środa, 31 marca 2021

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE DLA SMERFÓW 31.03

 Ćwiczenia logopedyczne dla Smerfów – 31.03.2021 r.

Podczas ćwiczeń aparatu mowy w domu trzeba pamiętać, o tym że:

- są one koniecznym elementem terapii logopedycznej i powinny być wykonywane precyzyjnie, dokładnie i bez pośpiechu,

- należy je wykonywać systematycznie przynajmniej raz dziennie,

-warto ćwiczyć przed lustrem, ponieważ kontrola wzrokowa jest bardzo pomocna zwłaszcza przy trudniejszych ćwiczeniach,

-należy ćwiczyć wraz z dzieckiem pokazując prawidłowy wzorzec,

- trzeba wybierać porę i miejsce, które będzie sprzyjało ćwiczeniom dostosowując je do upodobań temperamentu i możliwości dziecka.

 

Ćwiczenia aparatu mowy:

Ćwiczenia języka.

- Zziajany piesek" - wysuwanie języka daleko na brodę;

- "Kotek" oblizywanie warg, mlaskanie, naśladowanie ruchu picia mleka z miseczki;

-„Jaszczurka" - zjadanie okruszków, płatków kukurydzianych, posypki z talerzyka posługując się tym razem tylko czubkiem języka;

- unoszenie języka wysoko w kierunku nosa;

- „Broda i wąsy" - sprawdzanie językiem, czy nie rośnie nam broda i wąsy;

- „Dentysta" - sprawdzanie językiem, czy w ząbkach nie ma dziur;

- „Wahadełko" - kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania warg i zębów;

- „Wesoły źrebak” - kląskanie językiem (naśladowanie stukotu końskich kopyt);

- „Malowanie sufitu" - przesuwanie czubka języka od zębów do podniebienia miękkiego, tak jakby język był pędzelkiem i malował w buzi sufit;

- „Skacząca piłka " - wypychanie językiem prawego i lewego policzka, tak jakby do buzi wpadła piłeczka;

- „Wąż” - przeciskanie języka pomiędzy zaciśniętymi zębami;

-„Pada deszcz”- unoszenie języka do górnego dziąsła i opuszczanie go do dolnego dziąsła - usta otwarte, broda nieruchoma!

 

 Ćwiczenia wzmacniające mięśnie warg.

- przesadne, głośne i dokładne wymawianie naprzemienne samogłosek: e-o-e-o-e-o (naśladujemy karetkę pogotowia), i-o-i-o-i-o (zabawa w naśladowanie osiołka), e-u-e-u-e-u (naśladowanie straży pożarnej);

- "Pajacyki" - naśladowanie min wesołego i smutnego pajacyka;

- „Wielbłąd” - zakładanie dolnej wargi na górną i odwrotnie - górnej na dolną;

- "Króliczek" - wysuwanie warg do przodu (wargi ściągnięte) i przesuwanie w kąciki ust: w prawo, w lewo, tak jakby królik chrupał marchewkę;

- „parskanie” - naśladowanie odgłosu zmęczonego konika, lub warkotu samochodu;

- „całuski dla mamy”, czyli głośne cmokanie ściągniętymi w dzióbek wargami;

- nadymanie jednego policzka i przesuwanie powietrza do drugiego (tak jakbyśmy płukali buzię wodą);

- „Chudzinka” - wciąganie policzków do jamy ustnej;

- „Wąsy" - utrzymywanie słomki lub kredki między nosem a górną wargą;

 

Ćwiczenia oddechowe:

Proszę przygotować pudełko plastikowe, wsypać do niego ryż, tak aby było zakryte dno pojemnika. Pod ryż należy „schować” obrazki. Dziecko ma rozdmuchać ryż, by w ostatecznie zobaczyć ukryty obrazek i odgadnąć so na nim jest. Proszę pilnować, by dziecko nie myliło kierunku wydechu i nie wciągało powietrza z ryżem.

Ćwiczenia percepcji słuchowej:

Posłuchaj nagrania i odgadnij odgłosy. Powodzenia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz