstała z łóżka, aby zasłonić okno. I wtedy usłyszała, że ktoś pochlipuje na dworze. Więc wyjrzała oknem, ciekawa, co tam się dzieje. I zobaczyła, że księżyc świeci na niebie z bardzo smutną miną, a po brodzie, osłoniętej małą, białą chmurką płyną mu łzy.

- Co ci się stało? – spytała nasza mama. – Dlaczego płaczesz?

- Buuu…! – rozpłakał się wtedy księżyc na cały głos. Chciałem zobaczyć, jak wygląda z bliska wielkie miasto, spuściłem się na dół, zaczepiłem o wysoką wieżę, i obtłukłem sobie rożek!

Księżyc odsłonił białą chmurkę i mama zobaczyła, że ma odtrącony dolny róg. Wyglądał zupełnie, jak nadłamany rogalik.

- Co to będzie! – lamentował księżyc. – Kiedy zrobię się znów okrągły, będę wyglądał, jak plasterek sera nadgryziony przez myszy! Wszyscy mnie wyśmieją!

- Cicho – powiedziała mu mama. – Cicho, bo pobudzisz dzieci. Chodź tu na balkon, połóż się na leżaku i poświeć mi, a ja spróbuję wymyślić jakąś radę na twoje zmartwienie.

Księżyc podpłynął do balkonu i ułożył się ostrożnie na leżaku. A mama założyła szlafrok, pantofle i poszła do kuchni. Cichutko wyciągnęła stolnicę, mąkę, jaja, śmietanę i zagniotła wielki kawał żółciutkiego ciasta. Z tego ciasta ulepiła rożek, taki, jakiego brakowało księżycowi.

- Siedź teraz spokojnie – powiedziała – to ci przyprawię ten twój nieszczęsny rożek.

Okleiła mama księżycowi brodę ciastem równiutko i wylepiła taki sam rożek, jak ten, co się obtłukł. Potem wzięła jeszcze parę skórek pomarańczowych i tymi skórkami, jak plastrem, przylepiła ciasto do księżyca.

- Gotowe! – powiedziała – Za kilka dni rożek ci przyrośnie i będziesz mógł te plasterki wyrzucić. Ale pamiętaj, na drugi raz nie bądź gapą, omijaj sterczące dachy i wysokie wieże. Przecież mogłeś się rozbić na kawałki!

 

SERDECZNE POZDROWIENIA 

OD PANI OLI I PANI LUCYNKI  😄

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz