BARIERY KOMUNIKACYJNE
(PRZYKŁADY)
|
MOŻLIWE REAKCJE DZIECI
|
OSĄDZANIE
|
KRYTYKOWANIE, OSĄDZANIE, OBWINIANIE
(Czy ty naprawdę nic nie rozumiesz? / Jesteś niestaranny.)
|
dziecko na podstawie oceny i osądu kształtuje swój obraz samego siebie, dziecko może uwierzyć, że jest małowartościowe, poza tym ostra krytyka wywołuje kontrkrytykę, obronę, budzi wrogie uczucia wobec osoby oceniającej;
|
OBRAŻANIE, WYMYŚLANIE, OŚMIESZANIE, ZAWSTYDZANIE
(To dlatego, że jesteś leniwa. / Straciłeś rozum, czy co?)
|
najczęstszą reakcją dziecka jest chęć rewanżu, słowny atak;
|
ORZEKANIE, INTERPRETOWANIE, ANALIZOWANIE, STAWIANIE DIAGNOZY
(Ciebie w ogóle ten temat nie interesuje. / To nie jest twoja sprawa. / To przecież dla twojego dobra.)
|
jeżeli analiza, czy interpretacja jest poprawna, dziecko może czuć się zażenowane, jeżeli jest błędna będzie ono się irytować niesprawiedliwym obwinianiem;
|
CHWALENIE POŁĄCZONE Z OCENĄ, APROBOWANIE, CHWALENIE
(Gdybyś się trochę postarał, to na pewno wyszło by ci to lepiej. / Jesteś świetny w tym co robisz, to może zrobiłbyś ten projekt i dla mnie? / Masz takie możliwości, żebyś się jeszcze chciał do tego przyłożyć. )
|
bywają sytuacje, że pochwała przyjmowana jest przez dziecko jako manipulacja;
|
DECYDOWANIE
|
ROZKAZYWANIE, ZARZĄDZANIE, KOMENDEROWANIE
( Będziesz wykonywała tę pracę tak, jak ci mówię. / Zostaw to, nie będziesz już tego robił)
|
dziecko oburza się i gniewa oraz ujawnia wrogie uczucia, czasem atak wściekłości, próby agresji, stawianie oporu;
|
GROŻENIE, OSTRZEGANIE, UPOMINANIE
(Jeśli tego nie zrobisz.../ Jeżeli im o tym powiesz, to...)
|
dziecko często doznaje pokusy zrobienia czegoś, przed czym było przestrzegane, tylko dlatego, aby osobiście sprawdzić, czy nastąpią zapowiadane skutki;
|
MORALIZOWANIE, PRZEKONYWANIE, WYGŁASZANIE KAZAŃ
(Powinieneś to zrobić. / Kiedy ja byłam w twoim wieku to już byłam odpowiedzialna. / Jak dorośniesz, będziesz zadowolony, że się tego nauczyłeś.)
|
często dzieci na słowa "powinieneś", "musisz" reagują oporem i obroną;
|
NADMIERNE / NIEWŁAŚCIWEWYPYTYWANIE, BADANIE, INDAGOWANIE
(Gdzie?...Z kim..../ Co wy tam robiliście, a może piliście piwo?)
|
może zdradzać brak zaufania, podejrzliwość dorosłych wobec dzieci, wywoływać u nich poczucie ograniczenia wolności
|
UCIEKANIE OD CUDZYCH PROBLEMÓW
|
DORADZANIE, DYKTOWANIE ROZWIĄZAŃ
(Najlepiej by było gdybyś... )
|
takie wypowiedzi mogą wpłynąć na wytworzenie się zależności i rezygnacji z własnego myślenia;
|
ZMIENIANIE TEMATU, ROZWESELANIE, ZABAWIANIE
(Jaką dyscyplinę sportu uprawiasz? / Mam problem.../ Widziałeś to cacko?)
|
reagowanie żartami może wytworzyć u dziecka poczucie urazy i odepchnięcia, zmiana tematu poczucie, że się nim nie interesujemy;
|
LOGICZNE ARGUMENTOWANIE, ROBIENIE WYRZUTÓW, POUCZANIE
( Możesz mieć lepsze wyniki, ale musisz więcej ćwiczyć. / Wszędzie czają się źli ludzie, taki już jest ten świat)
|
logika i rzeczywistość wywołują często obronę i niechęć, dlatego dzieci bronią swoich pozycji i nie rezygnują z nich do końca;
|
POCIESZANIE, USPOKAJANIE
( Wszystko będzie dobrze... / Nie martw się.)
|
uspokajanie dziecka, które czuje się czymś wytrącone z równowagi, często przekonuje je po prostu o tym, że nie jest rozumiane;
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz