GRUPA SMERFY
TEMAT TYGODNIA:
UROKI LATA
PROPOZYCJE ZABAW Z DZIEĆMI NA TYDZIEŃ ( OD 15.06 DO
19.06.2020)
1.
„Szum liści” - ćwiczenie usprawniające
mowę. Każde dziecko
unosi czubek języka
do wałka dziąsłowego za górnymi zębami i przedłuża
głoskę: Szszszsz..
2.
„Wiosna
odchodzi, lato przychodzi” – układanie nazw pór roku (odchodzącej i
nadchodzącej) z rozsypanki literowej. Prezentujemy zapis nazw pór roku, dziecko
nazywa kolejne litery i czytają całe wyrazy: WIOSNA i L ATO. Następnie
samodzielnie układa z kartoników z literami te wyrazy oraz swoje imię.
3. „Prawda czy fałsz?” –
określanie prawdziwości zdań. Jeśli dziecko zgadza się z przeczytanym
stwierdzeniem, wstaje, jeśli nie – pozostaje na miejscu.
Przykładowe zdania:
- Latem świeci
słońce.
- Zimą opalamy się na
plaży.
- Latem kąpiemy się w
morzu.
- Wakacje zaczynają
się jesienią.
- Latem malujemy
pisanki.
4.
„Jak
zmienia się krajobraz latem?” – obserwacja z okna przedszkolnego. Dziecko
wymienia różnice pomiędzy porami roku. Dostrzegają, jak zmienią się przyroda i
pogoda w najbliższym otoczeniu. Podaje przykłady.
LATO
NAD MORZEM
LATO NAD JEZIOREM
LATO W
GÓRACH
LATO W
LESIE
5.
„Kocham
lato” - wysłuchanie piosenki.
I. Wiosna wcale się
nie spieszy
I wciąż zimne są poranki
Lecz mnie sama myśl już cieszy,
Że do piwnic schowaliśmy sanki
REF :
Kocham latem być na plaży
Kocham, gdy mnie słonko praży
Kocham morze, kocham fale
Mogę tam przebywać stale
II.
Chcę już włożyć krótkie spodnie
Chcę jeść lody po kolacji
Chcę znów z dziećmi grać w dwa ognie
Chcę już bardzo cieszyć się z wakacji
REF :
Kocham latem być na plaży
Kocham, gdy mnie słonko praży
Kocham morze, kocham fale
Mogę tam przebywać stale
6.
„Jaka to pora roku?” – przecinamy obrazki na
10 części i staramy się ułożyć puzzle. Odgadujemy jaka to pora roku.
7.
„Odgłosy
na łące”- zabawa dźwiękonaśladowcza. Rodzic naśladuje odgłosy zwierząt, które
można spotkać na łące. Zadaniem dziecka jest powtórzenie odgłosu i nazwanie
zwierzęcia, np.: Bzzz... – pszczoły. Ssss... – wąż.
8.
Rozwiązywanie
zagadek tematycznych.
Na
zielonej łące
spacerują
ich tysiące.
Dzielnie
maszerują,
mrowisko
budują. (mrówki)
Mniejszy
niż koń,
lecz
także konik.
W
trawie sobie cyka,
kolor ma zielony. (konik polny)
Kiedy jest początek
lata,
z płatka na płatek
lata.
Dzięki jej
pracowitości
miodek w domu mam dla
gości. (pszczoła)
Latem mnie
spotykaliście,
lubię jadać różne
liście.
Kiedy boję się lub
śpię,
do muszelki chowam
się. (ślimak)
Skrzydła piękne ma we
wzory,
wszystkie na nich są
kolory.
Kiedy nastają dni
gorące,
dzieci biegają za nim
po łące. (motyl)
Ich kryjówką bywa
kwiatek,
ile kropek - tyle
latek.
Ich skrzydełka są w
kropeczki,
to są właśnie... (biedronka)
9.
„Jaką mamy
pogodę latem?” –
opisywanie warunków pogodowych,
wspierane obrazkami. Rozkładamy
na dywanie obrazki przedstawiające: słońce, deszcz, burzę,
wiatr, śnieg, grad. Dziecko wybiera te, które pokazują zjawiska występujące
latem, i nazywa je.
10.
„Kiedy
powstaje tęcza?” – Rodzic udziela informacji na temat powstawania tęczy: Tęcza
powstaje w trakcie deszczu lub zaraz po nim, kiedy świeci słońce. Promienie
słoneczne napotykają na krople deszczu lub krople unoszące się nad zbiornikiem
wodnym. Wtedy następuje zjawisko rozszczepienia światła słonecznego i widzimy
wielobarwny łuk
11. Praca plastyczna
„Tęcza - wielobarwny łuk”. Rodzic zawiesza na tablicy obrazek przedstawiający
tęczę. Dziecko głośno nazywa jej kolory. Rysuje tęczę na kartce przy pomocy
pasteli.
12. „Owocowy telefon” -
zabawa słuchowa. Dzieci siadają w kole. Dorosły podaje jedno słowo związane z
tematem, np.: malina, truskawka. Mówi go szeptem do ucha osoby siedzącej obok.
Dzieci kolejno przekazują sobie w ten sam sposób usłyszaną nazwę. Ostatnia
osoba w kole wypowiada ją głośno.
13. „Co rośnie latem?” - zabawa z klasyfikowaniem.
Rodzic układa na dywanie obrazki przedstawiające różne warzywa i owoce. Dziecko
wybierają spośród nich
te, które rosną
w Polsce latem, np.:
maliny, truskawki, pomidory,
agrest, borówki, porzeczki, marchew, wiśnie, rzodkiewka,
fasola.
14. Układanie
zbiorów. Rodzic rozkłada na podłodze 2 szarfy w różnych kolorach (tworzy 2
zbiory). Dziecko klasyfikuje obrazki według wytycznych, np.: owoce i warzywa,
małe i duże, słodkie i kwaśne, czerwone i zielone
15. „Czego potrzebują rośliny?” – dziecko
przypomina, jakie są warunki niezbędne do wzrostu rośliny (ziemia, woda, światło).
Rodzic dopowiada, czego jeszcze potrzebują owoce i warzywa, aby wyrosły. Zwraca
uwagę na odpowiednie warunki pogodowe i pielęgnację (prace ogrodowe wykonywane
przez człowieka).
16. Karty
pracy związane z tematyką letnią
Dokończ rytm J
Pokoloruj
obrazek odpowiednimi kolorami J
Odszukaj
i pokoloruj J
17. Kochane
smerfy jeśli zostaną wam drewniane patyczki po lodach lub macie takie w domu zachęcamy
was do układanek z patyczków.
18. „
Co fajnego jest w lecie?” – wysłuchanie wiersza Maciejki Mazan.
Co fajnego jest w lecie?
Najfajniejsze na świecie
są dojrzałe
truskawki,
z fontannami sadzawki,
prosto z lasu poziomki
oraz na drzewach domki
i dojrzałe czereśnie.
Słoneczko wstaje wcześnie,
dni są takie gorące,
kwitną kwiaty na łące,
można kąpać się co dzień,
wszystko pachnie w ogrodzie
i latają motyle…
Fajnych rzeczy jest tyle,
że ich nie wymienimy,
ale wszyscy myślimy,
że dobrze by się stało, by lato tu zostało…
Omówienie
treści wiersza. Odpowiadanie na pytania dotyczące tekstu, np.: O czym jest wiersz? Jakie owoce pojawiły się
w wierszu? Czy ty też je lubisz? Co jeszcze fajnego jest w lecie? Co można robić w letni dzień?
19.
Zabawa pantomimiczna „ Co robię w lecie?” Dziecko na zmianę z rodzicem przedstawia
ruchem czynność związaną z latem, np.: jedzenie lodów, pływanie, jazdę na
rowerze. Uczestnicy na zmianę odgadują przedstawione czynności.
20.
Praca plastyczna „ Najfajniejsze w lecie”. Kochane Smerfiki możecie wykorzystać
dowolne materiały i techniki przy wykonywaniu tej pracy. Mogą to być kredki,
farby, papier kolorowy znalezione na spacerze patyczki, ususzone rośliny.
Pochwalcie się swoimi pracami – poproście rodziców o zrobienie zdjęcia waszej
pracy i przyślijcie do nas.
21.
Zapraszamy was na wycieczkę do lasu. Latem w lesie jest pięknie. Można
podziwiać przyrodę: piękne rośliny ( ogromne drzewa krzewy, trawy, kwiaty), owady oraz inne
zwierzęta. Jednak pamiętajcie! Gdy wybieracie się do lasu pamiętajcie, że
jesteście tu gośćmi i musicie zachowywać odpowiednio ponieważ las jest domem
wielu zwierząt. Obejrzyjcie film o leśnych zwierzętach: https://youtu.be/wHULR5Q9xXw
Pozdrawiamy
was ciepło J
Pani
Klaudia i Pani Ola
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz