niedziela, 24 stycznia 2021

„Krasnoludki”- 25.01.2021 r./poniedziałek/- propozycje zajęć

TEMATYKA TYGODNIA: Czyj to dom?

DZIEŃ TEMAT:  Każdy ma swój dom.

CELE OGÓLNE: wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich, poszerzanie wiedzy na temat środowiska społeczno-przyrodniczego, nauka uważnego słuchania poleceń i doskonalenie myślenia podczas rozwiązywania zagadek.

I.Drodzy rodzice spróbujcie pobawić się z dziećmi w naśladowanie ruchem i dźwiękiem różnych zwierząt. Zabawa dźwiękonaśladowcza „Kim jestem?”. Rodzic mówi szeptem dziecku, jakim jest zwierzęciem: cielaczkiem, myszką, psem czy pszczołą. Dziecko biega, wydając ciche dźwięki charakterystyczne dla danego zwierzęcia, naśladując jego ruchy. Po chwili następuje zamiana ról.

II. Rodzice proszę  przeczytajcie dzieciom wiersz autorstwa Heleny Bechlerowej „Pokaż mi swój domek”.


 

Pokaż mi swój domek”

aut. H. Bechlerowa

 

W białym domku pod kasztanem
Mieszka Hania, miś i Janek.
Miś co rano w budę stuka.
Wita łapką pieska Puka.

Puk tu blisko ma swój domek.
A w tym domku suchą słomę.
Ładna moja buda nowa.
Janek z drewna ją zbudował.

A gdzie ma swój dom cielaczek,
Co za krówką biega, skacze?
- Muuu! - cielątko muczy.- Muuu!
Ja w oborze mieszkam tu!

Nad okienkiem tuż przy ścianie
Jaskółeczka ma mieszkanie.
Jaskółczątek małych sześć
Woła w gniazdku: - mamo, jeść!

A na strychu koło worka
Jest dom myszki- mała norka.
Niech no przyjdzie kot polować,
Już się myszka w norce chowa.

Tutaj słychać gwar i szum,
I brzęk głośny - bzum, bzum, bzum!
Ten niebieski dom wesoły
To ul. Tu mieszkają pszczoły.

Idzie ślimak wśród poziomek.
- Mój ślimaczku, gdzie twój domek?
A ślimaczek: -Popatrz proszę,
Ja dom zawsze z sobą noszę.

Jest kotlinka tuż pod miedzą,
Tam zajączki cicho siedzą,
Tam trzech swoich synków chowa
Szara mama zającowa.

Wiewióreczka ma mieszkanie
W starej sośnie na polanie.
Niech na dworze wicher dmucha,
Moja dziupla ciepła, sucha.

Tam, gdzie w górach las świerkowy,
Mieszka miś- miś niepluszowy.
Żywy miś śpi w ciepłym mchu,
Przez sen mruczy tylko: - mruuu...

Po przeczytaniu możemy  dzieciom zaproponować rozwiązywanie zagadek słownych związanych z treścią wiersza.Przyjrzyjcie się również zaprezentowanej ilustracji. Proszę żeby dzieci opowiedziały Wam co na niej widzą.Będzie to doskonałe ćwiczenie na spostrzegawczość i poprawne budowanie zdań.

Przykładowe zagadki:

·         Biały domek pod kasztanem to mieszkanie... (Hani i Janka)

·         Dla kogo Janek zbudował domek? (dla psa Puka)Domek Puka to... (buda)

·         Krówka z cielaczkiem zawsze wieczorem wracają do... (obory)

·         W norce w ziemi mieszka... (mama zajęczyca z zajączkami)

·         A kto zawsze ma przy sobie swój domek? (ślimak)

·         A pod oknem tuż przy ścianie, jaki ptaszek ma mieszkanie? (jaskółka)

·         Mała myszka przed kotem tam się chowa. (norka)

·         Gdzie mieszkają pszczoły? (w ulu)Wiewióreczka w niej się chowa. (dziupla)

·         Zimą niedźwiedź chrapie w wielkiej ciepłej... (gawrze)

 

III.Zapraszam do obejrzenia filmu „Gdzie ja mieszkam?”

https://www.youtube.com/watch?v=wHULR5Q9xXw

Można również skorzystać z gry „ Zwierzęta i ich mieszkania”

https://learningapps.org/view437918

Serdecznie Was pozdrawiamy. Pani Dorotka i Pani Ania☺

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz