GRUPA
– "TYGRYSKI"
15 - 19.06.2020. (PON. - PT.)
BLOK
TEMATYCZNY: ŻYCIE
NA WSI
„ZWIERZĘTA
NA WSI” – NAŚLADOWANIE GŁOSÓW ZWIERZĄT -
Przeczytaj nazwy zwierząt domowych i hodowlanych, naśladuj
zwierzęta głosem i ruchem (początek filmiku):
„Głosy
zwierząt” – materiał edukacyjny dla dzieci
„O
JAKIM ZWIERZĄTKU MÓWIĘ?”- ROZWIĄZYWANIE
ZAGADEK SŁOWNYCH
- Ma
cztery nogi, piękną grzywę i długi ogon. Lubi skakać przez
przeszkody.
-
Rozpoznasz ją po czarno- białych łatach. Dzięki niej mamy
smaczne, zdrowe mleko.
-
Najczęściej spotkasz go w górach. Ma białe, wełniane futerko i
rogi w kształcie ślimaczków.
-
Wesołe, różowe, grubiutkie zwierzątko z zawiniętym ogonkiem.
Lubi kąpać się w błocie.
- Ma
ostry dziób i kolorowe pióra, znosi jajka.
-
Duży, biały ptak w czerwonych koralach,, głośno krzyczy: gul,
gul, gul...!
-
Podobna do kaczki, chociaż ma dłuższą szyję. Syczy i szczypie.
-
Uwielbia kąpać się w stawie. Ma krótkie, krzywe nóżki i płaski
dziób.
-
Spróbuj ułożyć zagadkę o jakimś zwierzątku!
"GDZIE
JEST WIEŚ?" - OPOWIADANIE J. JASNY
Mama,
tata i Marcinek już od godziny siedzieli w pociągu. Jechali na
wakacje, jechali na wieś.
-
Gdzie jest wieś? - zapytał Marcinek i wtedy jadący w tym samym
przedziale pasażerowie roześmiali się w głos. Marcinek bardzo się
zawstydził, ale tata wcale nie zwrócił uwagi na ten śmiech i
powiedział:
-
Wsie są wszędzie: blisko i daleko. Popatrz - za oknem widać pola i
las. To jest wieś. Mijaliśmy ich bardzo dużo.
- To
dlaczego nie wysiadamy? - zapytał Marcinek.
- Bo
Supienie, wieś, do której jedziemy, jest jeszcze dalej -
odpowiedział tata i dodał:
-
Pociąg nas tam nie zawiezie.
-
To... co będzie dalej?
-
Dalej pojedziemy autobusem.
Kiedy
dotarli wreszcie na miejsce, Marcinek był tak zmęczony, że od razu
zasnął i nawet nie bardzo wiedział, gdzie jest.
Od
rana na podwórku był straszny hałas.
-
Kukuryku... kukuryku..!!!
Marcinek
nigdy przedtem nie słyszał, jak pieje prawdziwy kogut, ale poznał
od razu, że to on, bo piał jak ten z "Teleranka". Potem
zobaczył krowy i konie, owce i koziołka, gęsi, kaczki i kury...
Wszystko to tak bardzo mu się podobało, że za królikiem chciał
pobiec do...
-
Tam dzieciom nie wolno wchodzić! - zatrzymała go mama. - To jest
stajnia, to obora, a to chlewik i kurnik... Tu mieszkają zwierzęta.
"Szkoda
- pomyślał Marcinek - chciałbym zobaczyć, jak one mieszkają".
Jeszcze
tego samego dnia Marcinek zobaczył Adasia, syna gospodarzy,
wychodzącego z kurnika z koszykiem jajek.
- Ty
tam możesz wchodzić - zdziwił się Marcinek.
-
Pewnie - powiedział Adaś. - A kto by tam znalazł tyle jajek, jak
nie ja?!
- A
do chlewika też wolno ci wchodzić?- Pewnie. Noszę świniom
pokrzywy. Chodź, zobaczysz, jak jedzą.
-
Mnie nie wolno - chciał powiedzieć Marcinek, ale nie ale nie
zdążył, bo właśnie podeszła mama i zapytała:
-
Pójdziesz z nami na spacer, Marcinku?
- A
mogę zostać z Adasiem? - zapytał Marcinek.
Jak
myślisz, co odpowie mama?
-
Przewidywanie zakończenia opowiadania.
-
Dzieci proponują odpowiedź na pytanie postawione na końcu
opowiadania: Czy
mama pozwoli zostać Marcinkowi, czy nie?
-
Ustalenie dalszego ciągu zdarzeń w wersji: Marcinek
zostaje z Adasiem; Marcinek idzie z rodzicami na spacer…
„ZWIERZĘTA
W GOSPODARSTWIE ROLNYM NA WSI” - film edukacyjny – ABC ZABAWA
https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
Z
filmiku dowiesz się gdzie mieszkają zwierzęta, czym się żywią,
jak nazywają się ich młode, jakie produkty im zawdzięczamy -
wiadomości na temat: krowy, kury, kozy, konia, owcy, świni,
pszczół.
„STARY
DONALD FARMĘ MIAŁ” – PIOSENKA
Stary
Donald farmę miał, i ja , i ja, o!
A na
tej farmie krowę miał, i ja , i ja, o!
Krowa:
mu, mu, mu, mu, mu…
Stary
Donald farmę miał, i ja , i ja, o!
A na
tej farmie świnkę miał, i ja , i ja, o!
Świnka:
chrum, chrum, chrum, chrum, chrum…
Krowa:
mu, mu, mu, mu, mu…
Stary
Donald farmę miał, i ja , i ja, o!
A na
tej farmie pieska miał, i ja , i ja, o!
Piesek:
hau, hau, hau, hau, hau…
Świnka:
chrum, chrum, chrum, chrum, chrum…
Krowa:
mu, mu, mu, mu, mu…
Stary
Donald farmę miał, i ja , i ja, o!
A na
tej farmie kurę miał, i ja , i ja, o!
Kura:
ko, ko, ko, ko, ko…
Piesek:
hau, hau, hau, hau, hau…
Świnka:
chrum, chrum, chrum, chrum, chrum…
Krowa:
mu, mu, mu, mu, mu…
Stary
Donald farmę miał, i ja , i ja, o!
A na
tej farmie gąskę miał, i ja , i ja, o!
Gąska:
gę, gę, gę, gę, gę…
Kura:
ko, ko, ko, ko, ko…
Piesek:
hau, hau, hau, hau, hau…
Świnka:
chrum, chrum, chrum, chrum, chrum…
Krowa:
mu, mu, mu, mu, mu…
Stary
Donald farmę miał, i ja , i ja, o!
A na
tej farmie kaczkę miał, i ja , i ja, o!
Kaczka:
kwa, kwa, kwa, kwa, kwa…
Gąska:
gę, gę, gę, gę, gę…
Kura:
ko, ko, ko, ko, ko…
Piesek:
hau, hau, hau, hau, hau…
Świnka:
chrum, chrum, chrum, chrum, chrum…
Krowa:
mu, mu, mu, mu, mu…
Stary
Donald farmę miał, i ja , i ja, o!
A na
tej farmie owcę miał, i ja , i ja, o!
Owca:
be, be, be, be, be…
Kaczka:
kwa, kwa, kwa, kwa, kwa…
Gąska:
gę, gę, gę, gę, gę…
Kura:
ko, ko, ko, ko, ko…
Piesek:
hau, hau, hau, hau, hau…
Świnka:
chrum, chrum, chrum, chrum, chrum…
Krowa:
mu, mu, mu, mu, mu…
Stary
Donald farmę miał, i ja , i ja, o!
A na
tej farmie kotka miał, i ja , i ja, o!
Kotek:
miau, miau, miau, miau, miau…
Owca:
be, be, be, be, be…
Kaczka:
kwa, kwa, kwa, kwa, kwa…
Gąska:
gę, gę, gę, gę, gę…
Kura:
ko, ko, ko, ko, ko…
Piesek:
hau, hau, hau, hau, hau…
Świnka:
chrum, chrum, chrum, chrum, chrum…
Krowa:
mu, mu, mu, mu, mu…
-
„STARY DONALD FARMĘ MIAŁ" -
YouTube
„TANGRAM”
-
Układanie obrazków - zwierząt wg wzoru. Tworzenie własnych
pomysłów. „Wyprawka
plastyczna” - Dzieci 6- letnie, karta nr 26
„ZGADUJ
– ZGADULA” – rozwiązywanie zagadek o zwierzętach:
Puszyste
kuleczki na środku podwórka,
mają
krzywe nóżki i żółciutkie piórka.
Mają
małe dzioby, lecz to nie kurczaki,
bardzo
lubią pływać, zgadnij, kto to taki?
Mały
brzuszek, mała główka z czerwonym grzebykiem,
gdy
dorośnie, pewnie będzie pięknym kogucikiem.
Mieszka
w budzie, tuż przy murku.
Wszystkich
strzeże na podwórku.
Kiedy
jest okropnie zły,
groźnie
szczerzy ostre kły.
A
gdy jest zadowolony,
merda
do nas swym ogonem.
Czasem
włazi gdzieś wysoko,
żeby
mieć na wszystko oko.
Gdy
chce złapać mysz malutką,
To
zakrada się cichutko.
Kłapoucha
rodzinka, mieszka w klatce na sianie.
Sałatę
i marchewkę zjada na śniadanie.
Tłustego
mleka da nam na serek
I
ciepłej wełny da na sweterek.
-
Udzielanie
odpowiedzi na pytania:
-
Skąd mamy mleko?
-
Jak nazywa się młody konik?
- Co
zbiera się jesienią na wsi podczas wykopków?
-
Które zwierzę mieszka w stajni?
- Co
się kosi w czasie żniw?
-
Jakie zwierzę mieszka w chlewie?
- Co
to jest siano?
- Co
wykluwa się z jajka?
ZABAWA
MATEMATYCZNA – utrwalanie umiejętności posługiwania się
liczebnikami porządkowymi.
Do
zabawy będziemy potrzebować 10 kredek (każda w innym kolorze)
Układamy
kredki, jedna obok drugiej w kierunku od lewej do prawej, mówiąc:
To jest kredka pierwsza, ta jest druga, trzecia….
Rodzic
zadaje pytania np. Która z kolei, to kredka niebieska?…, Która
z kolei, to kredka czerwona?…
Zadaniem
dziecka jest używanie liczebników porządkowych np. Kredka
niebieska to kredka druga. Kredka czerwona to kredka
czwarta... itd.
ZABAWA
MATEMATYCZNA cz.2 - inny
sposób na utrwalanie znajomości liczebników porządkowych 😊
kanał: You Tube:
https://www.youtube.com/watch?v=AKs4fls4hQU
ŚNIADANIE
NA WIEJSKIM PODWÓRKU –
układanie
i odczytywanie działań arytmetycznych.
Potrzebne
będą liczmany np. fasolki…kartoniki z liczbami od 1 do 10 oraz
znakami matematycznymi - + =
Po
wiejskim podwórku spacerują: kot, kura, kaczka i pies Azor.
Pewnego
razu:
Przyszli
na podwórze nieproszeni goście.
Zobaczył
ich Azor, zzieleniał ze złości.
Do
kogo z wizytą? - pyta gości w bramie.
-
Do ciebie, na pyszne śniadanie!
Polecenie:
Ułóż
działanie do przebiegu zdarzeń...
Ile
zwierząt było na podwórku? (4: kot, kura, kaczka, pies)
Ile
gości przyszło? (3 wróble)
Jak
to zapisać za pomocą znaków?
odczytaj
działanie – cztery dodać trzy równa się siedem
Jedzą
wróble z miski
smakowite
ziarna.
Kot
przebudził się i miauknął:
-
Dola wasza marna!
Odfrunęły
wróble
daleko
przed siebie.
Kot
dumny spaceruje
i
ogonem wymachuje!
Ułóż
działanie do przebiegu zdarzeń… i zapisz za pomocą znaków
matematycznych.
odczytaj
działanie: siedem odjąć trzy równa się cztery
Wyszły
na podwórko jeszcze 2 króliczki,
skaczą,
kicają
i
dobrze się mają.
Ułóż
działanie do przebiegu zdarzeń… i zapisz za pomocą znaków
matematycznych.
odczytaj
działanie: cztery dodać dwa równa się sześć
Na
podwórku, koło obórki
pojawiły
się cztery wiewiórki.
Przyniosły
ze sobą żołędzie,
smaczne
śniadanie z nich będzie.
Ułóż
działanie do przebiegu zdarzeń… i zapisz za pomocą znaków
matematycznych.
odczytaj
działanie: sześć dodać cztery równa się dziesięć.
PRACA
PLASTYCZNA:
DZIECI
6- LETNIE,
„Wyprawka plastyczna” - karty nr 20, 21:
-
„ZWIERZĘTA HODOWLANE” –
Składanie szablonów zwierząt, wykonanie makiety gospodarstwa.
DZIECI
5- LETNIE,
„Wyprawka plastyczna” - karta nr 24:
-
„OWIECZKA”
– wypychanie szablonu owieczki, oklejanie włóczką.
„SKĄD
SIĘ BIERZE…?” – PREZENTACJE, BAJKI EDUKACYJNE nt. mleka,
chleba i miodu:
-
„JAK PRODUKOWANE JEST MLEKO?" - bajka edukacyjna
-
„JAK PSZCZOŁY ROBIĄ MIÓD?" - prezentacja
-
„JAK PRODUKOWANY JEST CHLEB?" – bajka edukacyjna
-
„PRACE W POLU NA WSI, MASZYNY I NARZĘDZIA ROLNICZE”, FILM
EDUKACYJNY - ABC ZABAWA
KARTY
PRACY:
DZIECI
5- LETNIE
– cz. 4, s. 18, 19
-
Wyszukiwanie takich samych krów;
-
Opowiadanie treści obrazka: „Na wsi”; nazywanie produktów,
które otrzymujemy dzięki pracy rolnika, łączenie z odpowiednim
zwierzęciem.
DZIECI
6- LETNIE –
cz.
5, s. 38 - 39, 40, 41, 42, 43
-
Opowiadanie
treści ilustracji: „W gospodarstwie”; czytanie wyrazów;
Kończenie
wypowiedzi: Świnia
mieszka w ...; Koń mieszka w ...; Kury i kaczki mieszkają w ...;
Krowa mieszka w ...
-
Odgłosy zwierząt – uzupełnianie napisów;
-
Liczenie zwierząt, uzupełnianie działań matematycznych;
-
„Kogut” – rysowanie po śladzie, kolorowanie obrazka;
-
Wysłuchiwanie głoski: „k” w nazwach zwierząt hodowlanych;
„Ćwicz piękne czytanie” - czytanie zdań.
„POŁĄCZ
KROPKI” – ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE
ROZWIĄZYWANIE
KRZYŻÓWKI
SŁUCHANIE
BAJKI: „BRZYDKIE KACZĄTKO” („Bajki
z Ramą” – YouTube)
POZDRAWIAMY👋
PANIE
Z GRUPY „TYGRYSKI” 😊
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz