poniedziałek, 31 stycznia 2022

KRASNOLUDKI – 1.02.2022 R. ( wtorek)

 

KRASNOLUDKI – 1.02.2022 R. ( wtorek)

BLOK TEMATYCZNY: SIŁY PRZYRODY

TEMAT DNIA: ŻYCIE NA ZIEMI

 


CELE OGÓLNE:

Poznanie nowego pojęcia globus; rozwijanie słuchu fonemowego; czytanie globalne, wyróżnianie głosek w wyrazie i przeliczanie ich; ćwiczenia grafomotoryczne; rozwijanie percepcji słuchowo-wzrokowo-ruchowej; ćwiczenia motoryki małej obu rąk w zakresie kreślenia linii falistych; wyrażanie radości z uczestniczenia w różnych formach muzyczno-tanecznych; wyrażanie radości z wykonywania i tworzenia dzieł plastycznych

Propozycje zajęć i zabaw dydaktycznych do zrealizowania przez dzieci z pomocą rodzica w domu.

I CZĘŚĆ DNIA

„ ZIMOWA POLECZKA” – zabawa ruchowa przy muzyce.

Piosenka pt. „ Zimowa poleczka” ( You Tube):

https://youtu.be/thOD3GGfkxI

Dzieci poruszają się w rytm piosenki. Na przerwę w muzyce przyjmują różne pozy – zamieniają się w „lodowe figurki” ( stają nieruchomo). Za każdym razem dzieci starają się przyjąć inną pozę.

„ DAJ MI RĄCZKĘ” – zabawa ruchowa przy piosence

Daj mi rączkę

( dziecko podaje najpierw  jedną a potem drugą rączkę drugiej osobie )

Dam ci ja

Zatańczymy raz i dwa.

Dookoła na paluszkach

( pary się obracają)

Leciuteńko tak jak muszka ( bis )

( poruszają się na paluszkach)

Teraz nóżką przytupniemy,

( tupiemy)

I rączkami zaklaszczemy

( klaszczemy)

Jeszcze tylko skoki dwa

( wykonujemy dwa podskoki)

Dookoła raz i dwa. ( bis)

 

W drugiej części zabawy zachęcamy dziecko, do witania się różnymi częściami ciała ( czołem, dłońmi, kolanami, plecami, stopami). Starsze dzieci ( 5 l. ) mogą witać się częściami ciała naprzemiennie – lewa ręka z prawą ręką, lewa ręka z prawym uchem, prawa stopa z lewym kolanem itd.

 

II CZĘŚĆ DNIA

 

„ KULA ZIEMSKA” – zabawy badawcze z globusem, poznanie nowego pojęcia globus.

Pokazujemy dziecku globus i zadajemy pytania:

- Co to jest? Do czego służy globus?

Wyjaśniamy dziecku oznaczenia na globusie, wspólnie z dzieckiem szukamy mórz, oceanów, kontynentów i staramy się określić miejsce położenia Polski. Następnie dziecko porównuje Ziemię do figury geometrycznej i odpowiada na pytanie: Jaki kształt na Ziemia?

 

 

„ZIEMIA JEST JAK…” – zabawa słownikowa, rozwijanie słownika czynnego. Na początku Rodzic  opowiada dziecku o Ziemi: Ziemia była zawsze naszym domem, kiedyś ludzie bardzo ją kochali i troszczyli się o nią. Nazywali ją Matką i nadali jej piękne imię Gaja. Później ludzie zapomnieli o tym, zaczęli ją niszczyć, siłą wydzierać jej bogactwa i tajemnice. Dlatego Ziemia dziś bardzo choruje i potrzebuje naszej pomocy. Rodzic  przygotowuje napis Ziemia jest jak… Dziecko próbuje go odczytać globalnie, a następnie samo dopowiada zakończenie tego zdania.

 „ JA ZACZYNAM, TY SKOŃCZ” – zabawa dydaktyczna, rozwijająca słuch fonemowy.   

Rodzic mówi początek zdania, a dziecko ma za zadanie je skończyć ( zdania powinny się rymować).

Przykładowe zdania:

Segregując śmieci, oszczędzając wodę, dbasz o ..... (przyrodę)

Ziemia sobie nie da rady, segregujmy więc ..... (odpady)

Kapie kropelka kapu, kap, a w innych domach wody ..... (brak)

Segregując śmieci, dbasz o inne ..... (dzieci)

Ziemia to nasz świat, niech więc żyje milion ..... (lat)

Ziemia to nasz raj, więc o niego ..... (dbaj)

„ BUDUJEMY WYRAZY” zabawa słuchowa. Rodzic  mówi wyraz : np. globus, las, woda, ul , zabawki, autobus, auto itd. a zadaniem dziecka jest podzielić wyrazy na sylaby i powiedzieć ile sylab jest w wyrazie . Dla starszych dzieci ( 5 l. ) można wykorzystać klocki lub kolorowe kartki w kolorze niebieskim i czerwonym. Zadaniem dziecka jest podzielić wyrazy na głoski  

 i ułożyć wzór  wyrazu  ( kolorem czerwonym zaznaczamy samogłoski ,

 a kolorem niebieskim  spółgłoski).

 

„ ZIEMIA ZIELONA WYSPA” – słuchanie piosenki

https://youtu.be/uJBvuP8jEzs

ZESTAW ĆWICZEŃ RUCHOWYCH ( nr 11  - Przewodnik Metodyczny)

z wykorzystaniem elementów metody Weroniki Sherborne.

Przypomnienie ćwiczeń z poprzedniego dnia.

– „Powitanie” – zabawa ruchowa. Dzieci tańczą swobodnie ( można wykorzystać piosenkę pt. „ Zimowa poleczka” ) , na przerwę w muzyce zatrzymują się. Dziecko śpiewa  dzień dobry na wymyśloną przez siebie melodię.

– „Taniec” – ćwiczenie wyczucia własnego ciała. Przy rytmicznej muzyce „tańczą” poszczególne części ciała dzieci, po kolei: głowa, ręce, biodra, nogi, na końcu „tańczy” całe ciało.

– „Ciekawski piesek” – zabawa z elementem czworakowania. Dzieci chodzą na czworakach bokiem. Zwracają głowy w lewo – idą w lewo, zwracają głowy w prawo – idą w prawo.

– „Rozwijanie paczki” – ćwiczenia z rodzicem . Dzieci ustawiają się w pary. Jedno robi paczkę – kładzie się na podłodze i mocno zwija w kłębek. Druga osoba  z pary próbuje rozwiązać paczkę – ciągnie delikatnie kolegę za ręce

 i nogi.

 – „Rób  to co ja” –  pokazywanie  dzieciom ruchów  do naśladowania: klaskanie w ręce, podskoki, ruchy rąk góra-dół.

– „Budzimy się” – ćwiczenie relaksacyjne. Dziecko  leży  na plecach z rękami pod głową, nogi mają ugięte w kolanach, oczy zamknięte. Rodzic  budzi dziecko, mówiąc po cichu różne  imiona. Kiedy dziecko usłyszy  swoje imię, siada skrzyżnie z wyprostowanymi plecami.

– „Pożegnanie” – marsz z piosenką. Dzieci mogą zaśpiewać piosenkę

„ Wietrzyk leci w dal przez pola”

 

 III CZĘŚĆ DNIA

 

WALC ŁYŻWIARZY – zabawy muzyczno-plastyczno-ruchowe

 

Rodzic przygotowuje dla dziecka  na stoliku kartki (przyklejone do blatu) oraz dużo kolorowych kredek (miękkich). Zadaniem dzieci jest kreślenie linii po śladzie równocześnie oburącz do muzyki.

„ TANIEC ŁYWIARZY”  – improwizacja ruchowa. Dzieci, słysząc muzykę, udają jazdę na łyżwach

https://youtu.be/-kgAbQTIIJc

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz