KRASNOLUDKI
8.06-12.06.2020 r.- propozycje zajęć
Tematem
tego tygodnia będą zwierzęta. Poznamy ich nazwy, wygląd, środowisko życia i
sposób zachowania poprzez różne zabawy: ruchowe, paluszkowe, rysowanie,
rozwiązywanie zagadek, robienie żmii z rolek po papierze toaletowym. Zaśpiewamy
też piosenki znane dzieciom : Z Akademii Pana Kleksa - „Zoo”, „Stary niedźwiedź”,
„ Pingwin”. Poznamy fragment opowiadania
Zofii Staneckiej Basia i wyprawa do
lasu. Przypomnimy sobie, jakie zwierzęta żyją w Polsce na wolności
(niedźwiedź, żmija, wilk, dzik, sarna, łoś, bielik) i co oznacza pojęcie dzikiego zwierzęcia,
porozmawiamy też o mieszkańcach lasu. Dzieci poznają proste zasady
bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami spotkanymi w lesie (nie podchodź,
nie dotykaj, nie uciekaj) oraz dowiedzą się, że w lesie należy zachowywać się
cicho, bo jest on mieszkaniem różnych stworzeń, między innymi lisów,
niedźwiedzi, saren, rysiów, dzików, żmij, sów, wilków, dzięciołów, borsuków.
Wycieczki
do lasu czy do zoo mogą być okazją do obserwowania zwierząt. W ogrodzie zoologicznym
można nie tylko na nie patrzeć, ale również czytać ciekawe informacje na ich
temat umieszczone przy wybiegach, poszukiwać zwierząt pochodzących z
określonych krajów czy takich o dziwnych kształtach lub nazwach. W lesie
podglądanie zwierząt może się wydawać trudniejsze, bo zobaczenie sarny lub
dzika wymaga zachowania bezwzględnej ciszy, a i tak nie zawsze się udaje. O
wiele łatwiej jest obserwować mniejsze zwierzęta: wiewiórki, ptaki czy nawet
owady. Dzięcioł stukający dziobem w drzewo, mrówki budujące mrowisko czy żuk
gnojowy transportujący kulkę odchodów może bardzo zainteresować dziecko. Można
też szukać roślin, pierwszych kwiatów wiosną, owoców latem, grzybów jesienią. W
czasie pobytu na łonie natury warto przypomnieć dzieciom, że nie należy śmiecić
ani krzyczeć – jest to miejsce, w którym ludzie są gośćmi i powinni zachowywać
się właściwie. Poza obserwacją przyrody do wycieczek po lesie może zachęcić
dziecko zdobywanie odznak Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego
przeznaczonych specjalnie dla dzieci: Siedmiomilowe Buty i Dziecięca Odznaka
Turystyczna.
Po
spełnieniu podanych w regulaminie wymogów można kupić odznakę i nosić ją, np.
na plecaku przeznaczonym do wędrówek
TEMATYKA
TYGODNIA: ZWIERZĘTA DUŻE I MAŁE
1.TEMAT DNIA: GDZIE MIESZKAJĄ DZIK, ŻMIJA I ŁOŚ?
CELE
OGÓLNE:
poszerzanie wiedzy o dzikich zwierzętach żyjących w Polsce; rozwijanie umiejętności
wskazywania cech różniących zwierzęta (większy – mniejszy) oraz cech wspólnych
(wygląd, środowisko życia, pożywienie)
Sposoby
realizacji:
„Gdzie
mieszkają dzik, żmija i łoś?” – rozmowa na temat dzikich zwierząt i zabawa dydaktyczna.
Poszerzanie wiedzy o dzikich zwierzętach żyjących w Polsce.
Drodzy Rodzice przeczytajcie
dzieciom informacje o niektórych zwierzętach żyjących w Polsce: niedźwiedź,
żmija, wilk, dzik, sarna, łoś, bielik. Może skorzystać z poniższych informacji:
Niedźwiedź
brunatny
– drapieżny ssak. Jego sierść ma kolor ciemnobrązowy. Można go spotkać w
polskich górach (głównie w Bieszczadach i Tatrach). Niedźwiedzie to bardzo duże
zwierzęta o grubej szyi i nieco wydłużonej głowie. Żywią się najchętniej
rybami.
Żmija
zygzakowata – gatunek węża jadowitego. Ciało ma zazwyczaj w kolorze
ciemnozielonym lub brązowym, na grzbiecie nieco ciemniejszy „zygzak”. Można ją
spotkać na obrzeżach lasów i podmokłych łąkach. Żywi się małymi zwierzętami:
kretami, żabami, gryzoniami.
Wilk szary – drapieżny
ssak. Wilki są podobne do średniej wielkości psów, np. owczarków niemieckich,
ich sierść składa się z kilku rodzajów białych i szarych włosów. Żywią się
innymi zwierzętami. Można je spotkać w polskich lasach, najwięcej ich jest w
górach (Karpatach).
Dzik
– duży ssak. Wyglądem przypomina dużą świnię domową, jego skóra
jest pokryta szorstkimi włosami (czyli szczeciną) w kolorze czarnym lub
ciemnobrązowym. Dziki występują w całej Polsce, najmniej jest ich w górach. Są
wszystkożerne, najczęściej jedzą: żołędzie, grzyby i inne rośliny.
Sarna
– ssak parzystokopytny. Można ją spotkać w całej Polsce, zamieszkuje głównie
lasy liściaste, ale niektóre sarny przystosowały się również do mieszkania na
polach, łąkach, nawet w pobliżu dużych miast. Sarna jest zwierzęciem średniej
wielkości, ma smukłe ciało i wysokie nogi. Kolor jej sierści zmienia się w
zależności od pory roku: latem jest czerwonobrązowa, zimą – siwobrązowa. Żywi
się trawami, ziołami, grzybami, owocami leśnymi.
Łoś – największy ze ssaków
kopytnych, ma duże rozłożyste poroże. Można go spotkać w wielu parkach
narodowych w Polsce, lubi mokre podłoża, np. bagna. Żywi się roślinami.
Bielik zwyczajny –
duży ptak drapieżny, błędnie nazywany orłem. Można go zobaczyć w różnych
miejscach naszego kraju, głównie przy zbiornikach wodnych (rzekach, jeziorach),
bo bieliki żywią się rybami.
2.TEMAT DNIA: KTO TAK RYCZY? KTO TAK ĆWIERKA?
CELE OGÓLNE: doskonalenie poprawnej emisji głosu, dykcji i oddechu przez
naśladowanie dźwięków wydawanych przez zwierzęta; kształtowanie poczucia rytmu,
wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
Sposoby
realizacji:
Zoo – nauka piosenki i
inscenizacji do niej. Kształtowanie poczucia
rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
Zoo sł. Jan Brzechwa, muz. Andrzej Korzyński
https://www.youtube.com/watch?v=fP-IzXYLfb0
Proszę
państwa, oto miś. Dzieci wskazują ręką na dziecko
stojące pośrodku.
Miś jest bardzo grzeczny dziś. Uśmiechają
się do niego.
Chętnie państwu łapę poda. Podają
sobie nawzajem dłoń, odwracając się w prawo i w lewo.
Nie chce podać? A to szkoda. Rozkładają
dłonie.
Rudy ojciec, rudy dziadek, Czworakują
do środka kręgu. Dziecko ze środka dołącza do reszty grupy.
rudy
ogon to mój spadek. Wracają.
A ja jestem rudy lis, Kucają
i wskazują na siebie.
ruszaj stąd, bo będę gryzł. Naprężają
palce dłoni, skierowując ją ku pozostałym dzieciom.
Dzik jest dziki, dzik jest zły. Wstają,
dobierają się w pary i robią haczyki.
Dzik ma bardzo ostre kły. Robią
haczyki w prawo.
Kto spotyka w lesie dzika, Robią
haczyki w lewo.
ten na drzewo zaraz zmyka. Robią
haczyki w lewo.
Pozwólcie przedstawić sobie: Wykonują
takie ruchy jak podczas słuchania zwrotki o misiu.
pan żubr we własnej osobie.
No, pokaż się, żubrze. Zróbże
minę uprzejmą, żubrze.
Małpy skaczą niedościgle. Dzieci
swobodnie skaczą.
Małpy robią małpie figle Kładą
się i obracają w jedną stronę.
Niech pan spojrzy na pawiana. Obracają
się w drugą stronę.
Co za małpa, proszę pana! Wstają
i stają w kręgu, trzymając się za ręce.
Bardzo
trudno mi jest orzec. Podnoszą ręce do góry.
Czy
to ptak czy nosorożec... Opuszczają ręce.
Rybki
– masaż relaksacyjny.
Wdrażanie do umiejętności symbolicznego zapisywania treści wiersza. Dzieci wykonują masaż na rodzeństwa lub rodzica.
Raz
rybki w morzu brały ślub Rysują na plecach kolegi faliste
linie.
i tak chlupały: chlup, chlup, chlup. Lekko stukają w plecy rozluźnionymi dłońmi.
A wtem wieloryb wielki wpadł Masują
całe plecy.
i
całe towarzystwo zjadł. Lekko szczypią w
plecy.
„Kto tak ryczy? Kto tak ćwierka?” – naśladowanie dźwięków wydawanych przez zwierzęta. Doskonalenie
poprawnej emisji głosu, dykcji i oddechu.
Zwierzęta w Lesie - Odgłosy Zwierząt - Zwierzęta dla dzieci po polsku https://www.youtube.com/watch?v=OPKWIj_ruxg
Mój
zwierzak” – rysowanie zwierzęcia z wyobraźni.Doskonalenie sprawności manualnej.
3. TEMAT DNIA: ALE W ZOO
JEST WESOŁO!
CELE
OGÓLNE: kształtowanie zdolności
plastycznych; rozwijanie umiejętności śpiewania oraz poczucia rytmu.
Sposoby realizacji:
„Co to
za zwierzę?” – rozwiązywanie zagadek
tematycznych. Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia. Kolorowych
piór ma w bród,
a między oczami wielki dziób.
Ten głośny skrzek to jej zasługa,
bo to jest głośna… (papuga)
Do konia trochę podobna
tak samo rży, gdy jest głodna.
Czarne pasy ma tam, gdzie są żebra,
bo to jest wesoła … (zebra)
Szary, duże uszy i trąba,
taki ma wygląd, że bomba!
Wielki jest jak cała jabłoń,
bo to jest szary… (słoń)
Jestem duży i wesoły,
pływam w wodzie całkiem goły.
Błoto? Co mi tam!
Ja jestem szary…
(hipopotam)
Pingwin – zabawa przy piosence. Kształtowanie poczucia rytmu i ekspresji ruchowej.
https://www.youtube.com/watch?v=wJ0RWgmBxcU
„Ale w zoo jest wesoło!” – rysowanie pracy przedstawiającej zoo. Można odrysować na kartce cienie zwierzątek plastikowych/ dzieci na pewna w domu takie mają/. Kształtowanie
zdolności plastycznych.
„Od najmniejszego do największego” –poszukajcie
w domu zwierzątek do zabawy i ułóżcie je od najmniejszego do największego. Kształtowanie
umiejętności segregowania zwierząt pod względem wielkości.
Jakie zwierzęta ukryły się na obrazku? Zabawa doskonaląca spostrzegawczość wzrokową.
4.TEMAT DNIA: KTO MIESZKA
W LESIE?
CELE
OGÓLNE: rozwijanie umiejętności
technicznych; kształtowanie umiejętności reagowania na polecenia w trakcie
zabaw ruchowych.
Sposoby
realizacji:
Stary niedźwiedź – zabawa przy piosence.
Kształtowanie poczucia rytmu i ekspresji ruchowej.
https://www.youtube.com/watch?v=trY1_BpfM2I
„Kto mieszka w
lesie?” – rozmowa na temat zwierząt
mieszkających w polskich lasach na podstawie doświadczeń dzieci oraz obrazka.
„Żmija” – praca z wykorzystaniem rolek po
papierze toaletowym. Rozwijanie umiejętności technicznych.
5.TEMAT DNIA: WIEM, JAK
BEZPIECZNIE CHODZIĆ PO LESIE!
CELE
OGÓLNE: zapoznanie dzieci z zasadami
zachowania bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami spotkanymi w lesie: nie
podchodź, nie dotykaj, nie uciekaj; kształtowanie umiejętności uważnego
słuchania opowiadania i wypowiadania się na jego temat
Sposoby realizacji:
„Ciiiii….” – zabawa wprowadzająca w temat dnia. Kształtowanie umiejętności
mówienia szeptem.
„Kto tak hałasuje?”
– rozmowa na temat zwierząt mieszkających w lasach oraz niebezpieczeństw z tym
związanych na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentów opowiadania Zofii
Staneckiej Basia i wyprawa do lasu. Kształtowanie umiejętności uważnego
słuchania opowiadania i wypowiadania się na jego temat.
Basia
i wyprawa do lasu (fragment)
Zofia Stanecka
(…)
Chrup,
chrup! – pod stopami zachrzęściły im szyszki.
–
Zaraz poszukamy twoich kuzynów – szepnęła Basia do siedzącego w koszu Miśka
Zdziśka.
–
Coś Ty! W tym lesie nie ma niedźwiedzi – powiedział Janek, ale na wszelki
wypadek obejrzał się za siebie.
–
A wilki? – Basia przysunęła się do niego trochę bliżej. – Myślisz, że tu są
wilki?
–
Nie wiem. Antek mówił, że jak był w górach, to słyszał wycie, ale wcale się nie
bał. Nic a nic. – Janek umilkł i w ciszy, jaka zapadła, Basia usłyszała bicie
własnego serca. Łup, łup! – waliło jak oszalałe. Po chwili oprócz niego
usłyszała coś jeszcze. Szum wiatru w gałęziach, trzask pękających gałązek i
szelest opadających na ziemię liści. I jeszcze ptaki. Tirit, tirit! – zaświergotało
nad ich głowami. Tju, tju, tju! – echo rozniosło czyjeś śpiewane nawoływanie.
A gdzieś dalej w lesie
rozległ się rytmiczny stukot: łup, łup, łup! Łup, łup, łup!
– Słyszycie dzięcioła? –
spytała Mama, która nadeszła nie wiadomo kiedy ścieżką od strony parkingu.
Basia aż podskoczyła na dźwięk jej głosu. – Jest tam. – Mama wskazała między
drzewa. Wysoko na suchej sośnie siedział biało-czarny ptak z czerwonym łebkiem
i walił w pień dziobem.
– Po co on to robi? Nie
boli go od tego głowa? – wyszeptała Basia.
Mówiła półgłosem, bo bała
się, że dzięcioł odfrunie, jeśli zapyta zbyt głośno.
– Wyławia robale –
wyjaśnił też szeptem Janek.
– Nie robale, tylko owady
– poprawiła go Mama. (…)
Po wysłuchaniu opowiadania
zadajemy dziecku: Jakie zwierzęta spotkała w lesie Basia? Jakie zwierzęta wy
spotkaliście, gdy byliście w lesie? Jak się wtedy zachowaliście? Pamiętajcie o
odpowiednim zachowaniu w lesie, jest to bardzo ważne zarówno dla was jak i dla
zwierząt tam mieszkających.
„Grzybki” – zabawa paluszkowa.
W
lesie grzyby sobie rosły. Dłoń zaciśnięta w pięść.
Nagle wszystkie się podniosły. Dłoń otwarta.
Ujrzały zająca.
Wszystkie się schowały. Dłoń zaciśnięta w pięść.
Tylko nie ten mały. Mały palec wyprostowany, reszta
zaciśnięta w pięść.
Przyszedł zając, ugryzł go. Mały palec
wyprostowany, reszta zaciśnięta w pięść, druga dłoń szczypie mały palec.
Wszystkie
grzyby mówią, sio! Machanie dłonią.
Serdecznie Was pozdrawiamy
Kochane Krasnoludki - Pani Dorotka i Pani Ela.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz