niedziela, 14 czerwca 2020


GRUPA  –  "TYGRYSKI" 
15 - 19.06.2020. (PON. - PT.)


BLOK TEMATYCZNY: ŻYCIE NA WSI


ZWIERZĘTA NA WSI” – NAŚLADOWANIE GŁOSÓW ZWIERZĄT - Przeczytaj nazwy zwierząt domowych i hodowlanych, naśladuj zwierzęta głosem i ruchem (początek filmiku):
Głosy zwierząt” – materiał edukacyjny dla dzieci

O JAKIM ZWIERZĄTKU MÓWIĘ?”- ROZWIĄZYWANIE ZAGADEK SŁOWNYCH
- Ma cztery nogi, piękną grzywę i długi ogon. Lubi skakać przez przeszkody.
- Rozpoznasz ją po czarno- białych łatach. Dzięki niej mamy smaczne, zdrowe mleko.
- Najczęściej spotkasz go w górach. Ma białe, wełniane futerko i rogi w kształcie ślimaczków.
- Wesołe, różowe, grubiutkie zwierzątko z zawiniętym ogonkiem. Lubi kąpać się w błocie.
- Ma ostry dziób i kolorowe pióra, znosi jajka.
- Duży, biały ptak w czerwonych koralach,, głośno krzyczy: gul, gul, gul...!
- Podobna do kaczki, chociaż ma dłuższą szyję. Syczy i szczypie.
- Uwielbia kąpać się w stawie. Ma krótkie, krzywe nóżki i płaski dziób.
- Spróbuj ułożyć zagadkę o jakimś zwierzątku!

"GDZIE JEST WIEŚ?" - OPOWIADANIE J. JASNY
Mama, tata i Marcinek już od godziny siedzieli w pociągu. Jechali na wakacje, jechali na wieś.
- Gdzie jest wieś? - zapytał Marcinek i wtedy jadący w tym samym przedziale pasażerowie roześmiali się w głos. Marcinek bardzo się zawstydził, ale tata wcale nie zwrócił uwagi na ten śmiech i powiedział:
- Wsie są wszędzie: blisko i daleko. Popatrz - za oknem widać pola i las. To jest wieś. Mijaliśmy ich bardzo dużo.
- To dlaczego nie wysiadamy? - zapytał Marcinek.
- Bo Supienie, wieś, do której jedziemy, jest jeszcze dalej - odpowiedział tata i dodał:
- Pociąg nas tam nie zawiezie.
- To... co będzie dalej?
- Dalej pojedziemy autobusem.
Kiedy dotarli wreszcie na miejsce, Marcinek był tak zmęczony, że od razu zasnął i nawet nie bardzo wiedział, gdzie jest.
Od rana na podwórku był straszny hałas.
- Kukuryku... kukuryku..!!!
Marcinek nigdy przedtem nie słyszał, jak pieje prawdziwy kogut, ale poznał od razu, że to on, bo piał jak ten z "Teleranka". Potem zobaczył krowy i konie, owce i koziołka, gęsi, kaczki i kury... Wszystko to tak bardzo mu się podobało, że za królikiem chciał pobiec do...
- Tam dzieciom nie wolno wchodzić! - zatrzymała go mama. - To jest stajnia, to obora, a to chlewik i kurnik... Tu mieszkają zwierzęta.
"Szkoda - pomyślał Marcinek - chciałbym zobaczyć, jak one mieszkają".
Jeszcze tego samego dnia Marcinek zobaczył Adasia, syna gospodarzy, wychodzącego z kurnika z koszykiem jajek.
- Ty tam możesz wchodzić - zdziwił się Marcinek.
- Pewnie - powiedział Adaś. - A kto by tam znalazł tyle jajek, jak nie ja?!
- A do chlewika też wolno ci wchodzić?- Pewnie. Noszę świniom pokrzywy. Chodź, zobaczysz, jak jedzą.
- Mnie nie wolno - chciał powiedzieć Marcinek, ale nie ale nie zdążył, bo właśnie podeszła mama i zapytała:
- Pójdziesz z nami na spacer, Marcinku?
- A mogę zostać z Adasiem? - zapytał Marcinek.
Jak myślisz, co odpowie mama?

- Przewidywanie zakończenia opowiadania.
- Dzieci proponują odpowiedź na pytanie postawione na końcu opowiadania: Czy mama pozwoli zostać Marcinkowi, czy nie?
- Ustalenie dalszego ciągu zdarzeń w wersji: Marcinek zostaje z Adasiem; Marcinek idzie z rodzicami na spacer…

ZWIERZĘTA W GOSPODARSTWIE ROLNYM NA WSI” - film edukacyjny – ABC ZABAWA https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
Z filmiku dowiesz się gdzie mieszkają zwierzęta, czym się żywią, jak nazywają się ich młode, jakie produkty im zawdzięczamy - wiadomości na temat: krowy, kury, kozy, konia, owcy, świni, pszczół.

STARY DONALD FARMĘ MIAŁ” – PIOSENKA
Stary Donald farmę miał, i ja , i ja, o!
A na tej farmie krowę miał, i ja , i ja, o!
Krowa: mu, mu, mu, mu, mu…


Stary Donald farmę miał, i ja , i ja, o!
A na tej farmie świnkę miał, i ja , i ja, o!
Świnka: chrum, chrum, chrum, chrum, chrum…
Krowa: mu, mu, mu, mu, mu…


Stary Donald farmę miał, i ja , i ja, o!
A na tej farmie pieska miał, i ja , i ja, o!
Piesek: hau, hau, hau, hau, hau…
Świnka: chrum, chrum, chrum, chrum, chrum…
Krowa: mu, mu, mu, mu, mu…


Stary Donald farmę miał, i ja , i ja, o!
A na tej farmie kurę miał, i ja , i ja, o!
Kura: ko, ko, ko, ko, ko…
Piesek: hau, hau, hau, hau, hau…
Świnka: chrum, chrum, chrum, chrum, chrum…
Krowa: mu, mu, mu, mu, mu…


Stary Donald farmę miał, i ja , i ja, o!
A na tej farmie gąskę miał, i ja , i ja, o!
Gąska: gę, gę, gę, gę, gę…
Kura: ko, ko, ko, ko, ko…
Piesek: hau, hau, hau, hau, hau…
Świnka: chrum, chrum, chrum, chrum, chrum…
Krowa: mu, mu, mu, mu, mu…


Stary Donald farmę miał, i ja , i ja, o!
A na tej farmie kaczkę miał, i ja , i ja, o!
Kaczka: kwa, kwa, kwa, kwa, kwa…
Gąska: gę, gę, gę, gę, gę…
Kura: ko, ko, ko, ko, ko…
Piesek: hau, hau, hau, hau, hau…
Świnka: chrum, chrum, chrum, chrum, chrum…
Krowa: mu, mu, mu, mu, mu…


Stary Donald farmę miał, i ja , i ja, o!
A na tej farmie owcę miał, i ja , i ja, o!
Owca: be, be, be, be, be…
Kaczka: kwa, kwa, kwa, kwa, kwa…
Gąska: gę, gę, gę, gę, gę…
Kura: ko, ko, ko, ko, ko…
Piesek: hau, hau, hau, hau, hau…
Świnka: chrum, chrum, chrum, chrum, chrum…
Krowa: mu, mu, mu, mu, mu…


Stary Donald farmę miał, i ja , i ja, o!
A na tej farmie kotka miał, i ja , i ja, o!
Kotek: miau, miau, miau, miau, miau…
Owca: be, be, be, be, be…
Kaczka: kwa, kwa, kwa, kwa, kwa…
Gąska: gę, gę, gę, gę, gę…
Kura: ko, ko, ko, ko, ko…
Piesek: hau, hau, hau, hau, hau…
Świnka: chrum, chrum, chrum, chrum, chrum…
Krowa: mu, mu, mu, mu, mu…


- „STARY DONALD FARMĘ MIAŁ" - YouTube


TANGRAM” - Układanie obrazków - zwierząt wg wzoru. Tworzenie własnych pomysłów. „Wyprawka plastyczna” - Dzieci 6- letnie, karta nr 26

ZGADUJ – ZGADULA” – rozwiązywanie zagadek o zwierzętach:
Puszyste kuleczki na środku podwórka,
mają krzywe nóżki i żółciutkie piórka.
Mają małe dzioby, lecz to nie kurczaki,
bardzo lubią pływać, zgadnij, kto to taki?


Mały brzuszek, mała główka z czerwonym grzebykiem,
gdy dorośnie, pewnie będzie pięknym kogucikiem.


Mieszka w budzie, tuż przy murku.
Wszystkich strzeże na podwórku.
Kiedy jest okropnie zły,
groźnie szczerzy ostre kły.
A gdy jest zadowolony,
merda do nas swym ogonem.


Czasem włazi gdzieś wysoko,
żeby mieć na wszystko oko.
Gdy chce złapać mysz malutką,
To zakrada się cichutko.


Kłapoucha rodzinka, mieszka w klatce na sianie.
Sałatę i marchewkę zjada na śniadanie.


Tłustego mleka da nam na serek
I ciepłej wełny da na sweterek.


- Udzielanie odpowiedzi na pytania:
- Skąd mamy mleko?
- Jak nazywa się młody konik?
- Co zbiera się jesienią na wsi podczas wykopków?
- Które zwierzę mieszka w stajni?
- Co się kosi w czasie żniw?
- Jakie zwierzę mieszka w chlewie?
- Co to jest siano?
- Co wykluwa się z jajka?


ZABAWA MATEMATYCZNA – utrwalanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi.

Do zabawy będziemy potrzebować 10 kredek (każda w innym kolorze)
Układamy kredki, jedna obok drugiej w kierunku od lewej do prawej, mówiąc: To jest kredka pierwsza, ta jest druga, trzecia….
Rodzic zadaje pytania np. Która z kolei, to kredka niebieska?…, Która z kolei, to kredka czerwona?…
Zadaniem dziecka jest używanie liczebników porządkowych np. Kredka niebieska to kredka druga. Kredka czerwona to kredka czwarta... itd.

ZABAWA MATEMATYCZNA cz.2 - inny sposób na utrwalanie znajomości liczebników porządkowych 😊 


ŚNIADANIE NA WIEJSKIM PODWÓRKU układanie i odczytywanie działań arytmetycznych.
Potrzebne będą liczmany np. fasolki…kartoniki z liczbami od 1 do 10 oraz znakami matematycznymi - + =

Po wiejskim podwórku spacerują: kot, kura, kaczka i pies Azor.


 

  Pewnego razu:
Przyszli na podwórze nieproszeni goście.
 
Zobaczył ich Azor, zzieleniał ze złości.
Do kogo z wizytą? - pyta gości w bramie.
- Do ciebie, na pyszne śniadanie!

Polecenie:
Ułóż działanie do przebiegu zdarzeń...
Ile zwierząt było na podwórku? (4: kot, kura, kaczka, pies)
Ile gości przyszło? (3 wróble)
Jak to zapisać za pomocą znaków?

 
odczytaj działanie – cztery dodać trzy równa się siedem

Jedzą wróble z miski
smakowite ziarna.
Kot przebudził się i miauknął:
- Dola wasza marna!
Odfrunęły wróble
daleko przed siebie.
Kot dumny spaceruje
i ogonem wymachuje!

Ułóż działanie do przebiegu zdarzeń… i zapisz za pomocą znaków matematycznych.
 
 
odczytaj działanie: siedem odjąć trzy równa się cztery

Wyszły na podwórko jeszcze 2 króliczki,
skaczą, kicają
i dobrze się mają.

Ułóż działanie do przebiegu zdarzeń… i zapisz za pomocą znaków matematycznych.


 

odczytaj działanie: cztery dodać dwa równa się sześć

Na podwórku, koło obórki
pojawiły się cztery wiewiórki.
Przyniosły ze sobą żołędzie,
smaczne śniadanie z nich będzie.

Ułóż działanie do przebiegu zdarzeń… i zapisz za pomocą znaków matematycznych.

 

odczytaj działanie: sześć dodać cztery równa się dziesięć.



PRACA PLASTYCZNA:

DZIECI 6- LETNIE, „Wyprawka plastyczna” - karty nr 20, 21:
- „ZWIERZĘTA HODOWLANE” – Składanie szablonów zwierząt, wykonanie makiety gospodarstwa.

DZIECI 5- LETNIE, „Wyprawka plastyczna” - karta nr 24:
- „OWIECZKA” – wypychanie szablonu owieczki, oklejanie włóczką.


SKĄD SIĘ BIERZE…?” – PREZENTACJE, BAJKI EDUKACYJNE nt. mleka, chleba i miodu:

- „JAK PRODUKOWANE JEST MLEKO?" - bajka edukacyjna
- „JAK PSZCZOŁY ROBIĄ MIÓD?" - prezentacja
- „JAK PRODUKOWANY JEST CHLEB?" – bajka edukacyjna
- „PRACE W POLU NA WSI, MASZYNY I NARZĘDZIA ROLNICZE”, FILM EDUKACYJNY - ABC ZABAWA


KARTY PRACY: 
 
DZIECI 5- LETNIE – cz. 4, s. 18, 19
- Wyszukiwanie takich samych krów;
- Opowiadanie treści obrazka: „Na wsi”; nazywanie produktów, które otrzymujemy dzięki pracy rolnika, łączenie z odpowiednim zwierzęciem.

DZIECI 6- LETNIE cz. 5, s. 38 - 39, 40, 41, 42, 43
- Opowiadanie treści ilustracji: „W gospodarstwie”; czytanie wyrazów; Kończenie wypowiedzi: Świnia mieszka w ...; Koń mieszka w ...; Kury i kaczki mieszkają w ...; Krowa mieszka w ...
- Odgłosy zwierząt – uzupełnianie napisów;
- Liczenie zwierząt, uzupełnianie działań matematycznych;
- „Kogut” – rysowanie po śladzie, kolorowanie obrazka;
- Wysłuchiwanie głoski: „k” w nazwach zwierząt hodowlanych; „Ćwicz piękne czytanie” - czytanie zdań.


POŁĄCZ KROPKI” – ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE

 


ROZWIĄZYWANIE KRZYŻÓWKI

 
SŁUCHANIE BAJKI: „BRZYDKIE KACZĄTKO” („Bajki z Ramą” – YouTube)

POZDRAWIAMY👋
PANIE Z GRUPY „TYGRYSKI” 😊


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz