sobota, 27 marca 2021

 

GRUPA TYGRYSKI

TEMAT: SPOTKANIE Z TRAMPOLINKIEM

PROPOZYCJE ZABAW I ZAJĘĆ DLA DZIECI: PONIEDZIAŁEK 29.03.2021 r.



1.      „ Małe kurczątko” – rysowany wierszyk

Przygotowujemy dla dziecka tackę z kaszą manną. Na dużym kartonie demonstrujemy ilustrowanie wiersza.

Z jajeczka kurczątko się wykluło,

Małą, żółtą główkę miało

i na nóżkach podskakiwało.

Piórka brzuszka nastroszyło,

dziobek mocno rozchyliło,

bo bardzo głodne było.

Uważnie się rozglądało,

czarnymi oczkami ziarenek szukało,

a przy tym głośno popiskiwało.

Zaproponujcie, drodzy rodzice, by dziecko podczas wspólnej recytacji wierszyka, spróbowało samodzielnie odwzorowywać kurczątko wodząc po tacy z kaszą.

Zabawę można powtórzyć kilkakrotnie.

2.      „ Wielkanocne jajka” – wiersz

Prezentacja wiersza „ Pisanki” Doroty Gellner

 

„ Pisanki”

Patrzcie,

ile na stole pisanek?

Każda ma oczy

malowane,

naklejane.

Każda ma uśmiech

kolorowy

i leży na stole grzecznie,

żeby się nie potłuc

przypadkiem

w dzień świąteczny.

Ale pamiętajcie!

Pisanki

nie są do jedzenia!

Z pisanek się wykluwają

Świąteczne życzenia.

Dorota Gellner

 

Drodzy Rodzice po przeczytaniu wiersza porozmawiajcie z dziećmi o jego treści oraz o zwyczaju dekorowania   jajek  na Wielkanoc i ich symbolice.

 

Informacje dla rodziców:

Na wielkanocnym stole króluje jajko, od wieków uważane za symbol początku i źródło życia. W mitologii wielu ludów można znaleźć opowieść o jaju, z którego powstał świat. Uważano je również za znak zmartwychwstania , odrodzenia i powrotu do życia. W symbolice chrześcijańskiej zostało skojarzone ze Świętem Zmartwychwstania Chrystusa. W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na chorobę, odczarowanie uroku, chroniło przed pożrem, zapewniało urodzaj, szczęście i pomyślność. W Wielki Piątek młode dziewczęta zaczynały malować wielkanocne jajka, a w wodzie, w której się jajka gotowały myły włosy, wierząc, że będą gęste i lśniące.

Nazwy wielkanocnych jajek zależą od sposobu, w jaki zostały ozdobione. Jajka pomalowane na jeden kolor nosiły nazwę malowanek, kraszanek. Jeżeli na jednolitym tle wyskrobano wzór – takie jajka nazywano rysowanką lub skrobanką. Pisankami nazywano jajka malowane na jeden kolor lub kilka kolorów z białym wzorem. Takie jajka najpierw pokrywano woskiem pszczelim, a następnie gotowano w barwnikach. Na wsi panował zwyczaj obdarowywania się pisankami. Dostawali je członkowie rodziny, osoby zaprzyjaźnione. Pisankami dziewczęta wykupywały się przed oblewaniem w Poniedziałek Wielkanocny.

3.      „ Literowe pisanki” – zabawa relaksacyjna w parach.

Dziecko siada z rodzicem lub z rodzeństwem na podłodze. Pierwszy uczestnik zabawy rysuje na plecach drugiej osoby pisankę, którą ozdobi dowolną literą. Drugi uczestnik rozpoznaje, jaka to litera. Potem następuje zamiana ról. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

4.      „ Wędrujące jajko” – opowieść ruchowa.

Dzieci gestem przedstawiają zaznaczone w tekście wyrazy.

Basia zazwyczaj kupuje jajka u rolnika na jego wiejskim podwórku. Mała Ola często jej towarzyszy, ponieważ rolnicze podwórko bardzo ją interesuje. Gospodarz ma wiele zwierząt. Są tam dwa psy ( dzieci naśladują chód psa: w pozycji na czworaka, szczekają), które szczekają, gdy wjeżdża samochód ( trzymają kierownicę i jeżdżą po pokoju) na podwórko.

Poza tym, rolnik ma jeszcze: świnki, (  dzieci naśladują odgłosy i sposób poruszania się zwierząt), koty, konie, gęsi i oczywiście kury, które znoszą jajka. Dzisiaj dziewczynki kupiły np. dwadzieścia ( rodzic wymienia liczbę a dziecko odlicza jeden, dwa, trzy itd. ) jajek, ponieważ za cztery dni jest Wielkanoc. W domu Basia i Ola chcą zrobić pisanki. Basia wyjmuje jajka z wytłaczanki i wkłada je do garnka ( naśladowanie wkładania jajek do garnka, tyle razy, ile wymieniliśmy jajek). Zanim je pomalują, muszą je ugotować na twardo. Dwadzieścia jajek tańczy ( dzieci podskakują,  obracają się wkoło, naśladują  poruszanie się jajek) w bulgoczącej wodzie. Ale co się dzieje? Nagle, jedno brązowe jajko wyskakuje

 ( wyskok w górę do przysiadu) z garnka na podłogę. Nie zauważyły tego Basia

i Ola, które przygotowały już kuchenny stół do malowania pisanek. Gdy brązowe jajko spadło na podłogę, pojawiła się na nim rysa, ale nic poza tym się z nim nie stało. Toczy się 

( dzieci w pozycji leżącej, turlają się po podłodze)teraz wzdłuż kuchni, potem po miękkim dywanie w przedpokoju, aż pod kaloryfer. Jest tam bardzo przyjemnie ciepło. Jajko zatrzymuje się. W czasie Wielkanocy Ola zbliżyła się do kaloryfera w pokoju i bardzo  dziwi się. Słychać cichy pisk ( cichutko wymawiają „ pii, pii, pii). Idzie w tym kierunku, aby sprawdzić, co to jest. Jak myślicie, co znajdzie? No właśnie! Obok potłuczonej brązowej skorupki siedzi małe pisklę ( dzieci naśladują poruszanie się i chód pisklęcia). Ola jest zachwycona. To specjalna wielkanocna niespodzianka.              

5.      Kochane Tygryski a teraz gimnastyka buzi i języka:

 


6.      Przygotowanie do nauki pisania i czytania – Co robił Trampolinek? Poznanie  litery J, j.

·        Omówienie historyjki obrazkowej, której bohaterami są Trampolinek

i Jagoda. Dzieci starają się przeczytać teksty przy obrazkach.

KP4 s. 46 – 47;

·        Wyróżnianie głosek w nagłosie w słowach: jajko, Jagoda.

·        Budowanie modeli wyrazów: jajko i Jagoda z czerwonych kartoników, oznaczających samogłoski i z niebieskich kartoników, oznaczających spółgłoski  ( kartoniki  można wyciąć wcześniej z dzieckiem , znajdują się one w Kartach Artysty KA , k. 38, 39 lub narysować dziecku kwadraciki – w wyrazie jajko – 5 kwadratów,

 w wyrazie Jagoda- 6 kwadratów i poprosić aby dziecko zakolorowało samogłoski na czerwono a spółgłoski na niebiesko)

·        Układanie wyrazów jajko, Jagoda z literKA, k. 40, 41

·        Wymyślanie przez dzieci słów zawierających głoskę j.

·        Zabawa ruchowa „ Jajko”. Dziecko stoi na linii, w pewnej odległości na podłodze leży obręcz  zrobiona ze sznurka lub wstążki. Dziecko ma jak najszybciej podbiec z jajkiem położonym na łyżce do obręczy i wrócić na linię startu.

·        Prezentacja drukowanej i pisanej litery j, J.

 


·        Wykonanie ćwiczeń     6 l. - w KP4  s. 46 – 48. Zaznaczanie w podanych wyrazach literę J, j. Wskazywanie występowania litery J, j w modelach wyrazów i kolorowanie na niebiesko kwadracików wskazujących miejsce występowania litery, nalepianie podpisów do zdjęć, rysowanie wzorów literopodobnych, pisanie po śladzie litery J,

5 l. – KP3 s. 28, 29, 30 - Zaznaczanie w podanych wyrazach literę J, j. Wskazywanie występowania litery J, j w modelach wyrazów i kolorowanie na niebiesko kwadracików wskazujących miejsce występowania litery, rysowanie wzorów literopodobnych, pisanie po śladzie litery J, j.

7.      „ Kolorowe pisanki” – praca plastyczna

 

 


Tygryski możecie użyć farb  i oprócz  pędzla użyjcie także patyczków higienicznych. Możecie też ozdobić pisankę  wykorzystując kolorową bibułę lub papier kolorowy



Na koniec zabawa interaktywna

https://wordwall.net/pl/resource/1288797/polski/wielkanoc

Pozdrawiamy Was Tygryski i życzymy Wam miłej zabawy

pani Ola i pani Lucynka😊

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz