GRUPA TYGRYSKI
TEMAT: WESOŁA
WIELKANOC
PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ DLA DZIECI:
ŚRODA 31.03.2021 r.
1.
Gimnastyka
buzi i języka
2.
Zabawa
„ Zajączek z pisanką”. Dziecko – zajączek otrzymuje piłeczkę – pisankę i wkłada
ją sobie między kolana. Na hasło: Start!
Zajączek skacze po pokoju. Jeśli piłka
wyślizgnie się na podłogę , dziecko kończy zabawę. Na hasło: Stop! Dziecko zatrzymuje się i chwilę
odpoczywa. Zabawę powtarzamy kilka razy.
3.
Ćwiczenia
percepcji wzrokowej. Zadaniem dziecka jest znalezienie 10 różnic na
wielkanocnych obrazkach
4.
Słuchanie
opowiadania A. Galicy „ Bajeczka Wielkanocna”
Opowiadanie
A. Galicy pt. „Bajeczka wielkanocna”
Wiosenne słońce
tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki
zaczęły wychylać się z pączków. - Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki –
daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka,
czesało grzywki i mówiło: - Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za
parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało
już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym
palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno. - Stuk-stuk – zastukało
coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki,
żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i
przewiązało czerwoną kokardką. - Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero
byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło
rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w
bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło
na łąkę. - Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by
były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze
bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. - Kogo? Kogo? – dopytywał się
Zajączek, kicając po łące. - Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się
nie zgubić w trawie. - Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. A
Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w
stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać. - Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś,
już czas, baś, baś. A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń,
dzeń-dzeń. Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe
Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo
małe. - Co to? Co to? – pytał Zajączek. - Dlaczego tak dzwoni? – piszczał
Kurczaczek. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym
dzwonkiem na szyi. - To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki,
a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny
poranek Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z
Zającem Podskakują na łące.
Wielkanocne
Kotki,
Robiąc miny
słodkie,
Już wyjrzały z
pączka,
Siedzą na
gałązkach.
Kiedy będzie
Wielkanoc Wierzbę pytają.
Po
wysłuchaniu tekstu porozmawiaj z dzieckiem nt. :
·
Co robiło słonko? · Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, ... ? · Dlaczego
słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka? -Jakie święta zbliżają
się do nas wielkimi krokami? -Jakie zwyczaje świąteczne panują w Twoim domu?
(święcenie koszyka, ozdabianie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie,
dzielenie się jajkiem, śmigus-dyngus).
5.
Wykonanie
ćwiczeń 6 l – w KP4 s. 51, ć. 2 –
kolorowanie obrazka zgodnie z kodem, ć. 3 , s. 52, ć 1 – ćwiczenie
spostrzegawczości, przeliczanie w zakresie 10; ć. 2 – ćwiczenie
grafomotoryczne, pisanie po śladzie, s. 53 ć. 3 – zabawy słowem- rymowanki, ć.
4 – ćwiczenie percepcji wzrokowej.
5 l. – KP4 s. 39
ć.3,- kolorowanie jajek zgodnie z kodem, s. 39 ć.4. s. 38 ć. 1 - ćwiczenie
spostrzegawczości, przeliczanie w zakresie 10; ć. 2 – ćwiczenie
grafomotoryczne, pisanie po śladzie.
6.
Zajęcia
umuzykalniające – zapoznanie z utworem M. Musorgskiego „ Taniec kurcząt w skorupkach”- aktywne słuchanie muzyki.
Do
tego zajęcia kochane Tygryski przygotujcie plastikową butelkę np. po jogurcie,
którą napełnijcie kaszą lub ryżem, łyżki oraz kartonowe pudełka po puzzlach,
grach lub po butach. A teraz poproście
rodziców, aby odtworzyli wam utwór i popatrzcie jak bawił się wasz kolega z
rodzicami. Trzeba bardzo dobrze wsłuchać się w muzykę.
Po
wysłuchaniu utworu możemy porozmawiać z dzieckiem o nim, zadając mu pytania
np.: Do czego zachęcała muzyka? Jakie
było tempo utworu? Czy jakaś część utworu powtarzała się? Jaki tytuł pasuje do
tego utworu?
Możecie
też spróbować wykonywać ruchy do tego utworu.
7.
Zadanie
dodatkowe:
Propozycje zabaw ruchowych
dla Tygrysków.
·
Przeprawa przez rzekę
Wyobraźcie sobie, że przez Wasz pokój przepływa rzeka.
Długi rwący potok rozciąga swoje brzegi od stołu, aż do kanapy lub od ściany do
ściany, w zależności od rozkładu mieszkania. Musicie przejść na drugą stronę
skacząc po kamieniach, ale tak, aby nie wpaść do wody.
Czym są kamienie? Poduszkami jaśkami lub innymi
kawałkami materiału. Rozłóżcie je na podłodze tak, aby przejście po nich nie
było zbyt łatwe. I po każdym prawidłowym przedostaniu się na drugi brzeg
zmieniajcie ustawienie.
·
Rzucamy
do celu
Prosta, ale zajmująca gra. Na podłodze stawiacie miskę
lub wiaderko i wrzucacie do niego piłki, balony lub zmięte w kulki gazety.
Oczywiście wygrywa ten, kto wykona najwięcej prawidłowych rzutów z linii mety.
·
Skoki przez linkę.
To ćwiczenie bardzo pomaga w ćwiczeniu równowagi. Do tej zabawy potrzebna jest linka, którą
musisz zamocować – dla dzieci trzyletnich – na wysokości 25–30 cm.
·
Raz, dwa, trzy …
Raz, dwa, trzy –
baba jaga patrzy - Jedna osoba
to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i
woła: „Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy”. W tym czasie dzieci szybko biegną
w jej stronę. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się. Kto nie zdołał się
zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej
miejsce.
·
Wielkanocne
porządki zajączka”
Rodzic czyta bajkę logopedyczną i pokazuje ruchy
języka – dziecko te ruchy naśladuje.
Celem
jest ćwiczenie aparatu artykulacyjnego.
Pewnego dnia zajączek postanowił zrobić wielkie wielkanocne porządki.
Najpierw
umył dokładnie ściany (język przesuwa się
w stronę policzków po ich wewnętrznej stronie).
( język przesuwa się po podniebieniu).
Podłoga też była bardzo brudna, więc umył ją dokładnie
(język przesuwa się po dnie jamy ustnej).
Okna też musiały zostać umyte. Najpierw zajączek umył je od zewnątrz, a później od środka (język wędruje po stronie zewnętrznej zębów, a potem po ich stronie wewnętrznej).
Wyprał firanki (przewracanie języka) i powiesił je na czyściutkie okienka (dotykanie językiem każdego górnego ząbka).
Wreszcie umył schody w przedsionku (język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę).
Komin też musiał zostać wyczyszczony (język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa).
Wytrzepał dywany (język wykonuje szybkie ruchy w górę i w dół).
Na koniec pootwierał wszystkie okna, by przewietrzyć dom. Do domu wpadł wiatr (dzieci nabierają powietrze nosem i wydmuchują ustami).
W tak posprzątanym domu można z uśmiechem malować
pisanki (szeroki uśmiech najpierw bez pokazywania ząbków, później z
pokazywaniem zębów).
Jeśli chcecie zobaczyć tego zajączka, to jest na
następnej stronie 😊 Możecie
go pokolorować lub pomalować farbami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz