Ćwiczenia logopedyczne dla Smerfów – 31.03.2021 r.
Podczas ćwiczeń aparatu mowy w domu trzeba pamiętać, o tym że:
- są one koniecznym elementem terapii logopedycznej i powinny
być wykonywane precyzyjnie, dokładnie i bez pośpiechu,
- należy je wykonywać systematycznie przynajmniej raz dziennie,
-warto ćwiczyć przed lustrem, ponieważ kontrola wzrokowa jest
bardzo pomocna zwłaszcza przy trudniejszych ćwiczeniach,
-należy ćwiczyć wraz z dzieckiem pokazując prawidłowy wzorzec,
- trzeba wybierać porę i miejsce, które będzie sprzyjało
ćwiczeniom dostosowując je do upodobań temperamentu i możliwości dziecka.
Ćwiczenia
aparatu mowy:
Ćwiczenia języka.
- Zziajany piesek" - wysuwanie języka
daleko na brodę;
- "Kotek" oblizywanie warg,
mlaskanie, naśladowanie ruchu picia mleka z miseczki;
-„Jaszczurka" - zjadanie okruszków,
płatków kukurydzianych, posypki z talerzyka posługując się tym razem tylko
czubkiem języka;
- unoszenie języka wysoko w kierunku nosa;
- „Broda i wąsy" - sprawdzanie językiem,
czy nie rośnie nam broda i wąsy;
- „Dentysta" - sprawdzanie językiem, czy
w ząbkach nie ma dziur;
- „Wahadełko" - kierowanie języka w
kąciki ust bez dotykania warg i zębów;
- „Wesoły źrebak” - kląskanie językiem
(naśladowanie stukotu końskich kopyt);
- „Malowanie sufitu" - przesuwanie czubka
języka od zębów do podniebienia miękkiego, tak jakby język był pędzelkiem i
malował w buzi sufit;
- „Skacząca piłka " - wypychanie językiem
prawego i lewego policzka, tak jakby do buzi wpadła piłeczka;
- „Wąż” - przeciskanie języka pomiędzy
zaciśniętymi zębami;
-„Pada deszcz”- unoszenie języka do górnego
dziąsła i opuszczanie go do dolnego dziąsła - usta otwarte, broda nieruchoma!
Ćwiczenia
wzmacniające mięśnie warg.
- przesadne, głośne i dokładne wymawianie
naprzemienne samogłosek: e-o-e-o-e-o (naśladujemy karetkę pogotowia),
i-o-i-o-i-o (zabawa w naśladowanie osiołka), e-u-e-u-e-u (naśladowanie straży
pożarnej);
- "Pajacyki" - naśladowanie min
wesołego i smutnego pajacyka;
- „Wielbłąd” - zakładanie dolnej wargi na
górną i odwrotnie - górnej na dolną;
- "Króliczek" - wysuwanie warg do
przodu (wargi ściągnięte) i przesuwanie w kąciki ust: w prawo, w lewo, tak
jakby królik chrupał marchewkę;
- „parskanie” - naśladowanie odgłosu
zmęczonego konika, lub warkotu samochodu;
- „całuski dla mamy”, czyli głośne cmokanie
ściągniętymi w dzióbek wargami;
- nadymanie jednego policzka i przesuwanie
powietrza do drugiego (tak jakbyśmy płukali buzię wodą);
- „Chudzinka” - wciąganie policzków do jamy
ustnej;
- „Wąsy" - utrzymywanie słomki lub kredki
między nosem a górną wargą;
Ćwiczenia oddechowe:
Proszę przygotować pudełko plastikowe, wsypać do niego ryż, tak aby było
zakryte dno pojemnika. Pod ryż należy „schować” obrazki. Dziecko ma rozdmuchać
ryż, by w ostatecznie zobaczyć ukryty obrazek i odgadnąć so na nim jest. Proszę
pilnować, by dziecko nie myliło kierunku wydechu i nie wciągało powietrza z
ryżem.
Ćwiczenia percepcji
słuchowej:
Posłuchaj nagrania i odgadnij odgłosy. Powodzenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz