PROPOZYCJE ZAJĘĆ I ZABAW DLA GRUPY SMERFY NA PONIEDZIAŁEK 22.02.2021
TEMAT TYGODNIA: POZNAJEMY ZAWODY
TEMAT DNIA: Dlaczego dorośli pracują?
CELE: rozwijanie
chęci uczestnictwa w zabawach,
- zdobywanie informacji na temat ról pełnionych przez różne
osoby,
- poznawanie nazw zawodów,
- ćwiczenie sprawności rąk,
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowej.
1. Zabawa z chustą.
Zapraszamy do zabawy z chustką, bądź szalikiem. Dzieci przeskakują przez
chustkę położoną na podłodze obunóż, na jednej nodze. Następnie pokazują
chustką „ góra”, „dół”. Mogą też biegać po pokoju, a na sygnał „Mróz” zatrzymują się i stoją nieruchomo.
- Zabawa rozwijająca orientację w schemacie ciała „Moje ciało”. Dziecko siada na dywanie z położoną przed sobą chustką bądź szalikiem. Rodzic podaje głośno nazwę części ciała a dziecko kładzie na nią chustkę , np.: Prawa noga. Lewa noga. stopa. kolano, głowa.
2. Dlaczego dorośli
pracują? Wysłuchanie i omówienie wiersza
Agnieszki Frączek pt. "A ja?" o zawodach. Zachęcam
do przeczytania dziecku wiersza.
A ja...?
Rolą rolnika jest orać rolę,
traktorem w porę turlać się w pole,
zadaniem krawca jest szycie ciuszków –
macha więc igłą z niteczką w uszku,
ogrodnik grabi, sadzi i sieje,
czasem coś skopie, czasem podleje,
szewc leczy buty – kozaki, klapki,
kalosze w groszki i trampki w ciapki…
A weterynarz? On także leczy,
lecz do leczenia ma inne rzeczy:
nosy i uszy, brzuchy, ogony,
a czasem nawet skrzydła i szpony.
Porozmawiajmy z dzieckiem na temat wiersza, co robią różne
osoby, jak te zawody się nazywają. Zadajmy też pytanie : Dlaczego dorośli
pracują? Co to znaczy pracować?
3. Zabawa dydaktyczna
wspierana ilustracjami „Kto to robi?”. Dzieci udzielają odpowiedzi na
zadane pytania: wskazują na obrazku osobę zajmującą się danymi czynnościami i
nazywają zawód, np.: Sprzedaje w sklepie – ekspedientka, kasjerka. Szyje
ubrania – krawiec. Piecze chleb – piekarz. Pracuje w przedszkolu albo w szkole
i uczy dzieci – nauczyciel. Sprzedaje lekarstwa – aptekarz. Leczy ludzi –
lekarz, doktor.
5. Zabawa
pantomimiczna „Zawody” . Zachęcam do zabawy z dzieckiem . Rodzic naśladuje
ruchem osoby wykonujące różne zawody. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie danej
profesji. Następnie robimy zmianę i dziecko naśladuje różne czynności – zawody.
6. Ćwiczenie
plastyczne „Kim będę w przyszłości?” – rysowanie kredkami na kartkach
wymarzonego zawodu. Omówienie prac.
7. Zabawa „I co dalej?” – zauważanie i
kontynuowanie rytmu. Rodzic rozkłada przed dzieckiem kredki w szeregu w
powtarzającej się sekwencji, np.: niebieska, czerwona, żółta, niebieska,
czerwona, żółta. Dziecko ma za zadanie rozpoznać rytm i kontynuować go.
8. Zabawa ruchowa
ćwicząca prawą i lewą półkulę mózgu „Okrągłe ślady”. Dziecko siada na
dywanie trzymając w ręku piłeczkę i próbuje toczyć ją dookoła siebie, raz w
jedną, raz w drugą stronę.
9. Wykonanie
ćwiczenia w książce (ćw. 1, s. 22–23) – rozpoznawanie i nazywanie zawodów,
uzupełnianie obrazków nalepkami. Kto ma książkę w domu może wykonać to
ćwiczenie. Jeśli ktoś zostawił w przedszkolu, to można zabrać ją w godzinach
pracy przedszkola. Jeśli nie mamy możliwości odebrania książki to uzupełnimy to zadanie po powrocie do przedszkola.
Życzymy zdrowia i
miłej zabawy
Panie z grupy Smerfy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz