wtorek, 30 marca 2021

 

GRUPA TYGRYSKI

TEMAT: WESOŁA WIELKANOC

PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ DLA DZIECI:

ŚRODA 31.03.2021 r.

 

 

1.      Gimnastyka buzi i języka



2.      Zabawa „ Zajączek z pisanką”. Dziecko – zajączek otrzymuje piłeczkę – pisankę i wkłada ją sobie między kolana. Na hasło: Start! Zajączek skacze po pokoju.  Jeśli piłka wyślizgnie się na podłogę , dziecko kończy zabawę. Na hasło: Stop! Dziecko zatrzymuje się i chwilę odpoczywa. Zabawę  powtarzamy kilka razy.

3.      Ćwiczenia percepcji wzrokowej. Zadaniem dziecka jest znalezienie 10 różnic na wielkanocnych obrazkach

 


 

4.      Słuchanie opowiadania A. Galicy „ Bajeczka Wielkanocna”

Opowiadanie A. Galicy pt. „Bajeczka wielkanocna”

 

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. - Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: - Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno. - Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. - Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. - Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. - Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. - Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. - Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać. - Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś. A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń. Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe. - Co to? Co to? – pytał Zajączek. - Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. - To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

 

W Wielkanocny poranek Dzwoni dzwonkiem Baranek,

A Kurczątko z Zającem Podskakują na łące.

Wielkanocne Kotki,

Robiąc miny słodkie,

Już wyjrzały z pączka,

Siedzą na gałązkach.

Kiedy będzie Wielkanoc Wierzbę pytają.

 

Po wysłuchaniu tekstu porozmawiaj z dzieckiem nt. :

· Co robiło słonko? · Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, ... ? · Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka? -Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami? -Jakie zwyczaje świąteczne panują w Twoim domu? (święcenie koszyka, ozdabianie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, dzielenie się jajkiem, śmigus-dyngus).

5.      Wykonanie ćwiczeń 6 l – w KP4 s. 51, ć. 2 – kolorowanie obrazka zgodnie z kodem, ć. 3 , s. 52, ć 1 – ćwiczenie spostrzegawczości, przeliczanie w zakresie 10; ć. 2 – ćwiczenie grafomotoryczne, pisanie po śladzie, s. 53 ć. 3 – zabawy słowem- rymowanki, ć. 4 – ćwiczenie percepcji wzrokowej.

5 l. – KP4 s. 39 ć.3,- kolorowanie jajek zgodnie z kodem, s. 39 ć.4. s. 38 ć. 1 - ćwiczenie spostrzegawczości, przeliczanie w zakresie 10; ć. 2 – ćwiczenie grafomotoryczne, pisanie po śladzie.

6.      Zajęcia umuzykalniające – zapoznanie z utworem M. Musorgskiego „ Taniec kurcząt w skorupkach”- aktywne słuchanie muzyki.

Do tego zajęcia kochane Tygryski przygotujcie plastikową butelkę np. po jogurcie, którą napełnijcie kaszą lub ryżem, łyżki oraz kartonowe pudełka po puzzlach, grach  lub po butach. A teraz poproście rodziców, aby odtworzyli wam utwór i popatrzcie jak bawił się wasz kolega z rodzicami. Trzeba bardzo dobrze wsłuchać się w muzykę.

https://youtu.be/WF5OcthRBh4

Po wysłuchaniu utworu możemy porozmawiać z dzieckiem o nim, zadając mu pytania np.: Do czego zachęcała muzyka? Jakie było tempo utworu? Czy jakaś część utworu powtarzała się? Jaki tytuł pasuje do tego utworu?

Możecie też spróbować wykonywać ruchy do tego utworu.

https://youtu.be/OJXdGvMtpGc

7.      Zadanie dodatkowe:

Propozycje zabaw ruchowych dla Tygrysków.

·        Przeprawa przez rzekę

 

Wyobraźcie sobie, że przez Wasz pokój przepływa rzeka. Długi rwący potok rozciąga swoje brzegi od stołu, aż do kanapy lub od ściany do ściany, w zależności od rozkładu mieszkania. Musicie przejść na drugą stronę skacząc po kamieniach, ale tak, aby nie wpaść do wody.

 

Czym są kamienie? Poduszkami jaśkami lub innymi kawałkami materiału. Rozłóżcie je na podłodze tak, aby przejście po nich nie było zbyt łatwe. I po każdym prawidłowym przedostaniu się na drugi brzeg zmieniajcie ustawienie.

·        Rzucamy do celu

 

Prosta, ale zajmująca gra. Na podłodze stawiacie miskę lub wiaderko i wrzucacie do niego piłki, balony lub zmięte w kulki gazety. Oczywiście wygrywa ten, kto wykona najwięcej prawidłowych rzutów z linii mety.

·        Skoki przez linkę.

 

To ćwiczenie bardzo pomaga w ćwiczeniu równowagi. Do tej zabawy potrzebna jest linka, którą musisz zamocować – dla dzieci trzyletnich – na wysokości 25–30 cm.

·        Raz, dwa, trzy

 

Raz, dwa, trzy baba jaga patrzy - Jedna osoba to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy”. W tym czasie dzieci szybko biegną w jej stronę. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.

 

 

·        Wielkanocne porządki zajączka”

 

Rodzic czyta bajkę logopedyczną i pokazuje ruchy języka – dziecko te ruchy naśladuje.

Celem jest ćwiczenie aparatu artykulacyjnego.

 

Pewnego dnia zajączek postanowił zrobić wielkie wielkanocne porządki.

Najpierw umył dokładnie ściany (język przesuwa się w stronę policzków po ich wewnętrznej stronie).

 Potem umył sufit   


(  język przesuwa się po podniebieniu).


Podłoga też była bardzo brudna, więc umył ją dokładnie

 (język przesuwa się po dnie jamy ustnej).

Okna też musiały zostać umyte. Najpierw zajączek umył je od zewnątrz, a później od środka (język wędruje po stronie zewnętrznej zębów, a potem po ich stronie wewnętrznej).

Wyprał firanki (przewracanie języka) i powiesił je na czyściutkie okienka (dotykanie językiem każdego górnego ząbka).

Wreszcie umył schody w przedsionku (język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę).

Komin też musiał zostać wyczyszczony (język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa).

Wytrzepał dywany (język wykonuje szybkie ruchy w górę i w dół).

Na koniec pootwierał wszystkie okna, by przewietrzyć dom. Do domu wpadł wiatr (dzieci nabierają powietrze nosem i wydmuchują ustami).

 

W tak posprzątanym domu można z uśmiechem malować pisanki (szeroki uśmiech najpierw bez pokazywania ząbków, później z pokazywaniem zębów).

 

Jeśli chcecie zobaczyć tego zajączka, to jest na następnej stronie 😊 Możecie go pokolorować lub pomalować farbami.

 

DOBREJ ZABAWY  TYGRYSKI !

Pozdrawiamy was pani Ola i pani Lucynka😊

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz