niedziela, 14 czerwca 2020


GRUPA SMERFY
TEMAT TYGODNIA: UROKI LATA
PROPOZYCJE ZABAW Z DZIEĆMI NA TYDZIEŃ ( OD 15.06 DO 19.06.2020)



1.    „Szum  liści” - ćwiczenie  usprawniające  mowę.  Każde  dziecko  unosi  czubek  języka  do  wałka  dziąsłowego za górnymi zębami i przedłuża głoskę: Szszszsz..
2.    „Wiosna odchodzi, lato przychodzi” – układanie nazw pór roku (odchodzącej i nadchodzącej) z rozsypanki literowej. Prezentujemy zapis nazw pór roku, dziecko nazywa kolejne litery i czytają całe wyrazy: WIOSNA i L ATO. Następnie samodzielnie układa z kartoników z literami te wyrazy oraz swoje imię.


3.    „Prawda czy fałsz?” – określanie prawdziwości zdań. Jeśli dziecko zgadza się z przeczytanym stwierdzeniem, wstaje, jeśli nie – pozostaje na miejscu.
Przykładowe zdania:
- Latem świeci słońce.
- Zimą opalamy się na plaży.
- Latem kąpiemy się w morzu.
- Wakacje zaczynają się jesienią.
- Latem malujemy pisanki.

4.    „Jak zmienia się krajobraz latem?” – obserwacja z okna przedszkolnego. Dziecko wymienia różnice pomiędzy porami roku. Dostrzegają, jak zmienią się przyroda i pogoda w najbliższym otoczeniu. Podaje przykłady.





LATO NAD MORZEM

  

LATO NAD JEZIOREM


LATO W GÓRACH


LATO W LESIE

5.    „Kocham lato” -  wysłuchanie piosenki.

I. Wiosna wcale się nie spieszy  
        I wciąż zimne są poranki      
        Lecz mnie sama myśl już cieszy,   
        Że do piwnic schowaliśmy sanki   

REF :
         Kocham latem być na plaży    
         Kocham, gdy mnie słonko praży  
         Kocham morze, kocham fale  
         Mogę tam przebywać stale  

  II.   Chcę już włożyć krótkie spodnie
         Chcę jeść lody po kolacji
         Chcę znów z dziećmi grać w dwa ognie
         Chcę już bardzo cieszyć się z wakacji


REF :
         Kocham latem być na plaży    
         Kocham, gdy mnie słonko praży  
         Kocham morze, kocham fale  
         Mogę tam przebywać stale  

6.     „Jaka to pora roku?” – przecinamy obrazki na 10 części i staramy się ułożyć puzzle. Odgadujemy jaka to pora roku.








7.    „Odgłosy na łące”- zabawa dźwiękonaśladowcza. Rodzic naśladuje odgłosy zwierząt, które można spotkać na łące. Zadaniem dziecka jest powtórzenie odgłosu i nazwanie zwierzęcia, np.: Bzzz... – pszczoły. Ssss... – wąż.

8.    Rozwiązywanie zagadek tematycznych.

Na zielonej łące
spacerują ich tysiące.
Dzielnie maszerują,
mrowisko budują.     (mrówki)

Mniejszy niż koń,
lecz także konik.
W trawie sobie cyka,
 kolor ma zielony. (konik polny)

Kiedy jest początek lata,
z płatka na płatek lata.
Dzięki jej pracowitości
miodek w domu mam dla gości. (pszczoła)




Latem mnie spotykaliście,
lubię jadać różne liście.
Kiedy boję się lub śpię,
do muszelki chowam się. (ślimak)

Skrzydła piękne ma we wzory,
wszystkie na nich są kolory.
Kiedy nastają dni gorące,
dzieci biegają za nim po łące. (motyl)

Ich kryjówką bywa kwiatek,
ile kropek - tyle latek.
Ich skrzydełka są w kropeczki,
to są właśnie...  (biedronka)

9.    „Jaką  mamy  pogodę  latem?”    opisywanie  warunków  pogodowych,  wspierane  obrazkami.  Rozkładamy  na  dywanie  obrazki przedstawiające: słońce, deszcz, burzę, wiatr, śnieg, grad. Dziecko wybiera te, które pokazują zjawiska występujące latem, i nazywa je.




10. „Kiedy powstaje tęcza?” – Rodzic udziela informacji na temat powstawania tęczy: Tęcza powstaje w trakcie deszczu lub zaraz po nim, kiedy świeci słońce. Promienie słoneczne napotykają na krople deszczu lub krople unoszące się nad zbiornikiem wodnym. Wtedy następuje zjawisko rozszczepienia światła słonecznego i widzimy wielobarwny łuk
11. Praca plastyczna „Tęcza - wielobarwny łuk”. Rodzic zawiesza na tablicy obrazek przedstawiający tęczę. Dziecko głośno nazywa jej kolory. Rysuje tęczę na kartce przy pomocy pasteli.


12. „Owocowy telefon” - zabawa słuchowa. Dzieci siadają w kole. Dorosły podaje jedno słowo związane z tematem, np.: malina, truskawka. Mówi go szeptem do ucha osoby siedzącej obok. Dzieci kolejno przekazują sobie w ten sam sposób usłyszaną nazwę. Ostatnia osoba w kole wypowiada ją głośno.

13.  „Co rośnie latem?” - zabawa z klasyfikowaniem. Rodzic układa na dywanie obrazki przedstawiające różne warzywa i owoce. Dziecko wybierają  spośród  nich  te,  które  rosną  w Polsce  latem,  np.:  maliny,  truskawki,  pomidory,  agrest,  borówki,  porzeczki, marchew, wiśnie, rzodkiewka, fasola.











14. Układanie zbiorów. Rodzic rozkłada na podłodze 2 szarfy w różnych kolorach (tworzy 2 zbiory). Dziecko klasyfikuje obrazki według wytycznych, np.: owoce i warzywa, małe i duże, słodkie i kwaśne, czerwone i zielone
15.  „Czego potrzebują rośliny?” – dziecko przypomina, jakie są warunki niezbędne do wzrostu rośliny (ziemia, woda, światło). Rodzic dopowiada, czego jeszcze potrzebują owoce i warzywa, aby wyrosły. Zwraca uwagę na odpowiednie warunki pogodowe i pielęgnację (prace ogrodowe wykonywane przez człowieka).

16. Karty pracy związane z tematyką letnią

Dokończ rytm J

Pokoloruj obrazek odpowiednimi kolorami J

Odszukaj i pokoloruj J

17. Kochane smerfy jeśli zostaną wam drewniane patyczki po lodach lub macie takie w domu zachęcamy was do układanek z patyczków.


18. „ Co fajnego jest w lecie?” – wysłuchanie wiersza Maciejki Mazan.
Co fajnego jest w lecie?
Najfajniejsze na świecie
są dojrzałe  truskawki,
z fontannami sadzawki,
prosto z lasu poziomki
oraz na drzewach domki
i dojrzałe czereśnie.

Słoneczko wstaje wcześnie,
dni są takie gorące,
kwitną kwiaty na łące,
można kąpać się co dzień,
wszystko pachnie w ogrodzie
i latają motyle…

Fajnych rzeczy jest tyle,
że ich nie wymienimy,
ale wszyscy myślimy,
że dobrze by się stało, by lato tu zostało…

Omówienie treści wiersza. Odpowiadanie na pytania dotyczące tekstu, np.: O czym jest wiersz? Jakie owoce pojawiły się w wierszu? Czy ty też je lubisz? Co jeszcze fajnego jest w lecie? Co można  robić w letni dzień?

19. Zabawa pantomimiczna „ Co robię w lecie?”  Dziecko na zmianę z rodzicem przedstawia ruchem czynność związaną z latem, np.: jedzenie lodów, pływanie, jazdę na rowerze. Uczestnicy na zmianę odgadują przedstawione czynności.

20. Praca plastyczna „ Najfajniejsze w lecie”. Kochane Smerfiki możecie wykorzystać dowolne materiały i techniki przy wykonywaniu tej pracy. Mogą to być kredki, farby, papier kolorowy znalezione na spacerze patyczki, ususzone rośliny. Pochwalcie się swoimi pracami – poproście rodziców o zrobienie zdjęcia waszej pracy i przyślijcie do nas.
21. Zapraszamy was na wycieczkę do lasu. Latem w lesie jest pięknie. Można podziwiać przyrodę: piękne rośliny ( ogromne drzewa  krzewy, trawy, kwiaty), owady oraz inne zwierzęta. Jednak pamiętajcie! Gdy wybieracie się do lasu pamiętajcie, że jesteście tu gośćmi i musicie zachowywać odpowiednio ponieważ las jest domem wielu zwierząt. Obejrzyjcie film o leśnych zwierzętach: https://youtu.be/wHULR5Q9xXw



Pozdrawiamy was ciepło J
Pani Klaudia i Pani Ola

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz