środa, 31 marca 2021

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE DLA TYGRYSKÓW 31.03

 

Ćwiczenia logopedyczne dla Tygrysków – 31.03.2021 r.

Podczas ćwiczeń aparatu mowy w domu trzeba pamiętać, o tym że:

- są one koniecznym elementem terapii logopedycznej i powinny być wykonywane precyzyjnie, dokładnie i bez pośpiechu,

- należy je wykonywać systematycznie przynajmniej raz dziennie,

-warto ćwiczyć przed lustrem, ponieważ kontrola wzrokowa jest bardzo pomocna zwłaszcza przy trudniejszych ćwiczeniach,

-należy ćwiczyć wraz z dzieckiem pokazując prawidłowy wzorzec,

- trzeba wybierać porę i miejsce, które będzie sprzyjało ćwiczeniom dostosowując je do upodobań temperamentu i możliwości dziecka😊

 

Ćwiczenia aparatu mowy:

1. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie warg:

– naśladowanie rybki (usta w tzw. rybi pyszczek)

– cmokanie

– układamy usta w dzióbek, przesuwamy raz w prawo, raz w lewo

– ułożenie ust na zmianę w dzióbek i uśmiech (można mówić u-i-u-i-u-i)

– wymawianie na zmianę o-e-o-e-o-e

– parskanie

– robienie na zmianę uśmiechniętej i smutnej minki (kąciki ust w górę i w dół)

– rysowanie kółek wargami wysuniętymi i ułożonymi w dzióbek

 

 

 

2. Ćwiczenia języka

– wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie w głąb jamy ustnej; język nie powinien dotykać warg

– wysunięcie języka z jamy ustnej i wykonywanie ruchów wahadłowych od jednego kącika ust do drugiego; język nie powinien dotykać warg, należy także unikać współruchów szczęki dolnej

– język wysunięty z jamy ustnej, na przemian przyjmuje kształt łopaty (szeroki) i grotu (wąski); nie dotyka zębów, ani warg

– zaginanie wysuniętego języka w kształcie łopaty (język szeroki) możliwie najwyżej w kierunku nosa (język przylega do górnej wargi), a następnie ten sam układ na wardze dolnej

– unoszenie wąskiego języka możliwie najwyżej w kierunku nosa

– przy otwartych ustach – chowanie języka pod górną wargę (między wargę, a zęby), a następnie pod dolną (również między wargę, a zęby)

– zaginanie czubka języka do góry i do dołu; język nie dotyka warg

– oblizywanie zewnętrznej powierzchni zębów przy zamkniętych ustach

- oblizywanie wkoło warg (usta szeroko otwarte)

– przy szeroko otwartych ustach – dotykanie na zmianę górnych i dolnych zębów

3. Ćwiczenia podniebienia miękkiego

– ziewanie

– przy szeroko otwartej jamie ustnej – wdech tylko przez jamę nosową, wydech przez usta

– wymawianie: uku – ugu – oko – ogo – ukku – uggu – okko – oggo

– udawanie chrapania na wdechu i wydechu

4. Ćwiczenia szczęki dolnej

– powolne opuszczanie i unoszenie żuchwy

– powolne poruszanie żuchwą w przód i w tył oraz na boki

Ćwiczenia oddechowe:

Podczas ćwiczeń oddechowych wskazane jest głębokie wdychanie powietrza nosem i powolne jego wypuszczanie przez usta. Podczas wdechu usta powinny być zamknięte.Pomiędzy każdą sekwencją podmuchów potrzebna jest kilkuminutowa przerwa.

Pomoce:

Wiatraczek lub smok 😊(można wykonać go razem z dzieckiem)

https://www.youtube.com/watch?v=xuz9EwXiu-o

https://www.youtube.com/watch?v=jF1ee5O5pJs

 

Dziecko wprawia wiatraczek (bibułę) w ruch dmuchając na niego (na jednym wydechu):

-           dłuuuuugo,

-           krótko,

-           dłuuuuugo,

-           krótko.

A potem:

-           krótko, krótko,

-         dłuuuuugo,

-         krótko, krótko,

-         dłuuuugo.

Następnie:

-         krótko, krótko, dłuuuugo,

-         krótko, krótko, dłuuuugo.

 

Na zakończenie ćwiczenia dziecko dmucha długo, a rodzic odlicza od "tyłu", aż dojdzie do jednego np. 3, 2, 1.

 

 

Ćwiczenia percepcji słuchowej:

Nazwij poszczególne obrazki, posegreguj je w zależności od tego gdzie słyszysz głoskę  „k” – na początku, w środku, lub na końcu.

https://wordwall.net/pl/resource/1239437/logopedia/g%c5%82oska-k-w-r%c3%b3%c5%bcnych-miejscach-w-wyrazie

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz