TYGRYSKI -
07.04.2021. (środa)
BLOK TEMATYCZNY: DZIEŃ I NOC
TEMAT DNIA: PO NOCY BĘDZIE DZIEŃ
WYKONANIE ZADAŃ W KARTACH PRACY:
Dzieci 5-l. - KP3, s. 42:
- kolorowanie obrazków, w których nazwach występuje głoska: n; zaznaczanie miejsca głoski n w wyrazach na kolor niebieski;
- Wyszukiwanie i zaznaczanie litery: n,N w wyrazach; próby odczytywania wyrazów.
Dzieci 6-l. – KP4, s. 59:
- Układanie i odczytywanie wyrazów z sylab zapisanych na takich samych serwetkach;
- N jak niezapominajki – Kolorowanie obrazka wg wzoru.
„POGODNE ĆWICZENIA W PODSKOKACH.” Rytmika dla dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE
- Sprawne reagowanie na sygnały dźwiękowe – muzyczne (słońce, burza, deszczyk); poruszanie się zgodnie z podanym rytmem.
„DZIEŃ I NOC” – WIERSZ AGATY DZIECHCIARCZYK
Dzień i noc, noc i dzień,
Raz jest jasno, raz jest cień.
Nasza Ziemia, jak piłeczka,
Świeci na nią żaróweczka.
Tą żarówką nasze Słońce
Żółte, jasne i gorące.
Daje ciepło, daje światło,
Gdy go nie ma, wszystko zgasło.
Przyszła nocka – ciemna dama,
Lecz się nie bój, nie jest sama.
Złote gwiazdy ma ze sobą,
Które nieba są ozdobą.
Ma też pani nocka księżyc,
Czasem rożek, czasem w pełni.
Gdy na niebo spojrzysz w nocy,
Jego widok cię zaskoczy.
Słońce świeci, wstają dzieci,
Nowy dzionek znowu leci.
Z drugiej strony, śpią już brzdące,
Poszło spać gorące Słońce.
Tam jest nocka moi mili,
Światło właśnie już zgasili.
Jedna strona oświetlona,
Druga w nocy pogrążona.
Gdy ta nocka już widnieje,
To ta jasna w mig ciemnieje.
I tak kręci się nasz świat
Wokół Słońca … miliony lat.
Raz jest ciemno, raz jest jasno,
Światła są, lub światła gasną.
Dzień i noc się ciągle kręcą
Wokół Słońca – Ziemia z chęcią.
- Rozmowa na temat treści wiersza:
- Jak to się dzieje, że mamy dzień i noc?
- Co widać w dzień na niebie, a co w nocy?
- Co świeci nocą na niebie?
- Propozycja obejrzenia filmu edukacyjnego: „Dzień i noc”.
DZIEŃ I NOC – FILM EDUKACYJNY. You Tube
https://www.youtube.com/watch?v=nZEXAIa012o
DOŚWIADCZENIE Z GLOBUSEM – „DZIEŃ I NOC”
Pomoce: globus i latarka
- Wyszukanie na globusie zarysu Europy (Polski). Wskazanie i nazwanie innych kontynentów. Zaświecenie latarki – Słońca nad Europą (Polską). Wyciąganie przez dzieci wniosków na podstawie obserwacji:
- Jeśli w Polsce, na naszej półkuli, świeci słońce, to co dzieje się na drugiej półkuli?
- Obracanie globusa, świecąc na niego nieruchomo latarką - Zwrócenie uwagi na to, że gdy na jednej półkuli jest dzień, na drugiej panuje noc.
„KOŁO DNIA I NOCY” - wycinanka z papieru kolorowego lub rysowanie kredkami
- odrysowanie i wycięcie kształtu koła z bloku technicznego, złożenie na połowę;
- pokolorowanie lub wyklejenie połowy koła na niebiesko, drugiej na czarno;
- wycięcie i przyklejenie elementów słońca, księżyca, gwiazd.
PRZYPOMNIENIE PIOSENKI PT.: „PROMYK SŁOŃCA”
https://www.youtube.com/watch?v=KK8dHGsQ5fk
- Obrazowanie ruchem tekstu piosenki.
PROMYK SŁOŃCA
Promyk słońca wyjrzał zza chmury
I zobaczył świat szaro- bury,
I pomyślał, kto tu pomoże?
Świat taki szary być nie może.
Ref.: Kto obudzi pąki kwiatów? Wiosna!
Kto pokaże gniazda ptakom? Wiosna!
Kto wygoni misia z nory? Wiosna!
Zazieleni pola, bory?
Promyk słońca spotkał wiosenkę
I zaśpiewał dla niej piosenkę.
Daj wiosenko kwiatów troszeczkę
I obudź misia, obudź rzeczkę.
Ref.: Kto obudzi pąki kwiatów…
I wiosenka go posłuchała,
Kolorowe kwiaty dała,
Zabłysnęła w krąg kolorami
I już zostanie teraz z nami.
Ref.: Obudziła pąki kwiatów. Wiosna!
Pokazała gniazda ptakom. Wiosna!
Wygoniła misia z nory. Wiosna!
Ożywiła pola, bory.
SŁUCHANIE LITERATURY DZIECIĘCEJ:
- BAJKA: „JAK NASZA MAMA ZREPEROWAŁA KSIĘŻYC” JOANNY PAPUZIŃSKIEJ
https://www.youtube.com/watch?v=afs_YiJ0iiQ
Dzieci 5- letnie - karty pracy KP4, s.48
- Historyjka obrazkowa – Opowiadanie treści historyjki, zwrócenie uwagi na budowanie wypowiedzi całozdaniowych.
JAK NASZA MAMA ZREPEROWAŁA KSIĘŻYC
Mama opowiadała potem, że obudziła się w nocy, bo księżyc świecił jej prosto w twarz. Wstała z łóżka, aby zasłonić okno. I wtedy usłyszała, że ktoś pochlipuje na dworze. Więc wyjrzała oknem, ciekawa, co tam się dzieje. I zobaczyła, że księżyc świeci na niebie z bardzo smutną miną, a po brodzie, osłoniętej małą, białą chmurką płyną mu łzy.
- Co ci się stało? – spytała nasza mama. – Dlaczego płaczesz?
- Buuu…! – rozpłakał się wtedy księżyc na cały głos. Chciałem zobaczyć, jak wygląda z bliska wielkie miasto, spuściłem się na dół, zaczepiłem o wysoką wieżę, i obtłukłem sobie rożek!
Księżyc odsłonił białą chmurkę i mama zobaczyła, że ma odtrącony dolny róg. Wyglądał zupełnie, jak nadłamany rogalik.
- Co to będzie! – lamentował księżyc. – Kiedy zrobię się znów okrągły, będę wyglądał, jak plasterek sera nadgryziony przez myszy! Wszyscy mnie wyśmieją!
- Cicho – powiedziała mu mama. – Cicho, bo pobudzisz dzieci. Chodź tu na balkon, połóż się na leżaku i poświeć mi, a ja spróbuję wymyślić jakąś radę na twoje zmartwienie.
Księżyc podpłynął do balkonu i ułożył się ostrożnie na leżaku. A mama założyła szlafrok, pantofle i poszła do kuchni. Cichutko wyciągnęła stolnicę, mąkę, jaja, śmietanę i zagniotła wielki kawał żółciutkiego ciasta. Z tego ciasta ulepiła rożek, taki, jakiego brakowało księżycowi.
- Siedź teraz spokojnie – powiedziała – to ci przyprawię ten twój nieszczęsny rożek.
Okleiła mama księżycowi brodę ciastem równiutko i wylepiła taki sam rożek, jak ten, co się obtłukł. Potem wzięła jeszcze parę skórek pomarańczowych i tymi skórkami, jak plastrem, przylepiła ciasto do księżyca.
- Gotowe! – powiedziała – Za kilka dni rożek ci przyrośnie i będziesz mógł te plasterki wyrzucić. Ale pamiętaj, na drugi raz nie bądź gapą, omijaj sterczące dachy i wysokie wieże. Przecież mogłeś się rozbić na kawałki!
SERDECZNE POZDROWIENIA
OD PANI OLI I PANI LUCYNKI 😄
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz