niedziela, 7 czerwca 2020

KRASNOLUDKI 8.06-12.06.2020 r.- propozycje zajęć


KRASNOLUDKI 8.06-12.06.2020 r.- propozycje zajęć

Tematem tego tygodnia będą zwierzęta. Poznamy ich nazwy, wygląd, środowisko ży­cia i sposób zachowania poprzez różne zabawy: ruchowe, paluszkowe, rysowanie, rozwiązywanie zagadek, robienie żmii z rolek po papierze toaletowym. Zaśpiewamy też piosenki znane dzieciom : Z Akademii Pana Kleksa - „Zoo”, „Stary niedźwiedź”, „ Pingwin”. Poznamy  fragment opowiadania Zofii Sta­neckiej Basia i wyprawa do lasu. Przypomnimy sobie, jakie zwierzęta żyją w Polsce na wolności (niedźwiedź, żmija, wilk, dzik, sarna, łoś, bielik) i co oznacza pojęcie dzikiego zwierzęcia, porozmawiamy też o mieszkańcach lasu. Dzieci pozna­ją proste zasady bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami spotkanymi w lesie (nie podchodź, nie dotykaj, nie uciekaj) oraz dowiedzą się, że w lesie należy zachowywać się cicho, bo jest on mieszkaniem różnych stworzeń, między innymi lisów, niedźwiedzi, saren, rysiów, dzików, żmij, sów, wilków, dzięciołów, borsuków.
Wycieczki do lasu czy do zoo mogą być okazją do obserwowania zwierząt. W ogrodzie zoo­logicznym można nie tylko na nie patrzeć, ale również czytać ciekawe informacje na ich temat umieszczone przy wybiegach, poszukiwać zwierząt pochodzących z określonych krajów czy takich o dziwnych kształtach lub nazwach. W lesie podglądanie zwierząt może się wydawać trudniejsze, bo zobaczenie sarny lub dzika wymaga zachowania bezwzględnej ciszy, a i tak nie zawsze się uda­je. O wiele łatwiej jest obserwować mniejsze zwierzęta: wiewiórki, ptaki czy nawet owady. Dzię­cioł stukający dziobem w drzewo, mrówki budujące mrowisko czy żuk gnojowy transportujący kulkę odchodów może bardzo zainteresować dziecko. Można też szukać roślin, pierwszych kwiatów wiosną, owoców latem, grzybów jesienią. W czasie pobytu na łonie natury warto przypomnieć dzieciom, że nie należy śmiecić ani krzyczeć – jest to miejsce, w którym ludzie są gośćmi i powinni zachowywać się właściwie. Poza obserwacją przyrody do wycieczek po lesie może zachęcić dziecko zdobywanie odznak Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego przeznaczonych specjalnie dla dzieci: Siedmiomilowe Buty i Dziecięca Odznaka Turystyczna.
Po spełnieniu podanych w regulaminie wymogów można kupić odznakę i nosić ją, np. na plecaku przeznaczonym do wędrówek

TEMATYKA TYGODNIA: ZWIERZĘTA DUŻE I MAŁE
1.TEMAT DNIA: GDZIE MIESZKAJĄ DZIK, ŻMIJA I ŁOŚ?
CELE OGÓLNE: poszerzanie wiedzy o dzikich zwierzętach żyjących w Polsce; rozwijanie umiejętności wskazywania cech różniących zwierzęta (większy – mniejszy) oraz cech wspólnych (wygląd, środowisko życia, pożywienie)
Sposoby realizacji:
„Gdzie mieszkają dzik, żmija i łoś?” rozmowa na temat dzikich zwierząt i zabawa dydaktyczna. Poszerzanie wiedzy o dzikich zwierzętach żyjących w Polsce.
Drodzy Rodzice przeczytajcie dzieciom informacje o niektórych zwierzętach żyjących w Polsce: niedź­wiedź, żmija, wilk, dzik, sarna, łoś, bielik. Może skorzystać z poniższych informacji:
Niedźwiedź brunatny – drapieżny ssak. Jego sierść ma kolor ciemnobrązowy. Można go spotkać w polskich górach (głównie w Bieszczadach i Tatrach). Niedźwiedzie to bardzo duże zwierzęta o grubej szyi i nieco wydłużonej głowie. Żywią się najchętniej rybami. 
Żmija zygzakowata – gatunek węża jadowitego. Ciało ma zazwyczaj w kolorze ciemnozielonym lub brązowym, na grzbiecie nieco ciemniejszy „zygzak”. Można ją spotkać na obrzeżach lasów i pod­mokłych łąkach. Żywi się małymi zwierzętami: kretami, żabami, gryzoniami.
Wilk szary – drapieżny ssak. Wilki są podobne do średniej wielkości psów, np. owczarków niemiec­kich, ich sierść składa się z kilku rodzajów białych i szarych włosów. Żywią się innymi zwierzętami. Można je spotkać w polskich lasach, najwięcej ich jest w górach (Karpatach).
Dzik – duży ssak. Wyglądem przypomina dużą świnię domową, jego skóra jest pokryta szorstkimi włosami (czyli szczeciną) w kolorze czarnym lub ciemnobrązowym. Dziki występują w całej Polsce, najmniej jest ich w górach. Są wszystkożerne, najczęściej jedzą: żołędzie, grzyby i inne rośliny.

Sarna – ssak parzystokopytny. Można ją spotkać w całej Polsce, zamieszkuje głównie lasy liściaste, ale niektóre sarny przystosowały się również do mieszkania na polach, łąkach, nawet w pobliżu dużych miast. Sarna jest zwierzęciem średniej wielkości, ma smukłe ciało i wysokie nogi. Kolor jej sierści zmienia się w zależności od pory roku: latem jest czerwonobrązowa, zimą – siwobrązowa. Żywi się trawami, ziołami, grzybami, owocami leśnymi.

Łoś – największy ze ssaków kopytnych, ma duże rozłożyste poroże. Można go spotkać w wielu parkach narodowych w Polsce, lubi mokre podłoża, np. bagna. Żywi się roślinami.

Bielik zwyczajny – duży ptak drapieżny, błędnie nazywany orłem. Można go zobaczyć w różnych miejscach naszego kraju, głównie przy zbiornikach wodnych (rzekach, jeziorach), bo bieliki żywią się rybami.


2.TEMAT DNIA: KTO TAK RYCZY? KTO TAK ĆWIERKA?

CELE OGÓLNE: doskonalenie poprawnej emisji głosu, dykcji i oddechu przez naśladowanie dźwięków wydawanych przez zwierzęta; kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
Sposoby realizacji:
Zoo – nauka piosenki i inscenizacji do niej. Kształtowanie poczucia rytmu, wy­obraźni muzycznej i ekspresji ruchowej

Zoo sł. Jan Brzechwa, muz. Andrzej Korzyński

https://www.youtube.com/watch?v=fP-IzXYLfb0

Proszę państwa, oto miś. Dzieci wskazują ręką na dziecko stojące pośrodku.
Miś jest bardzo grzeczny dziś. Uśmiechają się do niego.
Chętnie państwu łapę poda. Podają sobie nawzajem dłoń, odwracając się w prawo i w lewo.
Nie chce podać? A to szkoda. Rozkładają dłonie.
Rudy ojciec, rudy dziadek, Czworakują do środka kręgu. Dziecko ze środka dołącza do reszty grupy.
rudy ogon to mój spadek. Wracają.
A ja jestem rudy lis, Kucają i wskazują na siebie.
ruszaj stąd, bo będę gryzł. Naprężają palce dłoni, skierowując ją ku pozostałym dzieciom.
Dzik jest dziki, dzik jest zły. Wstają, dobierają się w pary i robią haczyki.
Dzik ma bardzo ostre kły. Robią haczyki w prawo.
Kto spotyka w lesie dzika, Robią haczyki w lewo.
ten na drzewo zaraz zmyka. Robią haczyki w lewo.
Pozwólcie przedstawić sobie: Wykonują takie ruchy jak podczas słuchania zwrotki o misiu.
pan żubr we własnej osobie.
No, pokaż się, żubrze. Zróbże
minę uprzejmą, żubrze.
Małpy skaczą niedościgle. Dzieci swobodnie skaczą.
Małpy robią małpie figle Kładą się i obracają w jedną stronę.
Niech pan spojrzy na pawiana. Obracają się w drugą stronę.
Co za małpa, proszę pana! Wstają i stają w kręgu, trzymając się za ręce.
Bardzo trudno mi jest orzec. Podnoszą ręce do góry.
Czy to ptak czy nosorożec... Opuszczają ręce.

Rybki – masaż relaksacyjny. Wdrażanie do umiejętności symbolicznego zapisywa­nia treści wiersza. Dzieci wykonują masaż na rodzeństwa lub rodzica.
Raz rybki w morzu brały ślub Rysują na plecach kolegi faliste linie.
i tak chlupały: chlup, chlup, chlup. Lekko stukają w plecy rozluźnionymi dłońmi.
A wtem wieloryb wielki wpadł Masują całe plecy.
i całe towarzystwo zjadł. Lekko szczypią w plecy.

„Kto tak ryczy? Kto tak ćwierka?” – naśladowanie dźwięków wydawanych przez zwierzęta. Doskonalenie poprawnej emisji głosu, dykcji i oddechu.
Zwierzęta w Lesie - Odgłosy Zwierząt - Zwierzęta dla dzieci po polsku https://www.youtube.com/watch?v=OPKWIj_ruxg

Mój zwierzak” – rysowanie zwierzęcia z wyobraźni.Doskonalenie sprawności manualnej.

3. TEMAT DNIA: ALE W ZOO JEST WESOŁO!
CELE OGÓLNE: kształtowanie zdolności plastycznych; rozwijanie umiejętności śpiewania oraz poczucia rytmu.
Sposoby realizacji:
 Co to za zwierzę?” – rozwiązywanie zagadek tematycznych. Kształtowanie umie­jętności logicznego myślenia. Kolorowych piór ma w bród,
a między oczami wielki dziób.
Ten głośny skrzek to jej zasługa,
bo to jest głośna… (papuga)
Do konia trochę podobna
tak samo rży, gdy jest głodna.
Czarne pasy ma tam, gdzie są żebra,
bo to jest wesoła … (zebra)
Szary, duże uszy i trąba,
taki ma wygląd, że bomba!
Wielki jest jak cała jabłoń,
bo to jest szary… (słoń)
Jestem duży i wesoły,
pływam w wodzie całkiem goły.
Błoto? Co mi tam!
Ja jestem szary… (hipopotam)

Pingwin – zabawa przy piosence. Kształtowanie poczucia rytmu i ekspresji rucho­wej.

https://www.youtube.com/watch?v=wJ0RWgmBxcU

„Ale w zoo jest wesoło!” – rysowanie  pracy przedstawiającej zoo. Można odrysować na kartce cienie zwierzątek plastikowych/ dzieci na pewna w domu takie mają/. Kształ­towanie zdolności plastycznych.

Od najmniejszego do największego” –poszukajcie w domu zwierzątek do zabawy i ułóżcie je od najmniejszego do największego. Kształtowanie umiejętności segregowania zwierząt pod względem wielkości.
Jakie zwierzęta ukryły się na obrazku? Zabawa doskonaląca spostrzegawczość wzrokową.




4.TEMAT DNIA: KTO MIESZKA W LESIE?
CELE OGÓLNE: rozwijanie umiejętności technicznych; kształtowanie umiejętności reagowania na polecenia w trakcie zabaw ruchowych.
Sposoby realizacji:
Stary niedźwiedź – zabawa przy piosence. Kształtowanie poczucia rytmu i eks­presji ruchowej.
https://www.youtube.com/watch?v=trY1_BpfM2I
 „Kto mieszka w lesie?” – rozmowa na temat zwierząt mieszkających w polskich lasach na podstawie doświadczeń dzieci oraz obrazka.


 „Żmija” – praca z wykorzystaniem rolek po papierze toaletowym. Rozwijanie umiejętności technicznych. 


5.TEMAT DNIA: WIEM, JAK BEZPIECZNIE CHODZIĆ PO LESIE!
CELE OGÓLNE: zapoznanie dzieci z zasadami zachowania bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami spotkanymi w lesie: nie podchodź, nie dotykaj, nie uciekaj; kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania i wypowiadania się na jego temat
Sposoby realizacji:
 „Ciiiii….” – zabawa wprowadzająca w temat dnia. Kształtowanie umiejętności mó­wienia szeptem.

„Kto tak hałasuje?” – rozmowa na temat zwierząt mieszkających w lasach oraz niebezpieczeństw z tym związanych na podstawie doświadczeń dzieci i fragmen­tów opowiadania Zofii Staneckiej Basia i wyprawa do lasu. Kształtowanie umie­jętności uważnego słuchania opowiadania i wypowiadania się na jego temat.
Basia i wyprawa do lasu (fragment)
Zofia Stanecka
(…)
Chrup, chrup! – pod stopami zachrzęściły im szyszki.
– Zaraz poszukamy twoich kuzynów – szepnęła Basia do siedzącego w koszu Miśka Zdziśka.
– Coś Ty! W tym lesie nie ma niedźwiedzi – powiedział Janek, ale na wszelki wypadek obej­rzał się za siebie.
– A wilki? – Basia przysunęła się do niego trochę bliżej. – Myślisz, że tu są wilki?
– Nie wiem. Antek mówił, że jak był w górach, to słyszał wycie, ale wcale się nie bał. Nic a nic. – Janek umilkł i w ciszy, jaka zapadła, Basia usłyszała bicie własnego serca. Łup, łup! – waliło jak oszalałe. Po chwili oprócz niego usłyszała coś jeszcze. Szum wiatru w gałęziach, trzask pękają­cych gałązek i szelest opadających na ziemię liści. I jeszcze ptaki. Tirit, tirit! – zaświergotało nad ich głowami. Tju, tju, tju! – echo rozniosło czyjeś śpiewane nawoływanie.

A gdzieś dalej w lesie rozległ się rytmiczny stukot: łup, łup, łup! Łup, łup, łup!
– Słyszycie dzięcioła? – spytała Mama, która nadeszła nie wiadomo kiedy ścieżką od strony parkingu. Basia aż podskoczyła na dźwięk jej głosu. – Jest tam. – Mama wskazała między drzewa. Wysoko na suchej sośnie siedział biało-czarny ptak z czerwonym łebkiem i walił w pień dziobem.
– Po co on to robi? Nie boli go od tego głowa? – wyszeptała Basia.
Mówiła półgłosem, bo bała się, że dzięcioł odfrunie, jeśli zapyta zbyt głośno.
– Wyławia robale – wyjaśnił też szeptem Janek.
– Nie robale, tylko owady – poprawiła go Mama. (…)
Po wysłuchaniu opowiadania zadajemy dziecku: Jakie zwierzęta spotkała w lesie Basia? Jakie zwierzęta wy spotkaliście, gdy byli­ście w lesie? Jak się wtedy zachowaliście? Pamiętajcie o odpowiednim zachowaniu w lesie, jest to bardzo ważne zarówno dla was jak i dla zwierząt tam mieszkających.


„Grzybki” – zabawa paluszkowa.
W lesie grzyby sobie rosły. Dłoń zaciśnięta w pięść.
Nagle wszystkie się podniosły. Dłoń otwarta.
Ujrzały zająca.
Wszystkie się schowały. Dłoń zaciśnięta w pięść.
Tylko nie ten mały. Mały palec wyprostowany, reszta zaciśnięta w pięść.
Przyszedł zając, ugryzł go. Mały palec wyprostowany, reszta zaciśnięta w pięść, druga dłoń szczypie mały palec.
Wszystkie grzyby mówią, sio! Machanie dłonią.

Serdecznie Was pozdrawiamy Kochane Krasnoludki - Pani Dorotka i Pani Ela.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz