GRUPA TYGRYSKI
TEMAT: SPOTKANIE
Z TRAMPOLINKIEM
PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ DLA DZIECI: PONIEDZIAŁEK
29.03.2021 r.
1.
„
Małe kurczątko” – rysowany wierszyk
Przygotowujemy
dla dziecka tackę z kaszą manną. Na dużym kartonie demonstrujemy ilustrowanie
wiersza.
Z jajeczka
kurczątko się wykluło,
Małą, żółtą
główkę miało
i na nóżkach
podskakiwało.
Piórka brzuszka
nastroszyło,
dziobek mocno
rozchyliło,
bo bardzo głodne
było.
Uważnie się
rozglądało,
czarnymi oczkami
ziarenek szukało,
a przy tym
głośno popiskiwało.
Zaproponujcie,
drodzy rodzice, by dziecko podczas wspólnej recytacji wierszyka, spróbowało
samodzielnie odwzorowywać kurczątko wodząc po tacy z kaszą.
Zabawę
można powtórzyć kilkakrotnie.
2.
„
Wielkanocne jajka” – wiersz
Prezentacja
wiersza „ Pisanki” Doroty Gellner
„ Pisanki”
Patrzcie,
ile na stole
pisanek?
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole
grzecznie,
żeby się nie
potłuc
przypadkiem
w dzień
świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do
jedzenia!
Z pisanek się wykluwają
Świąteczne
życzenia.
Dorota Gellner
Drodzy Rodzice po przeczytaniu wiersza porozmawiajcie z dziećmi o jego treści oraz o zwyczaju dekorowania jajek na Wielkanoc i ich symbolice.
Informacje dla rodziców:
Na wielkanocnym stole króluje jajko,
od wieków uważane za symbol początku i źródło życia. W mitologii wielu ludów
można znaleźć opowieść o jaju, z którego powstał świat. Uważano je również za
znak zmartwychwstania , odrodzenia i powrotu do życia. W symbolice
chrześcijańskiej zostało skojarzone ze Świętem Zmartwychwstania Chrystusa. W
ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na chorobę, odczarowanie uroku,
chroniło przed pożrem, zapewniało urodzaj, szczęście i pomyślność. W Wielki
Piątek młode dziewczęta zaczynały malować wielkanocne jajka, a w wodzie, w
której się jajka gotowały myły włosy, wierząc, że będą gęste i lśniące.
Nazwy wielkanocnych jajek zależą od
sposobu, w jaki zostały ozdobione. Jajka pomalowane na jeden kolor nosiły nazwę malowanek, kraszanek. Jeżeli na
jednolitym tle wyskrobano wzór – takie jajka nazywano rysowanką lub skrobanką.
Pisankami nazywano jajka malowane na jeden kolor lub kilka kolorów z białym
wzorem. Takie jajka najpierw pokrywano woskiem pszczelim, a następnie gotowano
w barwnikach. Na wsi panował zwyczaj obdarowywania się pisankami. Dostawali je
członkowie rodziny, osoby zaprzyjaźnione. Pisankami dziewczęta wykupywały się
przed oblewaniem w Poniedziałek Wielkanocny.
3.
„ Literowe pisanki” – zabawa
relaksacyjna w parach.
Dziecko siada z rodzicem lub z
rodzeństwem na podłodze. Pierwszy uczestnik zabawy rysuje na plecach drugiej
osoby pisankę, którą ozdobi dowolną literą. Drugi uczestnik rozpoznaje, jaka to
litera. Potem następuje zamiana ról. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
4.
„ Wędrujące jajko” – opowieść
ruchowa.
Dzieci gestem przedstawiają
zaznaczone w tekście wyrazy.
Basia zazwyczaj kupuje jajka u rolnika na jego wiejskim
podwórku. Mała Ola często jej towarzyszy, ponieważ rolnicze podwórko bardzo ją
interesuje. Gospodarz ma wiele zwierząt. Są tam dwa psy ( dzieci naśladują chód psa: w pozycji na czworaka, szczekają), które
szczekają, gdy wjeżdża samochód ( trzymają
kierownicę i jeżdżą po pokoju) na podwórko.
Poza tym, rolnik ma jeszcze: świnki, ( dzieci
naśladują odgłosy i sposób poruszania
się zwierząt), koty, konie, gęsi i oczywiście kury, które znoszą jajka.
Dzisiaj dziewczynki kupiły np. dwadzieścia ( rodzic wymienia liczbę a dziecko odlicza jeden, dwa, trzy itd. ) jajek, ponieważ za cztery dni jest Wielkanoc. W domu Basia i Ola chcą zrobić pisanki. Basia wyjmuje jajka z
wytłaczanki i wkłada je do garnka ( naśladowanie
wkładania jajek do garnka, tyle razy, ile wymieniliśmy jajek). Zanim je
pomalują, muszą je ugotować na twardo. Dwadzieścia jajek tańczy ( dzieci podskakują, obracają się wkoło, naśladują poruszanie się jajek) w bulgoczącej
wodzie. Ale co się dzieje? Nagle, jedno brązowe jajko wyskakuje
( wyskok w górę do przysiadu) z garnka na
podłogę. Nie zauważyły tego Basia
i Ola, które przygotowały już kuchenny stół do malowania pisanek. Gdy brązowe jajko spadło na podłogę, pojawiła się na nim rysa, ale nic poza tym się z nim nie stało. Toczy się
( dzieci
w pozycji leżącej, turlają się po podłodze)teraz wzdłuż kuchni, potem po
miękkim dywanie w przedpokoju, aż pod kaloryfer. Jest tam bardzo przyjemnie
ciepło. Jajko zatrzymuje się. W czasie Wielkanocy Ola zbliżyła się do
kaloryfera w pokoju i bardzo dziwi się.
Słychać cichy pisk ( cichutko wymawiają „
pii, pii, pii). Idzie w tym kierunku, aby sprawdzić, co to jest. Jak
myślicie, co znajdzie? No właśnie! Obok potłuczonej brązowej skorupki siedzi
małe pisklę ( dzieci naśladują poruszanie
się i chód pisklęcia). Ola jest zachwycona. To specjalna wielkanocna
niespodzianka.
5.
Kochane
Tygryski a teraz gimnastyka buzi i języka:
6.
Przygotowanie
do nauki pisania i czytania – Co robił Trampolinek? Poznanie litery J, j.
·
Omówienie
historyjki obrazkowej, której bohaterami są Trampolinek
i
Jagoda. Dzieci starają się przeczytać teksty przy obrazkach.
KP4
s. 46 – 47;
·
Wyróżnianie
głosek w nagłosie w słowach: jajko,
Jagoda.
·
Budowanie
modeli wyrazów: jajko i Jagoda z
czerwonych kartoników, oznaczających samogłoski i z niebieskich kartoników, oznaczających
spółgłoski ( kartoniki można wyciąć wcześniej z dzieckiem , znajdują
się one w Kartach Artysty KA , k. 38, 39 lub narysować dziecku kwadraciki – w
wyrazie jajko – 5 kwadratów,
w wyrazie Jagoda-
6 kwadratów i poprosić aby dziecko zakolorowało samogłoski na czerwono a
spółgłoski na niebiesko)
·
Układanie
wyrazów jajko, Jagoda z liter – KA, k. 40, 41
·
Wymyślanie
przez dzieci słów zawierających głoskę j.
·
Zabawa
ruchowa „ Jajko”. Dziecko stoi na linii, w pewnej odległości na podłodze leży
obręcz zrobiona ze sznurka lub wstążki.
Dziecko ma jak najszybciej podbiec z jajkiem położonym na łyżce do obręczy i
wrócić na linię startu.
·
Prezentacja
drukowanej i pisanej litery j, J.
·
Wykonanie
ćwiczeń 6 l. - w KP4 s. 46 – 48. Zaznaczanie w podanych wyrazach
literę J, j. Wskazywanie
występowania litery J, j w modelach wyrazów i kolorowanie na niebiesko kwadracików
wskazujących miejsce występowania litery, nalepianie podpisów do zdjęć,
rysowanie wzorów literopodobnych, pisanie po śladzie litery J,
5 l. – KP3 s. 28, 29, 30 - Zaznaczanie w
podanych wyrazach literę J, j. Wskazywanie występowania litery J, j w modelach wyrazów
i kolorowanie na niebiesko kwadracików wskazujących miejsce występowania
litery, rysowanie wzorów literopodobnych, pisanie po śladzie litery J, j.
7.
„
Kolorowe pisanki” – praca plastyczna
Tygryski
możecie użyć farb i oprócz pędzla użyjcie także patyczków higienicznych.
Możecie też ozdobić pisankę
wykorzystując kolorową bibułę lub papier kolorowy
Na
koniec zabawa interaktywna
https://wordwall.net/pl/resource/1288797/polski/wielkanoc
Pozdrawiamy
Was Tygryski i życzymy Wam miłej zabawy
pani
Ola i pani Lucynka😊
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz