Ćwiczenia logopedyczne dla Tygrysków – 31.03.2021
r.
Podczas ćwiczeń aparatu mowy w domu trzeba pamiętać, o tym że:
- są one koniecznym elementem terapii logopedycznej i powinny
być wykonywane precyzyjnie, dokładnie i bez pośpiechu,
- należy je wykonywać systematycznie przynajmniej raz dziennie,
-warto ćwiczyć przed lustrem, ponieważ kontrola wzrokowa jest
bardzo pomocna zwłaszcza przy trudniejszych ćwiczeniach,
-należy ćwiczyć wraz z dzieckiem pokazując prawidłowy wzorzec,
- trzeba wybierać porę i miejsce, które będzie sprzyjało
ćwiczeniom dostosowując je do upodobań temperamentu i możliwości dziecka😊
Ćwiczenia aparatu mowy:
1. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie warg:
– naśladowanie rybki (usta w tzw. rybi pyszczek)
– cmokanie
– układamy usta w dzióbek, przesuwamy raz w prawo, raz w lewo
– ułożenie ust na zmianę w dzióbek i uśmiech (można mówić
u-i-u-i-u-i)
– wymawianie na zmianę o-e-o-e-o-e
– parskanie
– robienie na zmianę uśmiechniętej i smutnej minki (kąciki ust
w górę i w dół)
– rysowanie kółek wargami wysuniętymi i ułożonymi w dzióbek
2. Ćwiczenia języka
– wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie w głąb jamy ustnej;
język nie powinien dotykać warg
– wysunięcie języka z jamy ustnej i wykonywanie ruchów
wahadłowych od jednego kącika ust do drugiego; język nie powinien dotykać warg,
należy także unikać współruchów szczęki dolnej
– język wysunięty z jamy ustnej, na przemian przyjmuje kształt
łopaty (szeroki) i grotu (wąski); nie dotyka zębów, ani warg
– zaginanie wysuniętego języka w kształcie łopaty (język szeroki)
możliwie najwyżej w kierunku nosa (język przylega do górnej wargi), a następnie
ten sam układ na wardze dolnej
– unoszenie wąskiego języka możliwie najwyżej w kierunku nosa
– przy otwartych ustach – chowanie języka pod górną wargę
(między wargę, a zęby), a następnie pod dolną (również między wargę, a zęby)
– zaginanie czubka języka do góry i do dołu; język nie dotyka
warg
– oblizywanie zewnętrznej powierzchni zębów przy zamkniętych
ustach
- oblizywanie wkoło warg (usta szeroko otwarte)
– przy szeroko otwartych ustach – dotykanie na zmianę górnych
i dolnych zębów
3. Ćwiczenia podniebienia miękkiego
– ziewanie
– przy szeroko otwartej jamie ustnej – wdech tylko przez jamę
nosową, wydech przez usta
– wymawianie: uku – ugu – oko – ogo – ukku – uggu – okko –
oggo
– udawanie chrapania na wdechu i wydechu
4. Ćwiczenia szczęki dolnej
– powolne opuszczanie i unoszenie żuchwy
– powolne poruszanie żuchwą w przód i w tył oraz na boki
Ćwiczenia oddechowe:
Podczas ćwiczeń oddechowych wskazane jest głębokie wdychanie
powietrza nosem i powolne jego wypuszczanie przez usta. Podczas wdechu usta
powinny być zamknięte.Pomiędzy każdą sekwencją podmuchów potrzebna jest
kilkuminutowa przerwa.
Pomoce:
Wiatraczek lub smok 😊(można
wykonać go razem z dzieckiem)
https://www.youtube.com/watch?v=xuz9EwXiu-o
https://www.youtube.com/watch?v=jF1ee5O5pJs
Dziecko wprawia wiatraczek (bibułę) w ruch dmuchając na niego (na
jednym wydechu):
- dłuuuuugo,
- krótko,
- dłuuuuugo,
- krótko.
A potem:
- krótko,
krótko,
- dłuuuuugo,
- krótko,
krótko,
- dłuuuugo.
Następnie:
- krótko,
krótko, dłuuuugo,
- krótko,
krótko, dłuuuugo.
Na zakończenie ćwiczenia dziecko dmucha długo, a rodzic odlicza od
"tyłu", aż dojdzie do jednego np. 3, 2, 1.
Ćwiczenia percepcji słuchowej:
Nazwij poszczególne obrazki, posegreguj je w zależności od
tego gdzie słyszysz głoskę „k” – na
początku, w środku, lub na końcu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz