GRUPA
„TYGRYSKI” 22.06. - 30.06.2020.
BLOK
TEMATYCZNY: WKRÓTCE
WAKACJE
„WAKACYJNY
BAGAŻ” – ZABAWA DYDAKTYCZNA
Rodzic
wymienia miejsca, gdzie można pojechać na wakacje, a dzieci mówią,
co należy zabrać w dane miejsce, np. morze – kostium kąpielowy,
koc, łopatka, wiaderko; góry – kurtka, traperki, plecak; las –
lornetka, atlas, namiot.
KARTY
PRACY:
-
Dzieci 6- letnie,
cz.5, s.55 - Czytanie wyrazów. Kolorowanie walizek i plecaków
z wyrazami, kojarzącymi się z podróżą.
-
Dzieci 5- letnie,
cz.4, s. 55 – Zaznaczenie ubrań i przedmiotów potrzebnych w
upalny dzień.
„DZIEŃ
NAD MORZEM" - OPOWIEŚĆ RUCHOWA
-
Rodzice opowiadają, a dzieci wyrażają ruchem treść opowieści:
Spędzimy
jeden dzień nad morzem. Śpicie sobie smacznie (dzieci kładą się
na dywanie), a tu słychać głos mamy: „Pobudka!” Wstajecie,
przeciągacie się, biegniecie do łazienki. Potem wychodzicie na
zewnątrz na poranną gimnastykę (dziecko proponuje ćwiczenia).
Wracacie do pokoju, ścielicie łóżka, idziecie wziąć prysznic,
ubieracie i idziecie na śniadanie. Po śniadaniu zakładacie
kostiumy kąpielowe i idziecie nad morze. Tam kąpiecie się, robicie
budowle z piasku, opalacie się. Wracacie na obiad. Po obiedzie –
leżakowanie. Czytacie książki, gracie w gry planszowe. Następnie
wspólnie z rodzicami wychodzicie na spacer po mieście. Trafiliście
do parku linowego, tu wspinacie się po linie, przechodzicie po
ruchomej kładce, chodzicie na czworakach w tunelu. Wracacie, jecie
kolację. Teraz już tylko mycie, oglądanie bajki i…
-
Dzieci dopowiadają i demonstrują proponowaną czynność.
„WAKACJE"
- WIERSZ JERZEGO SKOKOWSKIEGO
Jeśli
mowa o sprawach radosnych,
Do
których się tęskni, na które się czeka,
To
chyba każdy przyzna mi rację,
Że
szczególną satysfakcję sprawiają mu wakacje -
Coś,
co cieszy na ogół każdego człowieka.
Nawet
ci, co rzadko się śmieją,
Co
już z natury są ponurzy -
Latem
też weseleją
I
przestają się chmurzyć.
Nie
sposób, na przykład, nad rzeką , w krzakach,
Spotkać
smętnego ponuraka.
A
czy ktoś widział może
Kogoś
markotnego
Latem,
W
górach,
Lub
nad morzem?
Albo
w lesie, gdzie kukułka kuka,
Lub
na polu, gdzie zając pomyka -
Nie
znajdziesz, choćbyś długo szukał,
Pesymisty
ani melancholika.
Kiedy
w rozkładzie naszych zajęć
jest,
dajmy na to, kolejno:
Pływanie,
Opalanie,
Gra
w piłkę lub inna przyjemność,
Kiedy
dużą przerwą jest cały dzień,
Pracowity
jest nawet leń
I
leniowi czas się nie dłuży,
Choć,
prawdę mówiąc,
Na
wakacje nie zasłużył.
-
Rozmowa
na temat wiersza: Czy
każdego z was cieszą zbliżające się wakacje? Kogo nazywamy
pesymistą? (osoba
widząca świat w ciemnych barwach, nic jej nie cieszy, jest
zasmucona), Kogo
nazywamy melancholikiem? (osoba
smutna, przygnębiona, zamyślona), Jak
nazywa się osoba, która jest zwykle zadowolona, pogodna i wierzy,
że wszystko się ułoży dobrze? (optymista).
„WAKACYJNE
KRAJOBRAZY" – KARTY PRACY - Dzieci 6- letnie:
-
Wyprawka -
Karta nr 22 - Układanie puzzli przedstawiających krajobrazy Polski,
naklejanie puzzli na kartkę.
-
„Miejsca letniego wypoczynku" -
cz.5, s.52 - Uzupełnianie podpisów pod ilustracjami, czytanie
napisów, liczenie wyrazów w zdaniach. Układanie zdań składających
się z 3 wyrazów.
„LATO
- PRZYRODA, WAKACJE, CO ROBIĆ NAD MORZEM I W GÓRACH?" - film
edukacyjny dla dzieci (ABC Zabawa)
CZY
" TYGRYSKI" PAMIĘTAJĄ, ŻE
WE WTOREK – 23 CZERWCA JEST
DZIEŃ
OJCA 😊
Z
tej okazji życzymy wszystkim Tatusiom
spełnienia
marzeń
oraz
dumy i radości z bycia Tatą 😊
Zachęcamy
Was do przygotowania Tatusiom niespodzianki - propozycje poniżej.
-
„LAURKA DLA TATY” -
Dzieci
5- letnie: Wyprawka, k. 26 -
Wykonanie laurki wg instrukcji.
-
„PORTRET TATY”
– można wykonać dowolną techniką.
„RODZINNA
WYCIECZKA" - PIOSENKA
Wyjeżdżamy
na wycieczkę naszym samochodem.
Kiedy
siadam w foteliku, zaczynam przygodę.
Ref.
Rodzinna
wycieczka na czterech kółeczkach.
Zapinamy
pasy, jedziemy na wczasy.
Droga
wije się przez pola, lasy i miasteczka.
Z
mostu widać, jak turyści płyną na łódeczkach.
Ref.
Rodzinna
wycieczka...
Na
poboczu stoją znaki, jazdę ułatwiają.
Dzięki
nim podróżujący cel swój osiągają.
Ref.
Rodzinna
wycieczka...
„RODZINNA
WYCIECZKA" - PIOSENKA - "Śpiewające Brzdące"
„LIST
Z WAKACJI” – WIERSZ TADEUSZA ŚLIWIAKA
Kochani
Rodzice w mieście K.!
Wasz
syn się całkiem dobrze ma.
Oddycha
świeżym powietrzem,
a
kiedy chłodno, śpi w swetrze.
Nie
ma chrypki, kataru
ni
słonecznego udaru.
Śpi
w dzień po obiedzie
od
drugiej piętnaście do trzeciej.
Myje
szyję i nogi.
Nie
wchodzi do wody głębokiej.
I
wstydu wam nie przyniesie,
choć
wychowuje się w lesie.
Jedynie,
co trzeba mu więcej,
to,
proszę Mamy, pieniędzy.
Na
lody śmietankowe.
Na
kino objazdowe.
Na
oranżadę w proszku.
Na
czekoladę gorzką.
Na
chałwę, na dropsy miętowe.
Na
kwaśne mleko – bo zdrowe.
I,
proszę Mamy i Tatki,
na
różne inne wydatki.
Na
koniec serdecznie pozdrawiam
Babcię
i Dziadka z Wrocławia,
i
Ciocię Helę z córkami,
i
kłaniam się Tacie i Mamie.
Wasz
ukochany syn Jacek,
co
nie ma pieniędzy na znaczek.
-
Rozmowa na temat treści wiersza.
-
Ustalenie, co robił chłopiec na wakacjach, czego potrzebował
chłopiec i dlaczego było mu to potrzebne. Zwrócenie uwagi na
elementy humorystyczne wiersza.
WYKONANIE
PRACY PLASTYCZNEJ: „NA WAKACJACH”
-
Dzieci
6- letnie
- Wykorzystanie techniki kolażu: Z kolorowych gazet dzieci wycinają
elementy potrzebne do wykonania pracy. Naklejają je na kartkę,
tworząc kompozycję. Dorysowują brakujące elementy obrazka, tło
itp.
-
Dzieci
5- letnie
– Karta pracy – cz. 4, s.56 – Wykonanie wakacyjnej kartki
techniką kolażu (wykorzystanie dowolnych materiałów
plastycznych).
BEZPIECZNE
WAKACJE NAD WODĄ, W GÓRACH, W LESIE…
ZASADY
ZACHOWANIA SIĘ W LESIE:
-
Rozmowa na temat:
- Co
wolno, a czego nie wolno robić w lesie?
- Co
należy robić ze śmieciami?
- Co
się może stać, gdy na polanie zostawimy szklaną butelkę po soku?
-
Jak powinniśmy się zachować, gdy zobaczymy w lesie dzikie zwierzę?
-
Dzieci
6- letnie, Karty pracy - s. 56:
-
Wypowiedzi dzieci na temat zdarzeń przedstawionych na obrazkach.
Wskazywanie zachowań pozytywnych i negatywnych - Ocena zachowania
dzieci na wycieczce w lesie. Nalepienie uśmiechniętej lub smutnej
buźki. Ćwiczenie grafomotoryczne .
„WĘDRUJEMY
PRZEZ LAS” - ZABAWA RUCHOWA
-
Dzieci poruszają się swobodnie i wykonują polecenia:
Idziemy
bardzo ostrożnie, podnosząc nogi do góry, żeby nie podeptać
roślinek. Nasłuchujemy leśne odgłosy z prawej strony, z lewej
strony. Przeskakujemy przez grube pnie jak zajączki. Wspinamy się
na palce, aby zobaczyć, co dzieje się wysoko w konarach drzew.
Obserwujemy leśne zwierzęta (dzieci naśladują dowolne zwierzęta
leśne). Schylamy się i zbieramy jagody i poziomki.
„LAS"
– UKŁADANIE PUZZLI
-
„Wyprawka” - dzieci 6- letnie,
karta nr 35 - Układanie puzzli przedstawiających las, naklejanie
puzzli na kartkę.
ZASADY
BEZPIECZEŃSTWA W CZASIE BURZY:
„BURZA”
- ZABAWA RUCHOWA
-
Rodzic na środku pokoju kładzie rozłożony parasol i umawia się z
dzieckiem, że pokój to łąka, a parasol to ogromne drzewo. Rodzic
zaczyna opowieść:
Jesteście
na łące, na środku rośnie ogromne drzewo. Bawicie się, biegacie
po łące. Nagle zaczyna grzmieć, nadciąga burza, zaczyna padać
deszcz. Widać błyskawice przeszywające niebo. Pokaż, co wtedy
robisz?
-
Jeżeli dziecko schowa się pod parasolem, rodzic pyta: Dlaczego
schowałeś się pod drzewem? Czy można tak zrobić? Dzieci
wypowiadają się, odwołując się np. do informacji przekazanych
przez rodziców.
-
Rozmowa
o tym, jak się zachować na otwartej przestrzeni w czasie burzy:
-
Podczas wyładowania atmosferycznego, któremu towarzyszą głośny
huk i błyskawica, następuje przepływ prądu z nieba do najwyższego
obiektu na ziemi, gdzie akurat trwa burza. Co było najwyższe na
łące, na której się bawiłeś? (parasol – drzewo). Piorun może
uderzyć w drzewo, porazić człowieka, który schronił się pod
drzewem i wywołać pożar drzewa. Czy chroniąc się pod
drzewem, postąpiłbyś rozsądnie? Ustalenie zasad zachowania się w
czasie burzy.
-
Karta
pracy – Dzieci 6- letnie,
cz. 5, s. 54:
-
Które zachowania przedstawione na obrazkach są bezpieczne? Ocena
postępowania bohaterów na obrazkach.
„BŁYSKAWICA”
- ZABAWA RUCHOWA
Dzieci
obrazują ruchy:
-
Zaczął padać drobniutki deszczyk – ruchy z góry do dołu
rękoma, naśladowanie spadających kropli.
-
Nagle zerwał się silny wiatr – ręce w górze, kołysanie w prawą
i lewą stronę, naśladowanie odgłosu wiatru.
- Na
niebie rozbłysły błyskawica – klaśnięcie w dłonie.
-
Potem słychać było grzmot – tupnięcie.
-
Burza rozszalała się na dobre: Błyskawica! – klaśnięcie w
dłonie. Grzmot! – tupnięcie; Błyskawica! – klaśnięcie w
dłonie; Grzmot! – tupnięcie.
- A
na koniec na niebie pojawiła się piękna, kolorowa tęcza –
zataczanie łuku rękami nad głową.
„BEZPIECZEŃSTWO
DZIECI NAD WODĄ - BEZPIECZNE WAKACJE” - Bajka edukacyjna
- 123 Edukacja
„BEZPIECZEŃSTWO
W GÓRACH” – jw.
„ZAGRANICA”
- OPOWIADANIE JADWIGI JASNY
Zagranica.
Zaczęły się wakacje. – Wszyscy już byli za granicą, tylko nie
ja – powiedział Marcinek.
– Nie
tylko ty – odezwał się tata. – Twoja siostra też nie była.
– Ona
się nie liczy, bo jest za mała – odrzekł Marcinek.
– Wiek
nie ma nic do rzeczy. Za granicę mogą jechać nawet niemowlęta –
wtrąciła mama.
– No
właśnie! A ja? – Marcinek był coraz bardziej rozżalony.
– Ty
też pojedziesz. Niedługo wszyscy będziemy za granicą, i to
niejeden raz – obiecywał tata.
I
tak się stało. Najpierw byli w górach. Ależ to była przygoda!
Malutki wagonik wspinał się po linie, a z jego okien widać było
czubki najwyższych świerków. Kiedy wysiedli, było tak zimno,
jakby nagle skończyło się lato. Wszystko było niezwykłe, a
ścieżka, którą wędrowali, na samym czubku góry okazała się
granicą. Marcinek nie mógł w to uwierzyć.
– To
znaczy, że gdy zrobię krok w tamtą stronę, to już będę za
granicą? – dopytywał się.
– Tak
– odpowiedział tata.
– Przecież
tam jest tak samo jak tu – dziwił się Marcinek.
– Niektóre
zagranice są podobne. Zwłaszcza te, które są o krok – wyjaśnił
tata.
Marcinek
był bardzo rozczarowany zagranicą, która niczym się nie różniła
od tego, co znał. Tomek w przedszkolu opowiadał, że za granicą
jechał na wielbłądzie, a tu nie było nic, tylko góry.
Wszystko
się zmieniło dopiero wtedy, kiedy Marcinek razem z rodzicami
i Karolinką poleciał samolotem do ciepłych krajów. Zanim
wsiedli do samolotu, przekroczyli granicę.
– Granica
na lotnisku? – Marcinek nic nie rozumiał. Ale kiedy samolot był
już wysoko, a pilot poinformował, nad jakimi krajami przelatują,
Marcinek dokonał odkrycia:
– Wszystkie
kraje pod nami to jest zagranica! Dlatego granice dla samolotów są
na lotniskach, prawda?
– Brawo!
– mama była zachwycona.
Kiedy
wysiedli w ciepłym kraju z samolotu, Marcinek już się nie dziwił,
że tam też na lotnisku jest granica. I odtąd prawie wszystko i
wszędzie było zupełnie inne, naprawdę zagraniczne. Kolorowi
ludzie byli ubrani w powłóczyste szaty. Dzieci nie rozumiały,
co Marcinek do nich mówi. Na drogowskazach, zamiast liter, jakieś
zawijasy. Jedzenie o niespotykanym smaku. Woda w morzu tak ciepła,
jak w wannie, palmy, drzewka pomarańczy, oliwki, osiołki, kozy
łażące po drzewach i wielbłądy – na zdjęciu nie widać, jak
Marcinek się bał wsiąść na jednego z nich. Po powrocie z wakacji
Marcinek dokonał jeszcze jednego odkrycia:
– Nasz
kraj to też jest zagranica – powiedział.
Dla
kogo nasz kraj jest zagranicą?
Czy
wszędzie za granicą są ciepłe kraje?
-
Rozmowa na temat treści opowiadania,
ukierunkowana pytaniami: Dokąd
pojechał Marcinek z rodzicami? Jak wyglądała granica w górach?
Dokąd poleciała rodzina Marcinka samolotem? Co nowego zobaczył
Marcinek za granicą? Dla kogo Polska jest zagranicą?
-
Czytanie wyrazu: „zagranica”;
podział na sylaby: za,
gra, ni, ca.
-
Jakie wyrazy rozpoczynają się na sylabę: za?;
Jakie wyrazy kończą się na sylabę: za?
(Podobnie postępujemy z kolejnymi sylabami wyrazu „zagranica”).
ĆWICZENIA
RUCHOWE Z PLASTIKOWĄ BUTELKĄ
• Rzut
butelki w górę i chwyt oburącz.
• Rzut
butelki w górę, klaśnięcie i próba chwytu dowolną ręką.
• Podawanie
butelki ruchem okrężnym wokół siebie na wysokości bioder.
• W
pozycji stojącej, z butelką umieszczoną między kolanami, podskoki
obunóż w miejscu i w różnych kierunkach.
• Rzut
butelki oburącz zza pleców ponad głową i próba chwytu z przodu.
• Toczenie
nogą butelki po podłożu.
• Skoki
obunóż przez butelkę leżącą na podłodze.
• Zabawa
„Rytmiczna butelka” - rodzic wyklaskuje rytm, a dziecko swobodnie
porusza się, wystukując usłyszany rytm butelką, w której jest
mały kamyk. Rodzic przyspiesza lub zwalnia wygrywany akompaniament,
a wówczas dziecko porusza się odpowiednio szybciej lub wolniej.
KARTY
PRACY – Dzieci 5- letnie, CZ. 4, S. 50-51:
-
Wskazywanie i rysowanie obrazków kojarzących się z latem;
-
Szukanie różnic między obrazkami.
KARTY
PRACY – Dzieci 6- letnie, cz. 5, s.57, 58:
-
Rysowanie
wymarzonych miejsc na wakacje;
-
Rozwiązywanie krzyżówki, odczytanie hasła.
„PIRACI”
– LABIRYNT
– Zbierz litery i odczytaj hasło:
„ZAPOMINALSKA”
– PRZEJDŹ PO LINIACH –
Czego dziewczynka nie wzięła na wakacje?
„ZNAJDŹ
RÓŻNICE”
– Wyszukiwanie 5 różnic między obrazkami:
DINOZAUR
– wytnij
elementy i ułóż w odpowiedniej kolejności, naklej i pokoloruj.
DRODZY
RODZICE BARDZO
DZIĘKUJEMY
ZA
WASZE ZAANGAŻOWANIE
W
ZDALNĄ EDUKACJĘ DZIECI
ŻYCZYMY
UDANYCH WAKACJI
I
DO ZOBACZENIA WE WRZEŚNIU!
Pozdrawiamy 👋
Panie
z grupy Tygryski 😊 😊 😊
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz